جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه پول رمزنگاری شده در چین ممنوع شد

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
عرضه‌ی اولیه پول رمزنگاری شده، اخیرا به یک روش پرطرفدار برای جذب سرمایه در دنیای فناوری تبدیل شده است؛ حال دولتمردان چینی این روش را غیر قانونی اعلام کردند.
تبلیغات

تا قبل از آنکه استفاده از بلاک‌چین پرطرفدار باشد، استارتاپ‌ها و کمپانی‌های نوپا روش‌های روشن و مشخصی برای جذب سرمایه داشتند که نظارت دولتی روی آن‌ها نیز ممکن بود؛ اما پس از آنکه پول رمزنگاری شده یا بیت‌کوین پا به عرصه‌ی وجود گذاشت، روش‌ جدیدتری برای جذب سرمایه ایجاد شد. عرضه‌ی اولیه پول رمزنگاری شده یا ایکو (ICO - کوتاه شده‌ی عبارت Initial Coin Offering) روش جدید اما پرطرفداری است که با استفاده از آن می‌توان برای استارتاپ‌ها و سرویس‌های جدید اقدام به جذب سرمایه‌ کرد. با استفاده از ایکو، یک کمپانی می‌تواند با انتشار تعداد مشخصی پول رمزنگاری شده و فروش آن‌ها با ارزش مشخص‌شده‌، با استفاده از فناوری بلاک‌چین به جذب سرمایه بپردازد. برای مثال یک استارتاپ در نظر دارد سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری جذب کند. یکی از روش‌های موجود راه انداختن یک ایکو است که برای مثال ارزش هر سکه در آن ۵ دلار باشد. این استارتاپ می‌تواند با فروش ۲۰ میلیون سکه به هدف خود دست یابد. خریداران سکه‌های این استارتاپ نیز در صورت موفقیت آن سود خواهند کرد؛ چراکه ارزش سکه‌ها افزایش خواهد یافت. در واقع می‌توان ایکو یا عرضه‌ی اولیه سکه را چیزی شبیه به عرضه‌ی اولیه سهام خواند؛ با این تفاوت که هویت کاربران در ایکو مشخص نیست.

همانطور که اشاره کردیم، این روش جذب سرمایه در کشور‌هایی نظیر آمریکا بسیار پرطرفدار شده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از چهره‌های معروف و ورزشکاران آمریکایی نیز برای جذب سرمایه از این روش اقدام کرده‌‌اند. پس از آنکه حجم جذب سرمایه‌گذاری به این روش در کشور چین نیز افزایش یافت، حال دولت چین انجام ایکو را به‌صورت کامل غیر قانونی اعلام کرده است.

بانک مرکزی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که ایکو عامل اختلال در سیستم بانکی کشور چین است. بر اساس مواردی که در بیانیه‌ی بانک مرکزی چین به آن‌ها اشاره شده، امکان سوءاستفاده از ایکو وجود دارد؛ چراکه می‌توان این روش را به فروش سهام و جذب سرمایه به‌صورت غیر قانونی تشبیه کرد. با استفاده از این روش می‌توان به‌راحتی اقدام به پول‌شویی و اختلاس مالی کرد.

هرچند پول‌های رمزنگاری شده نظیر بیت‌کوین برای جایگزین شدن با پول‌های مرسوم ایجاد شده‌اند، اما پول‌های ایجادشده برای ایکو تنها برای جذب سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۷ شاهد عرضه‌ی ایکو به حجم ۱.۶ میلیارد دلار باشیم که بیش از ۶۵ ایکو از این مجموع در کشور چین انجام خواهد شد. برآوردهای انجام‌شده نشان از این دارند که ارزش این ۶۵ ایکو بیش از ۳۹۸ میلیون دلار باشد.

به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک شاهد ممنوعیت ایکو در کشور آمریکا نیز خواهیم بود. چندی پیش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که ایکو به‌نوعی دور زدن قانون این کشور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات