تلاش هکرها برای از کار انداختن یک نیروگاه هسته‌ای تولید برق در آمریکا

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
حملات اخیر باج‌افزارها به سازمان ملی سلامت انگلیس (NHS)، زنگ‌های خطر را به صدا درآورد؛ هک و امنیت سایبری اکنون تبدیل به یک نگرانی عمومی شده است.
تبلیغات

تلاش برای از بین بردن دیواره‌ی امنیتی نیروگاه‌های اتمی توسط هکر‌ها نشان می‌دهد این مسئله چقدر مهم است. در چند سال گذشته با توجه به اتفاقاتی که در نیروگاه‌های هسته‌ای، به دلیل اشتباه یا حوادث طبیعی رخ داد، این ترس به وجود می‌آید که اگر کنترل این نیروگاه‌ها به دست افرادی بیفتد که دانشی درباره‌ی انرژی هسته‌ای ندارند، ممکن است چه فاجعه‌ای به وجود بیاورد.

نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده است هکرها به‌طور هدفمند چندین بار تلاش کرده‌اند تا از دیواره‌ی امنیتی یک نیروگاه برق در کانزاس عبور کنند. FBI با تأیید این حملات، اعلام نکرده است هدف هکرها از این حملات تنها به دلیل دزدی اطلاعات صنعتی بوده یا ایجاد خرابکاری در این نیروگاه. همچنین در این گزارش اشاره نشده است که آیا هکر‌ها موفق شده‌اند با استفاده از رایانه‌های قربانی وارد سیستم‌های کنترل این نیروگاه برق شوند یا نه؟ 

نیروگاه هسته ای

در این حمله، هکر‌ها یک فایل ورد (Doc.) آلوده را در قالب رزومه به مهندسان ارشد کنترل که دسترسی گسترده‌ای برای مدیریت و کنترل این نیروگاه هسته‌ای داشته‌اند، ارسال کردند. پس از کلیک روی این فایل، هکر‌ها توانستند اطلاعات لازم جهت ورود به رایانه‌های شبکه را جمع‌آوری کنند. به نظر می‌رسد در این حمله، هکرها به دنبال به دست آوردن نقشه شبکه کامپیوتری بوده‌اند تا در حملات بعدی از آن استفاده کنند. 

کمپانی ولف کریک که این نیروگاه هسته‌ای تولید برق را اداره می‌کند، در بیانیه‌ای با اعلام این‌که هیچ سیستم عملیاتی تحت تأثیر قرار نگرفته است، اطمینان خاطر داده که شبکه‌های شرکت و اینترنت، از شبکه‌ای که این کارخانه را مدیریت می‌کند، جدا بوده‌اند. 

سال ۲۰۰۸ ویروس استاکس نت که توسط آمریکا و اسرائیل طراحی شده بود، به تسهیلات هسته‌ای ایران حمله کرد که می‌توانست نتایجی خطرناک در پی داشته باشد.

با حمله‌ی اخیر واناکرای باید منتظر باشیم تا ببینیم کارشناسان امنیت سایبری در مقابل چنین حملاتی چه تصمیماتی خواهند گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات