سازمان بهداشت جهانی: روزی بیش از یک ساعت با هدفون موسیقی گوش نکنید

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوش دادن به موسیقی با صدای بلند ممکن است باعث شود که در آینده قادر به شنیدن صداها نباشید. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که روزانه مدت زمان زیادی را به گوش دادن موسیقی با صدای بلند اختصاص می‌دهید، خوب است در ادامه مقاله همراه زومیت باشید.
تبلیغات

امروزه بسیاری از جوانان علاقه دارند تا هنگام گوش دادن به موسیقی توسط گوشی‌هوشمند یا آیپاد خود تا حد امکان صدا را زیاد کنند به همین دلیل طبق بیانیه‌ی جدید سازمان بهداشت جهانی بیش از 1.1 میلیارد نفر که 12 تا 35 سال سن دارند در سراسر دنیا در خطر از دست دادن شنوایی خود هستند.

مطالعاتی که در کشورهای با درآمد متوسط به بالا توسط سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته است، نشان می‌دهند که در میان نوجوانان و جوانان که در رده سنی 12 تا 35 سال هستند، حدود 50 درصد از افراد با استفاده از وسایل شخصی گوش دادن موسیقی مانند گوشی‌های هوشمند، آیپاد و ...  با صدای خیلی بلند به موسیقی گوش می‌دهند که برای سلامت سیستم شنوایی خطرناک است و در حدود 40 درصد افراد نیز در خطر بالقوه برای مشکلات شنوایی قرار دارند. سطح صدای غیر ایمن برای مثال در معرض صدای 85 دسیبلی قرار گرفتن برای 8 ساعت یا 100 دسیبل برای 15 دقیقه است. 

دکتر اتین کروگ مدیر دپارتمان مدیریت بیماری‌های غیر مُسری و معلولیت‌های سازمان بهداشت جهانی در رابطه با این موضوع می‌گوید:

با توجه به این که جوانان در زندگی روزمره خود کارهایی را که علاقه دارند، انجام می‌دهند، هر روز تعداد بیشتری از جوانان خود را در معرض اختلالات و آسیب‌های شنوایی قرار می‌دهند. آنها باید آگاه باشند که وقتی شما شنوایی خود را از دست می‌دهید، دیگر قادر به بازگرداندن آن نخواهید بود. با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه افراد می‌توانند از زندگی خود بدون این که سلامت شنوایی خود را به خطر بیاندازند، لذت ببرند.

گوش دادن موسیقی بطور ایمن به دو عامل بستگی دارد: بلندی صدا و مدت زمانی که به این صدا گوش می‌دهید. در معرض صداهای بلند قرار گرفتن می‌تواند باعث ناشنوایی موقتی شود یا احساس صدای زنگ در گوش را به شما بدهد. ولی وقتی شما همیشه در معرض صدای بلند با مدت زمان طولانی باشید، امکان آسیب‌ دائمی سیستم شنوایی شما که منجر به ناشنوایی می‌شود، وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود توصیه می‌کند که جوانان صدای موسیقی ابزارهای پخش موسیقی را کم کنند و تا آخرین درجه بالا نبرند. همچنین  در فضاهایی که سروصدای زیادی وجود دارد حتما با استفاده از گوش بندهایی از گوش خود محافظت کنند و اگر برای آنها مقدور است از هدفون‌هایی که قابلیت حذف نویز را دارند، استفاده کنند. این سازمان پیشنهاد می‌کند که استفاده از ابزارهای شخصی گوش دادن به موسیقی را به کمتر از یک ساعت در روز برسانیم. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که روزانه مدت زمان زیادی را به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهید شاید خوب باشد که از همین حالا این عادت خود را اصلاح کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات