ساخت برچسب پوستی برای تولید انرژی مورد نیاز ابزارهای پوشیدنی

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
تا زمانی که به فناوری بی‌نقص تولید انرژی از بدن خودمان دست پیدا نکرده‌ایم، دانشمندان از سراسر دنیا همچنان به توسعه‌ی گزینه‌های ممکن برای رسیدن به این آرزو ادامه خواهند داد. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملی سنگاپور به توسعه‌ی دستگاهی منعطف به اندازه‌ی تمبر پستی پرداخته‌اند که قادر است الکتریسیته‌ی ساکن را به انرژی قابل استفاده بدل کند.
تبلیغات

 این دستگاه از یک سمت به پوست انسان متصل می‌شود و سوی دیگر آن توسط لایه‌ای از سیلیکون که روی سطحی از طلا در قسمت زیرین قرار گرفته پوشانده شده است. در میان این دو لایه نیز ستون‌های سیلیکون قرار گرفته است. هرچه ستون‌های ایجاد شده در میان این دو سطح نازک‌تر باشد، سطح مقطع ارتباط با پوست بالاتر رفته و موجب انرژی خروجی بیشتر خواهد شد.

این گروه یافته‌های خود را در کنفرانس 2015 IEEE MEMS تشریح کرده و به اعلام این مساله پرداختند که دستگاه تولیدی آن‌ها تا چه میزان انرژی الکتریکی تولید خواهد کرد. پس از اتصال این دستگاه به ساعد دست و نیز گلوی شخص، این نتیجه بدست آمده که فشردن مشت و صحبت کردن با دیگران به ترتیب قادر است 7.3 و 7.5 ولت انرژی ایجاد کند. این در حالی است که ضربه زدن روی این برچسب با انگشت، موجب تولید 90 ولت انرژی می‌شود که برای روشن کردن تعدادی لامپ LED تجاری کافی خواهد بود. این تیم در تلاش است در آینده‌ی نزدیک ساخته‌ی دست خود را با انعطاف بیشتری ایجاد کند تا بتوان آن را در هر اندازه‌ای تولید کرد و همچنان با ساختار بدن انسان و انحنای آن منطبق شود.

البته تیم تحقیقاتی دانشگاه ملی سنگاپور تنها گروهی در دنیا نیستند که بر روی چنین فناوری کار می‌کنند، بلکه رقبایی نیز در این زمینه در مقابل خود می‌بینند. گروهی از دانشمندان به تازگی موفق به ایجاد نوعی خالکوبی شده‌اند که از فرآیند تعریق طبیعی بدن برای تولید الکتریسیته بهره می‌برد. عده‌ای نیز به تولید هدستی پرداخته‌اند که با قرار گرفتن روی سر کاربر، حرکات فک وی را بعنوان نیروگاه برق به کار می‌بندد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات