NU-1000؛ راه حل جدید برای خنثی‌ سازی سریع اثرات سلاح‌ های شیمیایی

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
سلاح‌های شیمیایی یکی از مرگبارترین سلاح‌های ساخت دست بشر به شمار می‌روند. اثرات زیانبار این نوع سلاح‌ها تا سال‌ها موجب مشکلات مختلف برای قربانیان و اطرافیان آن‌‌ها می‌شود. باوجود تلاش‌های موسسات بین المللی برای جلوگیری از کاربرد این نوع سلاح‌ها، کماکان شاهد بکارگیری آن‌‌ در جنگ‌ها هستیم. به همین دلیل دانشمندان در تلاشند تا حداقل اثرات مخرب این نوع سلاح‌ها را کاهش دهند.
تبلیغات

سلاح‌های شیمیایی مختلف مانند "سارین" بسیار ویرانگر هستند. این سلاح‌ها معمولا سیستم عصبی قربانیان را مورد حمله قرار می‌دهند و از طریق مداخله در سیگنال‌های الکتریکی مغز، موجب تنگی نفس و مشکلات تنفسی دیگر در فرد می‌شوند. محققان در تلاش هستند تا با ساخت ترکیبات مصنوعی خاص اقدام به تجزیه این عوامل مخرب اعصاب کنند تا از این طریق اثرات زیان‌بار سلاح‌های شیمیایی را بکاهند. به تازگی نتایج بکارگیری یک ترکیب آزمایشگاهی، امکان این امر را تنها در مدت چند دقیقه میسر کرده است.

به نظر می‌رسد که طبیعت راه‌های نابود کردن سلاح‌های شیمیایی را مدت‌ها پیش برایمان فراهم ساخته است. گزارشات نشان می‌دهد آنزیم‌های طبیعی به نام فوسفوتریز قادر به غیرفعال کردن سموم و گازهای اعصاب مختلف در عرض چند میلی ثانیه هستند. مشکل اینجاست که متاسفانه این آنزیم‌ها ناپایدار هستند و به راحتی تجزیه می‌شوند. به همین دلیل محققان اقدام به بهبود طراحی آن کردند.

براساس مطالعاتی که به تازگی در مجله نیچرمتریال چاپ شده، مراحل شکل گیری این تحقیق به این شکل است که دانشمندان با کپی برداری از مکانیزم غیرفعال سازی عوامل مخرب اعصاب توسط آنزیم‌های مذکور در یک ترکیب پایدارتر، امکان بهبود عملکرد آن را در محیط‌های مختلف با استفاده از ماده‌ی شیمیایی به نام NU-1000 فراهم می‌‌کنند.

محققان این ترکیب مصنوعی را روی سموم مرتبط با عوامل مخرب اعصاب آزمایش کرده‌اند. براساس این آزمایشات آن‌ها دریافته‌اند که NU-1000 قادر به نابودی نیمی از سموم شیمیایی در عرض 15 دقیقه است. این بازه‌ی زمانی نسبت به نتایج گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای را ارائه می‌دهد. برای اقدامات بعدی ترکیبات ساخته شده، به یک مرکز ارتش ایالات متحده ارسال شد تا عملکرد آن بهبود بیشتری یابد و توانایی مقابله با عامل مخرب عصبی "سومان" (یک سلاح شیمیایی که سمی‌تر از سارین است) را داشته باشد.

دانشمندان دریافته‌اند که NU-1000 قادر به نابود کردن نیمی از عوامل مخرب عصبی در عرض سه دقیقه است. این قابلیت ۸۰ بار سریع‌تر از ترکیبات مصنوعی مشابه دیگر است.

به گفته محققان NU-1000 یک ماده فوق العاده موثر است اما به اندازه کافی خوب نیست و هنوز زمان تاثیر آن برای مقابله با حملات شیمیایی یا استفاده در ماسک‌های گاز، بسیار زیاد است. خوشبختانه در حال حاضر محققان بر این عقیده هستند که دستیابی به یک نتیجه بهتر بسیار محتمل است. دانشمندان اکنون در حال تلاش برای کپی برداری از آنزیم‌های طبیعی هستند که ۱۰۰٫۰۰۰ بار سریعتر هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات