گوگل متهم به انتشار تبلیغات فریبنده در یوتیوب کیدز شد

چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از کاربران شکایتی را در کمیسیون تجارت فدرال یا FTC ثبت کرده‌اند که بر اساس آن مدعی هستند گوگل در اپلیکیشن یوتیوب کیدز تبلیغات فریبنده‌ای را بین محتوای اصلی در برنامه‌های کودکان و نوجوانان قرار داده است.
تبلیغات

 گروهی از کاربران طی ثبت شکایتی گوگل را متهم به تبلیغات ناعادلانه و فریبنده کرده‌اند و ادعا می‌کنند گوگل برخی از قوانین رادیو و تلویزیون را زیر پا گذاشته است. یکی از این قوانین مربوط به «پخش نشدن محتوای تجاری و دیگر محتواها که موجبات فریب کودکان را فراهم می‌کند» است؛ همچنین گوگل این تبلیغات و میزبانی ویدئوها را از طریق افراد و منابع نامشخص منتشر کرده است.

برای مثال در این شکایت آمده که ویدئوهای آنباکس منتشر شده در این اپلیکیشن قوانین مربوط به کمیسیون تجارت فدرال یا FTC را نقص می‌کند، یکی از این قوانین مهم «استفاده از تبلیغات با رضایت مشتریان» است. پخش این ویدئوها توسط افراد مستلزم کسب اجازه و همکاری با شرکت اصلی یعنی گوگل است، در واقع پس از کسب اعتبار و گواهی این ویدئوها پخش خواهد شد. انتشار ویدئوهای آنباکس در یوتیوب کیدز باعث شده تا افراد بسیاری نزدیک به ۲۰ میلیون بار آن‌ها را در وب جستجو کنند، همچنین این ویدئوها شامل محتواهایی نظیر اسباب‌های تازه خریداری شده، لباس و دستگاه‌های الکترونیکی بوده است.

در متن این شکایت آمده که بسیاری از ویدئوهای آنباکس منتشر شده در یوتیوب کیدز به نظر می‌رسد توسط خود کاربران تولید شده‌اند اما برخی از این ویدئوها ظاهرا ارتباطی مستقیم با شرکت اصلی دارد؛ برای مثال، استودیوی دیسنی توافق‌نامه‌ای را با پنج کانال معروف یوتیوب از جمله «اسباب‌بازی اتومبیل دیسنی»، «تلویزیون سرگرمی کودکان»، «خانواده‌ی مهندسی»، «نقد اسباب‌بازی‌ها» و «گردآورنده‌ی تمامی اسباب‌بازی‌ها» دارد. حال این پنج کانال در اپلیکیشن یوتیوب کیدز هم قرار گرفته‌اند.

جف چستر مدیر مرکز دموکراسی دیجیتال که جزو امضا کنندگان این شکایت است به مرکوری نیوز در سن خوزه اعلام کرده که گوگل باید تمامی ویدئوهای آنباکس موجود در این اپلیکیشن را حذف کند و منبع اصلی و صاحب این کانال مشخص نیست. همچنین در این شکایت آمده که این ویدئوها به صورت استریم و مداوم منتشر شده و قوانین تلویزیون را نقص می‌کند، این ویدئوها به صورت ۵ ثانیه‌ای و بین محتواهایی اصلی پخش می‌شوند. از چهار موردی که گزارش شده دو مورد مربوط به تبلیغات تلویزیونی و تجاری است، دو مورد دیگر هم مربوط به کلیپ و برنامه‌ی تلویزیونی «مای لیتل پونی» است.

یوتیوب کیدذ

اگرچه گوگل دستورالعمل‌ و قوانینی را برای منتشر نشدن تبلیغات مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی دارد اما در این شکایت آمده که در یوتیوب کیدز کانالی اختصاصی برای مک‌دونالد وجود دارد که غذاهای خود از جمله مرغ سوخاری، همبرگر و دیگر فست‌فودها را تبلیغ می‌کند؛ و کودکان از این ویدئوها که در اصل تبلیغات است خبر ندارند. همچنین در کلیپ‌های ویدئویی ۵ دقیقه‌ای تبلیغاتی که در این کانال منتشر می‌شوند، هیچ اعلانیه‌ای مربوط به تبلیغ‌ بودن این ویدئوها از طرف مک‌دونالد ثبت نشده است. در این شکایت مدعی شده‌اند که اکثر این ویدئوهای تبلیغاتی به منزله‌ی بازاریابی برای والدین بوده نه کودکان.

این شکایت توسط موسسه‌ی جورج تاون در کمیسیون تجارت فدرال یا FTC به ثبت رسیده و توسط گروه‌های بزرگی مانند «دوران کودکی بدون تبلیغات»، «اتحادیه مصرف کنندگان»، «کودکان حال» و «آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکایی» به امضا رسیده‌ است. مدیر مرکز دموکراسی دیجیتالی از این شکایت به عنوان تبلیغات غیر قانونی یاد کرده و نبردی را بر علیه ذهن کودکان و نوجوانان آمریکایی اعلام کرده است.

در عین حال یوتیوب با صدور بیانیه‌ای گفت:

هنگام توسعه‌ی اپلیکیشن یوتیوب کیدز با شرکای متعدد که از حقوق و حریم خصوصی کودکان و نوجوانان حمایت می‌کنند مشورت کرده‌ایم و همواره پذیرای گزارش و نظرات افراد و کابران هستیم و در این راستا اپلیکیشن را بهبود خواهیم داد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات