اندازه کوچکترین حافظه ذخیره سازی دنیا، تنها 12 اتم است

سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
IBM رکورد کوچکترین حافظه ذخیره سازی اطلاعات در دنیا را شکست.
تبلیغات

کوچکترین حافظه ذخیره سازی که تاکنون دیده اید چه اندازه‌ای داشته است؟ IBM این بار رکورد جدیدی ثبت کرده و کوچکترین حافظه ذخیره سازی اطلاعات در دنیا را تولید کرده است. این حافظه تنها به اندازه 12 اتم کوچک جا می گیرد و 100 بار متراکم تر از ساختار حافظه دیسک سخت و تراشه حافظه است. در ادامه اطلاعات کامل تر منتشر شده از شرکت IBM را دراین مورد مشاهده می کنید.

گروه تحقیقاتی IBM توانسته اند کد های باینری (مجموعه ای از اطلاعات به صورت صفر و یک) را در 12 اتم آهن ذخیره کنند تا نشان دهند که یک حافظه ذخیره سازی تا چه اندازه می تواند کوچک باشد. بر اساس تحقیقات و گزارشات BBC این شرکت توانسته کوچکترین حافظه برای ذخیره سازی سازی بیت ها را تولید کند.

tiny-memory-1

گروه پژوهشی IBM در مورد این حافظه ذخیره سازی اعلام کرده است:

کامپیوتر هایی که قبلا تمام فضای اتاق را اشغال می کردند اکنون در جیب شما جا می شوند. اما ما امروز اعلام می کنیم که می توانیم با تغییر بنیان مواد و دستکاری اتم های ماده، اطلاعات را در آنها ذخیره کنیم. ما امروز توانستیم به این پرسش که کوچکترین فضای لازم برای ذخیره 1 بیت از اطلاعات چقدر است پاسخ دهیم: 12 اتم
tiny-memory-3

گروه IBM همچنین در مورد ماده مورد استفاده برای  ذخیره اطلاعات گفته است:

ما تا کنون از ماده Fe برای ساخت حافظه استفاده می کردیم. ولی برای اینکه بتوانیم اطلاعات را به صورت متراکم تری ذخیره کنیم از فرم غیر متعارف آن به نام Anti-Fe استفاده کردیم تا فضای لازم برای ذخیره سازی اطلاعات را کاهش دهیم.

tiny-memory-5

امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد استفاده این حافظه ها در ابزار های مختلف مانند لپ تاپ ها و کامپیوتر ها باشیم. در این صورت ممکن است وزن یک لپ تاپ  ممکن است 500 گرم شود.

منبع: Huffingtonpost

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات