رویترز: نوکیا درصدد خرید کمپانی آلکاتل-لوسنت است

سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی فنلاندی نوکیا در پی خرید Alcatel-Lucent فرانسوی است که در زمینه‌ی تولید تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند. خرید کمپانی آلکاتل-لوسنت می‌توان دو بازیگر ضعیف عرصه‌ی مخابرات را بیش از پیش تقویت کند و اقدامی باشد در جهت کاهش هزینه‌ها و مخالفت‌های سیاسی که در جهت فعالیت این دو کمپانی وجود دارد.
تبلیغات

با اعلام رسمی دو کمپانی، نوکیا و آلکاتل-لوسنت در زمینه‌ی پیشبرد مذاکرات برای دست یافتن به یک توافق دو طرفه پیشرفت‌هایی کرده و گفتگوها وارد مرحله‌ی پیشرفته‌تری شده است. در صورت تحقق این امر، آلکاتل-لوسنت در ازای دریافت سهام نوکیا به زیر پرچم این کمپانی فنلاندی خواهد رفت. البته هنوز نمی‌توان در مورد نهایی شدن این گفتگوها اظهار نظر کرد، چراکه مذاکرات برای ادغام این دو کمپانی در سالیان گذشته هم برقرار بوده و احتمالا همچنان شاهد تشکیل یک کمپانی واحد توسط این دو تولیدکننده نباشیم.

روز دوشنبه سهام آلکاتل با افزایشی ۱۲.۶ درصد ارزشی ۱۱ میلیارد یورویی پیدا کرد و در مقابل سهام نوکیا کاهشی ۶.۶ درصد به خود دید که از این‌رو کل ارزش کمپانی به ۲۹ میلیارد یورو رسید.

ادغام شدن این دو کمپانی می‌تواند مزایای بسیاری را برای طرفین داشته باشند، چراکه این دو کمپانی از نظر تولید محصولات و همچنین نزدیکی جغرافیایی بسیار در وضعیت مساعدی هستند و فعالیت در زیر یک پرچم می‌توان منجر به کاهش هزینه‌های تولید برای دو کمپانی شود. این کمپانی‌ها هم‌اکنون رقبای قدرتمندتری در بازار دارد که از جمله‌ی شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌توان به اریکسون سوئدی و هواوی چینی اشاره کرد. با خرید آلکاتل، نوکیا می‌توان نفوذ خود در بازار آمریکا را بیش از پیش افزایش دهد، چراکه آلکاتل را باید در زمره‌ی یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان قطعات برای اپراتور‌های AT&T و ورایزون خواند.

کمپانی آلکاتل-لوسنت یک دهه پیش از ادغام کمپانی زیمنس و شاخه‌ی شبکه‌ی نوکیا شکل گرفته است. براساس شنیده‌ها احتمالا دولت فرانسه به دلیل اینکه این صنعت از اهمیت ملی برخوردار است، وارد مذاکرات شده و برای حفظ موقعیت‌های شغلی موجود در این کمپانی اعمال نفوذ کند. از سال ۲۰۰۵ میلادی فرانسه قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای خرید شرکت‌های فرانسوی مادر فعال در حوزه‌ی انرژی، مهندسی، آب، بیمه، درمان و مخابراتی وضع کرده است. این قوانین پس از آن در مجلس فرانسه به تصویب رسید که جنرال الکتریک آمریکا برای خرید بخشی از گروه مهندسی Alstom فرانسه دندان تیز کرده بود. در حال حاضر کمپانی آلکاتل-لوسنت بیش از ۶٫۰۰۰ کارمند در فرانسه و در حدود ۵۲٫۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد. نوکیا نیز بالغ بر ۶۲٫۰۰۰ کارمند در جهان دارد.

مدیران آلکاتل-لوسنت در خصوص رفتن به زیر پرچم نوکیا احساس دوگانه‌ای دارند، چراکه به اعتقاد این افراد علی‌رغم تضمین شدن آینده‌ی آلکاتل-لوسنت، بخش تحقیق و توسعه‌ی این کمپانی که در فرانسه فعالیت می‌کند، به خطر خواهد افتاد. آلکاتل-لوسنت محصولاتی را تولید می‌کند که دقیقا رقیبی باری تولیدات نوکیا شمرده می‌شوند.

سال ۲۰۱۳ میلادی نوکیا بخش تولید گوشی‌های‌هوشمند خود را به مایکروسافت فروخت، از این‌رو شماری از گزارش‌های منتشر شده در هفته‌ی گذشته این احتمال را نیز مطرح کردند که شاید نوکیا بازوی شبکه‌ی موبایل این کمپانی را خریداری کند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که شاید این ادغام منجر به کاهش هزینه‌های دو کمپانی شود، اما کنار هم قرار دادن و ترکیب دو مهره‌ی ضعیف در یک بازار رقابتی هیچگاه به معنای تشکیل یک قدرت جدید و تقویت شده نیست.

میزان فروش این دو کمپانی در صورت ادغام با یکدیگر به بیش از ۲۶ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت که در مقایسه با اریکسون با فروش سالیانه ۲۴.۴ میلیارد یورو تجهیزات، وضعیت بهتری پیدا می‌کند. هواوی سال گذشته موفق شد تا ۳۷.۴۴ میلیارد دلار تجهیزات مخابراتی در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهد.

در صورت توافق دو کمپانی، نوکیا مشکل دیگری نیز خواهد داشت و آن مذاکره با دولتمردان فرانسوی است. بعید به نظر می‌رسد تا با ترکیب آکاتل-لوسنت با نوکیا مشکلی برای اریکسون ایجاد شود، اما به احتمال زیاد کمپانی هواوی در کشور فرانسه و آمریکا با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات