رویترز: چین نام اپل، سیسکو، مک‌آفی و اینتل را از لیست کمپانی‌های مورد اعتماد خود خارج کرد

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مرکز تدارکات دولت مرکزی چین نام شماری از کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی فناوری را از لیست کمپانی‌های مورد اعتماد دولت برای خرید ابزار‌های الکترونیک خارج کرد. از جمله‌ی این کمپانی‌ها می‌توان به اپل، مک‌آفی، اینتل و سیسکو اشاره کرد.
تبلیغات

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکز تدارکات دولت چین یا CGPC، نام شماری از کمپانی‌های آمریکایی فعال در عرصه‌ی تولید ابزار‌های الکترونیک را از لیست اعتماد دولت چین برای انجام خرید از این کمپانی‌ها حذف کرد. در عین حال این نام کمپانی‌های چینی وارد این لیست بلند بالا شده که نشان از افزایش نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های سازمان‌های جاسوسی غربی دارد.

در طول سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، CGPC نام بیش از ۲٫۰۰۰ محصول را به لیست خود اضافه کرده است که اغلب این محصولات توسط وزارتخانه‌های دولت مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیست در حال حاضر شامل ۵٫۰۰۰ قلم کالا است. بخشی از افزایش اقلام خریداری شده به لطف تولیدکنندگان محلی است و در همین زمان نیز تعداد کمپانی‌های خارجی به یک سوم کاهش یافته است.

در اقدام اخیر CGPC، نام کمپانی‌هایی نظیر اپل، سیسکو، مک‌آفی، اینتل و سیتریکس از این لیست حذف شده است. سیسکو را باید بزرگ‌تری بازنده‌ی سیاست دولت چین خواند. پس از آنکه سهم سیسکو در از ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۲ رو به افول گذاشت، حال این کمپانی تقریبا هیچ سهمی در این کشور نخواهد داشت.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط رویترز، یکی از منابع در CGPC، تغییرات در لیست دولتی چین را به‌ این دلیل خوانده که تولیدکنندگان داخلی این اطمینان را داده‌اند که می‌توانند محصولات امن‌تری را دراختیار دولت قرار دهند.

این تغییرات در اثر افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا است. پس از آنکه احتمال دخالت اپل در جاسوسی‌های NSA مطرح شد، تلویزیون دولتی چین، سرویس‌هایی نظیر iOS Location Tracking را یک مساله‌ی امنیت ملی خواند. اپل برای رفع نگرانی دولت چین، اطلاعات مربوط به کاربران چینی را به سرور‌های آی‌کلاد در داخل کشور چین انتقال داد تا کاربران و دولتمردان چینی از نظر جاسوسی و سو استفاده از اطلاعات مطمئن باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات