سیسکو: میزان مصرف داده اینترنتی در سال ۲۰۲۱ به ۳ زتابایت می‌رسد

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
میزان مصرف داده در سراسر جهان در حال افزایش است و ویدئو نقشی اساسی در افزایش حجم داده مصرفی کاربران دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش شرکت سیسکو، تا سال ۲۰۲۱، ویدئو ۸۲ درصد ترافیک اینترنت را به خود اختصاص خواهد داد و قسمت اعظم رشد ویدئوهای اینترنتی مدیون سرویس‌های پخش زنده شرکت‌هایی همچون فیسبوک، توییتر و وب‌سایت‌هایی همچون یوتیوب خواهد بود. در عین حال، نقش اینترنت در زندگی ما گسترش می‌یابد و ترافیک مصرفی با افزایش سه برابری نسبت به ۲۰۱۶، به ۳ زتابایت می‌رسد.

بر اساس محاسبات سیسکو، در سال ۲۰۲۱، ۲۷ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهند بود و هر شخص، حدود ۳.۵ دستگاه متصل به اینترنت خواهد داشت. در حال حاضر، هر فرد ۲.۳ دستگاه متصل به اینترنت دارد. با افزایش ارتباطات اینترنتی، حجم داده مصرفی هر کاربر افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۱۲، میزان داده مصرفی به ازای هر نفر ۱۳ گیگابایت در سال بود که این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ گیگابایت رسید.

داده

در زیر برخی از نکات مهم گزارش سیسکو را به‌اختصار عنوان می‌کنیم.

اینترنت اشیاء

 تعداد اشیاء متصل به هم به‌آرامی افزایش می‌یابد. نیمی از ۲۷ میلیارد دستگاهی که در سال ۲۰۲۱ به اینترنت متصل خواهند بود، دستگاه‌های اینترنت اشیاء هستند. سیسکو می‌گوید بخش پزشکی، رهبری اینترنت اشیاء را در دست خواهد گرفت و رشد ۳۰ درصدی سالانه تجربه خواهد کرد.

ویدئو

محبوبیت ویدئو یکی از نیروهای پیش‌برنده اینترنت است و در سال ۲۰۱۶، ۷۳ درصد از داده مصرفی، ویدئو بوده است. این درصد تا سال ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد و به ۸۲ درصد می‌رسد. یکی از محرک‌های اصلی مصرف داده، پخش زنده خواهد بود. در سال ۲۰۲۱، ۱۳ درصد از میزان داده مصرفی کاربران پخش زنده ویدئویی خواهد بود که گرچه مقدار کمی است، اما افزایش زیادی نسبت به حال نشان می‌دهد. سهم پخش زنده ویدئویی از ترافیک اینترنت در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۶، ۱۵ برابر خواهد شد. این افزایش، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان تازه‌وارد محتوا ایجاد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های افزایش استفاده از اینترنت، تلویزیون‌های اینترنتی خواهند بود. بر اساس گزارش سیسکو، خانه‌ای که فقط از  اینترنت استفاده کند، ماهانه ۱۱۷ گیگابایت ترافیک اینترنت تولید می‌کند، درحالی‌که اگر خانه‌ای در کنار اینترنت، تلویزیون پولی نیز داشته باشد، تنها ۶۳ گیگابایت ترافیک داده تولید می‌کند.

وای‌فای نقش عمده‌ای خواهد داشت

سیسکو پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۱، وای‌فای همچنان نقش عمده‌ای در ترافیک اینترنتی بازی می‌کند و ۵۳ درصد دسترسی به اینترنت از طریق وای‌فای خواهد بود. شبکه‌های موبایلی ۲۰ درصد و اینترنت کابلی ۲۷ درصد سهم خواهند داشت. سهم وای‌فای نسبت به حال چندان تغییری نمی‌کند. در حال حاضر، سهم وای‌فای از دسترسی به اینترنت ۵۲ درصد است که کاهش ۱۱ درصدی نسبت به گذشته نشان می‌دهد. میزان اتصال به اینترنت از طریق شبکه‌های موبایلی افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

رشد وای‌فای خانگی و هات‌اسپات‌ها ادامه می‌یابد و تعداد آن‌ها از ۹۶ میلیون فعلی به ۵۴۱.۶ میلیون در سال ۲۰۲۱ می‌رسد. وای‌فای خانگی بخش اعظم این عدد را تشکیل می‌دهد. چین با ۱۷۶ میلیون نقطه دسترسی، بیشترین میزان دسترسی به اینترنت را مهیا خواهد کرد و پس از آن، ایالات متحده با ۸۶ میلیون نقطه دسترسی قرار می‌گیرد.

حملات DDoS افزایش می‌یابد

بر اساس گزارش سیسکو، میزان حملات DDoS افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۲۱، به ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. این میزان حمله برای آفلاین کردن بسیاری از سازمان‌ها کافی خواهد بود. در زمان اوج، حملات DDoS می‌توانند تا ۱۸ درصد ترافیک یک کشور را به خود اختصاص دهند.

در حال حاضر، نرخ افزایش حملات DDoS با نرخ گسترش ترافیک اینترنتی برابری می‌کند. تعداد حملات DDoS در سال گذشته ۱۷۲ درصد افزایش یافت. تعداد این حملات به ۳.۱ میلیون حمله در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات