حمله‌ی ال‌جی و موتورولا به سامسونگ

جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳
مطالعه 5 دقیقه
از زمان معرفی گلکسی S سامسونگ، این شرکت در صدر بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی در دنیا قرار گرفته است. اما رقبا اگر چه با سرعت کم ولی با اتخاذ سیاست‌هایی صحیح، فاصله خود را هر روز با سامسونگ کمتر می‌کنند.
تبلیغات

در طول سالیان بعد از معرفی گلکسی S سامسونگ فاصله خود با سایر رقبای اندرویدی را  بیشتر کرد. وقتی بدانیم که از بین تولید کنندگان مختلف، سامسونگ تنها شرکت تولید کننده دوران تلفن‌های عادی است که موفقیت خود را حتی بعد از دوران معرفی آیفون نیز ادامه داده است، بیشتر تحت تاثیر اقتدار این شرکت در دنیای گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیریم.

اما هرچه زمان می‌گذرد و نفوذ گوشی‌های هوشمند در زندگی امروزی افزایش می‌یابد، سامسونگ شاهد رقابت شدیدی از سوی دو رقیب قدیمی خود از زمان تلفن‌های عادی یعنی ال‌جی و موتورولا است. اما هرکدام از این دو شرکت روش خاص خود را برای رقابت با سامسونگ دارد.  در حالی که ال‌جی بسیاری از راهکارهای سامسونگ برای موفقیت در دنیای فناوری را عینا و در برخی شرایط حتی بهتر از سامسونگ اجرا کرده است، در طرف دیگر موتورولا راهبردی را در دنبال کرده که شاید بتوانیم آن را رویکرد ضد سامسونگ بنامیم.

البته ال‌جی مدت زمان زیادی است که در بازار محصولات الکترونیکی به عنوان رقیب اصلی سامسونگ هم در کشور کره جنوبی و هم در سراسر دنیا شناخته می‌شود. در دنیای گوشی‌های هوشمند، شرکت ال‌جی در مسیری گام بر می‌دارد که پیش از این سامسونگ در راه تسلط بر بازار برداشته بود. ابتکار در قطعات سخت‌افزاری و تولید نمایشگر اختصاصی از این جمله هستند. ال‌جی درست زمانی تصمیمات درست و به‌جا اتخاذ کرد، که سامسونگ تصمیم‌های اشتباه می‌گرفت. شرکت ال‌جی در مدل‌های جی‌فلِکس و جی 3 به ترتیب نمایشگرهای خمیده و quad-HD را معرفی کرد. درست مانند سامسونگ، این شرکت نیز اندروید را با پوسته اختصاصی خود عرضه کرده و از آنجایی که دامنه‌ی گوشی‌های هوشمند ال‌جی به گستردگی محصولات سامسونگ نیست، این شرکت تلاش کرد تا خانواده محصولات خود را با جی‌پَد و جی‌واچ گسترش دهد. در واقع، ساعت هوشمند G Watch R با نمایشگر مدور خود، به طرز قابل قبولی طراحی ضعیف مدل پیش از خود یعنی G Watch را که درست شبیه برخی ساعت‌های هوشمند سامسونگ با طراحی ضعیفی به بازار عرضه شده بودند، بهبود داد.

lg-g-watch-r-6-640x468

تبلیغات گسترده تلویزیونی با تمرکز بر پیام‌های مختصر و مفید در کنار تلاش‌های شرکت ال‌جی، این شرکت را در مسیر رو به جلو قرار داد. طبق آمار ارائه شده توسط IDC، فروش گوشی‌های هوشمند ال‌جی در سه ماهه سوم سال 2014 رشد 40 درصدی را تجربه کرده در حالی که در همین بازه زمانی، فروش سامسونگ 8 درصد کاهش داشته است. 

شرکت دیگری که شاهد رشد در سه ماهه سوم سال 2014 بود، لنوو است که به تازگی مالکیت Motorola Mobility را به طور کامل در اختیار گرفت و حالا قصد دارد تا با این نام در آمریکای شمالی به فعالیت بپردازد. برخلاف سامسونگ و ال‌جی، موتورولا بر ساخت گوشی‌های هوشمند با نمایشگر خمیده یا نسخه اندروید اختصاصی خود تمرکز نکرده است؛ در واقع موتورولا نه تنها به ارائه تجربه کار با اندروید خام برای کاربران متعهد بوده، بلکه شریک خود Verizon را نیز ترغیب کرده است تا میزان تغییرات را در پوسته‌ی گوشی‌های Droid کاهش دهند.

نسل دوم پرچمدار موتورولا یعنی موتو X دارای مشخصات فنی رقابتی است ولی در بین سایر گوشی‌های پرچم‌دار پیشتاز نیست. به هر حال این شرکت گام‌های هوشمندانه‌ای را در دو حوزه کلیدی برداشته است. این دو حوزه عبارتند از ایجاد ارزش افزوده برای تجربه کار با اندروید خام از طریق ایجاد ژست‌ها و تنظیمات هوشمندتر همچنین حضور در بازار پایین و میان‌رده‌ها  با دو مدل موتو E و موتو G با قیمت‌های مناسب بخصوص برای مشتریان در مناطقی که اپراتورهای ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی، گوشی‌ها را طی قرارداد و با قیمت مناسب‌تر به آنها نمی‌فروشند.

fullsizerender-3

موتورولا همچنین به دنبال ارائه محصولاتی جدید از طریق شراکت با سایر غول‌های فناوری است. گوگل که پیش از این برای مدت زمان کوتاهی مالکیت موتورولا را در اختیار داشت، این شرکت را به عنوان تولید کننده نکسوس 6 انتخاب کرد. همچنین شراکت موتورولا با Verizon برای سری Droid این شرکت نمونه دیگری از اقدامات مشترک موتورولا است. مدل Droid Turbo که محصول مشترک موتورولا با Verizon است در واقع مدل تقویت شده موتو X است که از یک باتری 3900 میلی‌آمپر ساعتی، قابلیت شارژ سریع و دوربین 21 مگاپیکسلی با ارزشگیر اپتیکال بهره می‌برد.

متاسفانه عدم وجود قدرت سنتی موتورولا (در مقایسه با آنچه که از سامسونگ شاهد هستیم) در بازارهای خارج از آمریکا و عدم شناخت کافی، بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا از شرکت موتورولا مانع موفقیت گسترده این شرکت است و  حتی موتورولا بعد از دورانی که زیر نظر گوگل بود نیز مشکلاتی در سودآوری را تجربه کرده است. در این بین لنوو باید هم در جبهه شناساندن هر چه بهتر موتورولا در بازارهای جهانی و هم به سود رساندن این شرکت بجنگد.

شاید نه ال‌جی و نه موتورولا (لنوو) هیچ‌کدام در کوتاه مدت یک تهدید جدی برای سامسونگ به شمار نمی‌روند و فروش 78 درصدی سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم سال 2014  خود دلیلی بر این ادعا است و البته سهم سامسونگ در فروش گوشی‌های اندرویدی (یعنی اگر فروش محصولات اپل و محصولات ویندوزفونی را در نظر نگیریم) در مقایسه با سایر تولید کنندگان محصولات اندرویدی از این نیز بالاتر است. در هر صورت آمارها نشان می‌دهند چه شرکت‌ها تلاش کنند تا سامسونگ را با روش‌های مورد استفاده توسط خودش شکست دهند (مانند ال‌جی)  یا قواعد رقابت را خود تعیین کنند (مانند موتورولا) در مجموع باعث شده‌اند تا حالا مشتریان نگاهی به سایر گزینه‌ها هم بیاندازند. و این در حالی است که هنوز سامسونگ تغییر جدی در محصولات خود نداده است و اگر در سال ۲۰۱۵ نیز این روند حفظ شود آن‌وقت شرایط برای سامسونگ دشوارتر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات