اینتل ابزارهای پوشیدنی را بخشی از رویکرد خود به اینترنت اشیا می‌داند

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل برخلاف روال مرسوم، عقیده دارد ابزارهای پوشیدنی و اینترنت اشیا در حقیقت دو بخش از یک مجموعه هستند. این کمپانی رهبری بازار موبایل را بدست نیاورد، اما به نظر می‌رسد دوست ندارد بازار ابزارهای پوشیدنی را نیز از دست بدهد.

ظاهرا اینتل در حال سرمایه‌گذاری‌ سنگین در بخش‌های مختلف پوشیدنی‌های هوشمند است. این استراتژی اینتل در حقیقت با مأموریت بزرگ‌تر شرکت در راستای تأمین تکنولوژی مورد نیاز برای اینترنت اشیا قرار گرفته و در آن ادغام شده است.

اینتل نه‌تنها اجزای مورد نیاز برای ابزارهای هوشمند پوشیدنی را تولید خواهد کرد، بلکه این شرکت در حال طراحی ابزارهای پوشیدنی اختصاصی خود بوده و به همین منظور با شرکت‌های فعال در زمینه‌ی مد و نیز خرده‌فروشی‌ها برای عرضه‌ی آن همکاری می‌کند. این دستگاه‌ها قرار است جریانی از داده‌ها و اطلاعات را به زیرساخت اینترنت اشیای اینتل سراریز کنند. نتیجه‌ی امر اینکه، زیرساخت ارائه شده توسط اینتل برای اینترنت اشیا، با تحلیل و منطقی سازی داده‌های حاصل از ابزار پوشیدنی شما، به ارائه‌ی بینش مناسبی از سبک زندگی‌تان خواهد پرداخت که برای نمونه، میزان خواب مورد نیاز یا سطح فعالیت بدنی بهینه از خروجی‌های آن خواهند بود.

مایک بل، رئیس و مدیر عمومی بخش دستگاه‌های جدید اینتل طی گزارش مطبوعاتی کوتاهی در سان‌فرانسیکو می‌گوید این شرکت، "ابزارهای پوشیدنی را بعنوان قسمت شخصی اینترنت اشیا در نظر می‌گیرد". وی در ادامه منظور خود را چنین شرح می‌دهد:

اینتل انتظار دارد تا سال 2020 میلادی شاهد حضور 20 میلیارد دستگاه در حوزه‌ی اینترنت اشیا در بازار مصرف باشیم که از این میزان، 400 میلیون آن‌ها ابزارهای پوشیدنی خواهد بود. اینتل پلتفرم اینترنت اشیا خود را به گونه‌ای ساختاردهی کرده که ابزارهای پوشیدنی در آن بعنوان راه‌حل‌های end-to-end مورد پشتیبانی قرار گیرند. شرکای برنامه‌ی ابزارهای پوشیدنی اینتل، همه‌ی بخش‌های مورد نیاز اعم از چیپ پردازشی تا پرتال نمایش اطلاعات را دریافت خواهند کرد که از طریق آن از نحوه‌ی مورد استفاده قرار گرفتن دستگاه مطلع خواهید شد. بل در ادامه می‌افزاید:

اینتل در راستای دستیابی به اهداف خود، همکاری‌هایی با سازنده‌ی ساعت‌های Fossil و برند معروف فشن و مد، Opening Ceremony در کنار سازنده‌ی عینک‌ Luxxotica برقرار کرده تا با دست پر به سراغ مأموریت بزرگ خود برود.

اینتل تمرکز خود را روی بازار اینترنت اشیا در قسمت‌های مهمی نظیر کالاهای مصرفی، صنعتی، و حوزه‌ی سلامت گذاشته و ابزارهای پوشیدنی به خوبی در تک تک این بخش‌ها مورد استقبال قرار خواهد گرفت. در ابتدای سال میلادی، اینتل کمپانی Basis Science را به تصاحب خود درآورد که سازنده‌ی باتجربه‌ی ساعت‌های هوشمند با قابلیت کنترل سلامت و سنجش سیکل خواب کاربران بود. چنین دستگاه‌هایی در نهایت برای شناخت شما مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اینتل افزون بر این، یک جفت هدفون نیز تولید کرده که ریتم ضربان قلب شما را ثبت کرده و به فضای ابری ارسال می‌کنند.

بل معتقد است در حال حاضر بازار ابزارهای پوشیدنی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که ردیاب‌های سلامتی و تناسب اندام با قیمت زیر 200 دلار یک بخش، ساعت‌های هوشمند و دستبندها با قیمت 200 تا 400 دلار در قسمت دیگر، و سپس دستگاه‌هایی که روی سر گذاشته خواهند شد نظیر هدفون‌ها و عینک گوگل با حدود قیمت 1000 دلار قسمت دیگری از آن را به خود اختصاص داده‌اند.

به نظر می‌رسد اینتل به گونه‌ای جاه‌طلبانه‌تر از گوگل از جمع‌آوری اطلاعات کاربران سخن به میان میاورد، گویی قبح ماجرای جمع‌آوری اطلاعات از کاربر برای مصارف توسعه و درآمدی به کلی در حال فرو ریختن است. در هر حال اگر از نگرانی های مربوط به این مسئله صرف‌نظر کنیم، رویکرد جامع اینتل در صورت موفقیت می‌تواند مسیر هوشمندی دستگاه‌ها و لوازم زندگی ما را به خوبی روشنایی بخشد. باید منتظر ماند و دید از این ایده‌ها و رویکردهای مختلف که شرکت‌های فناوری اتخاذ کرده‌اند، چه حاصل خواهد آمد.

مطالب مشابه

نظرات