توشیبا نام خریدار بخش تراشه های خود را ۲۵ خرداد اعلام می‌کند

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
توشیبا قصد دارد بخش نیمه‌رساناهای خود را به قیمت ۱۸ میلیارد دلار به فروش برساند و نام خریدار تا شش روز دیگر اعلام می‌شود.
تبلیغات

افراد نزدیک به توشیبا اعلام کرده‌اند این کمپانی روز ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) نام خریدار بخش‌ نیمه‌رساناهای خود را اعلام خواهد کرد. این منبع به رویترز گفته است برنده‌ی مزایده‌ی خرید بخش تراشه‌های توشیبا از بین کمپانی‌های آمریکایی برادکام (سازنده‌ی آمریکایی انواع تراشه)-سیلور لیک و کمپانی وسترن دیجیتال به‌عنوان شریک تجاری توشیبا و یکی از سرمایه‌گذاران دولتی ژاپن خواهد بود.

بخش نیمه‌رساناهای توشیبا، به‌عنوان دومین سازنده‌ی تراشه‌های NAND در دنیا شناخته می‌شود که قصد دارد این بخش را با قیمت ۱۸ میلیارد دلار یا بیشتر به فروش برساند. توشیبا قصد دارد این مبلغ را صرف جبران سرمایه‌گذاری در کمپانی آمریکایی ورشکسته‌ به نام وستینگهاوس الکتریک کند که در حوزه‌ی تجارت هسته‌ای فعال بود.

هیئت مدیره‌ی کمپانی توشیبا که از تولید لپ‌تاپ تا صنعت هسته‌ای فعالیت دارد، روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد تشکیل جلسه خواهد داد تا خریدار مورد نظر را تعیین کند. این موضوع را دو منبع نزدیک به این کمپانی که نخواستند اطلاعات آن‌ها فاش شود، اعلام کردند.

وسترن دیجیتال که در کارخانه‌ی تولید تراشه‌های توشیبا در یوکایچی با همتای خود همکاری می‌کند، با توجه به چالش‌های قانونی، شرایط پیچیده‌ای برای خرید این بخش دارد و از طرفی توشیبا را به تخطی از پرداخت سهم همکاری متهم کرده است.

وسترن دیجیتال اعلام کرده است توشیبا نمی‌تواند بدون تأیید این کمپانی بخش تراشه‌های خود را بفروشد و حق مذاکرات اختصاصی را برای خود محفوظ می‌داند.

اما در نامه‌ای که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده است، توشیبا از وسترن دیجیتال خواسته تا در اجرای این برنامه مانع‌تراشی نکند!

توشیبا از وسترن دیجیتال خواسته است از تلاش‌های قابل توجه خود در جهت تغییر فرایند فروش بخش نیمه‌رسانا‌های توشیبا دست بردارد و این تلاش‌ها را در مسیرهای مفیدتری خرج کند.

وسترن دیجیتال نیز دریافت نامه‌ی توشیبا را تأیید کرده ولی گفته است هرگونه حرکتی از سوی توشیبا مبنی بر فروش واحد مذکور بدون تأیید وسترن دیجیتال، کاملا نقض محدودیت‌های انتقال بر اساس توافقات مشارکتی است.

وسترن دیجیتال اعلام کرده بهتر است توشیبا مستقیما به چالش‌های مورد نظر خود اشاره کند و بکوشد تا همچنان اعتبار خود در حوزه‌‌ی نوآوری‌های فناورانه‌ی ژاپن را حفظ کند.

 به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف ۲ میلیارد دلاری، پیشنهاد ۲۰ میلیارد دلاری برادکام-سیلورلیک جذاب‌تر باشد.

در مقابل وسترن دیجیتال پیشنهاد کمتری ارائه کرده و ممکن است به دلیل جایگاه سوم خود در تولید تراشه‌های حافظه‌ی ناند با مخالفت‌هایی روبه‌رو شود. منابع موثق گفته‌اند طبیعتا از نظر توشیبا برادکام می‌تواند بهترین خریدار باشد.

با توجه به نزدیک شدن زمان اعلام خریدار، سهام توشیبا ۶ درصد رشد داشته است. از اواخر ماه دسامبر، زمانی که اعلام شد به دلیل سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های آمریکا ضرر زیادی به توشیبا وارد شده، سهام این کمپانی ۳۶ درصد سقوط کرده است.

از جمله دیگر خریداران بخش نیمه‌رساناهای توشیبا می‌توان به پیشنهاد مشترک شرکت خصوصی Bain Capital با کمپانی کره‌ای SK Hynix و کمپانی تایوانی Hon Hai Precision Industry با کمپانی ژاپنی شارپ اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات