بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در چین عملیاتی شد

پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چینی‌ها اعلام کرده‌اند که پس از پایان ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور، این نیروگاه را عملیاتی و وارد مدار کرده‌اند.
تبلیغات

چینی‌ها اعلام کرده‌اند که بزرگ‌ترین نیروگاه فوتوولتائیک جهان را تکمیل کرده‌اند و از این‌رو نیروگاه مورد نظر وارد فاز عملیاتی شده است. چین در سال‌های گذشته پذیرای انتقادات بسیار به‌ دلیل انتشار بخش بزرگی از گازهای گلخانه‌ای بوده است، از این‌رو دولتمردان چینی در تلاش‌اند تا به‌سرعت سکان رهبری استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را در جهان به دست بگیرند و خود را از اتهام بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گازهای گلخانه‌ای رهایی بخشند.

نیروگاه خورشیدی شناور در شهر هوای‌نان، واقع در استان آن‌هوی توسعه یافته و ظرفیت آن ۴۰ مگاوات است. این نیروگاه خورشیدی در محلی تأسیس شده است که پیش از این یک معدن زغال‌سنگ بوده و اکنون زیر آب رفته است. نیروگاه مورد نظر در بالای سطح آب به‌صورت شناور قرار دارد.

نیروگاه‌های خورشیدی شناور در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی را در سراسر جهان کسب کرده‌اند؛ چراکه طراحی منحصر به فرد این  نوع نیروگاه‌، علاوه بر بهره‌وری بالا، مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی شهری را نیز رفع می‌کند. با استفاده از نیروگاه‌های شناور در مناطق پرجمعیت، مشکلی از بابت تخصیص زمین مناسب برای احداث نیروگاه وجود ندارد و همچنین با توجه به پوشش سطح آب با استفاده از پنل‌های خورشیدی، بخار شدن آب نیز کاهش پیدا می‌کند. ضمنا وجود آب در زیر پنل‌های خورشیدی در نقش یک سیستم خنک‌کننده عمل می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود هیچ‌گاه عملکرد یک پنل خورشیدی به دلیل گرم شدن کاهش چشمگیری پیدا نکند.

نیروگاه خورشیدی شناور را باید از جمله‌ی نیروگاه‌های اولیه خواند که در کشور چین وارد فاز عملیاتی شده است. این کمپانی سازنده این نیروگاه، سال ۲۰۱۶ نیز از طرح مشابهی برای احداث یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی در همین منطقه رونمایی کرد. چینی‌ها همچنین در نظر دارند یک نیروگاه خورشیدی به مساحت ۲۶۰۰ هکتار تأسیس کنند که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی روی کره‌ی زمین خواهد بود.

افزایش شتاب برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی را باید به دلیل کاهش هزینه‌های تأسیس این نوع نیروگاه‌ها بدانیم. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، تا سال ۲۰۲۰ چینی‌ها می‌توانند هزینه‌های توسعه‌ی نیروگاه‌های فوتوولتائیک را برای توسعه‌دهندگان این نیروگاه‌ها تا یک‌سوم کاهش دهند که هدف از آن جایگزینی با معادن زغال‌سنگ در طول یک دهه است. چینی‌ها اعلام کرده‌اند که در پی افزایش ۲۰ درصدی استفاده از سوخت‌های غیر فسیلی هستند.

بر اساس گزارش منتشرشده توسط NASA و NOAA، سال ۲۰۱۶ به‌عنوان گرم‌ترین سال کره‌ی زمین تا به امروز (در اسناد رسمی) ثبت شده است؛ به‌طوری‌که در ۲۰۱۶ برای سومین سال پیاپی، رکورد جدید گرم‌ترین سال از نظر میانگین دمای جهانی ثبت شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات