کوالکام علاوه‌بر گوشی‌های‌هوشمند به حوزه‌های دیگر وارد می‌شود

یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در حال حاضر کوالکام در دنیای گوشی‌های هوشمند دارای جایگاه ویژه‌ای است، ولی این شرکت در نظر دارد به حوزه‌های دیگر نیز وارد شود. در ادامه به برخی از فعالیت‌های کوالکام می‌پردازیم.
تبلیغات

 بدون تردید تصمیم کوالکام برای حضور در حوزه‌های دیگر فناوری  چندان غیر منتظره نیست. در حال حاضر چیپ‌های اسنپ‌دراگون این شرکت مغز متفکر بسیاری از گوشی‌های هوشمند پیشرفته بازار هستند و این نکته برای کوالکام بسیار حائز اهمیت است تا نفوذ چشم‌گیر خود در بازار گوشی‌های هوشمند را در دنیای گجت‌های پوشیدنی، خودروها، لوازم خانگی و غیره تکرار کند. این شرکت همچنین نیم‌نگاهی به بازار سرورها دارد جایی که اینتل با قدرت در آن پیشتازی می‌کند.

سال 2007، پس از آن که کوالکام موفق شد، Texas Instruments را به عنوان پیشتاز تولید چیپ موبایل پشت سر بگذارد، این شرکت، سیستم-روی-یک-چیپ اسنپ‌دراگون را معرفی کرد که CPU، GPU و ارتباطات وایرلس را در قالب یک بسته ارائه می‌داد و از این رو با استقبال تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مواجه شد، چرا که به آنها کمک می‌کرد تا راحت‌تر بتوانند این قطعات را در طراحی گوشی‌های خود جای دهند. زمان معرفی اسنپ‌دراگون دقیقا به موقع بود! چرا که در همین سال اپل گوشی آیفون را معرفی کرد که شوک بزرگی به بازار موبایل بود. در چنین شرایطی، سیستم-روی-یک-چیپ اسنپ‌دراگون کوالکام بهترین ابزار  برای هر شرکتی بود که قصد داشت با اپل رقابت کند.

Raj Talluri قائم مقام ارشد محصولات کوالکام می‌گوید:

در حال حاضر علاقه‌مند به حضور در فعالیت‌های دیگری در کنار تجارت اصلی خود یعنی گوشی‌های هوشمند هستیم و وارد بازارهای روبه رشد و جذاب جدید می‌شویم، آن هم  با سطحی از خلاقیت که کوالکام ارائه می‌دهد.

ساعت هوشمند Toq یکی از محصولات جدید کوالکام است و همانند بسیاری از کنترل کننده‌های سلامتی، این ساعت می‌تواند قدم‌های شما و فعالیت‌های دیگر روزانه  را ثبت کند. این ساعت از چیپ کوالکام بهره می‌‌برد. حتی سایر تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند مانند سامسونگ، ال‌جی و ایسوس نیز از پردازنده اسنپ‌دراگون 400 در ساعت‌هوشمند اندروید وِر خود استفاده می‌کنند. البته کوالکام هنوز چیپ مخصوص گجت‌های پوشیدنی ارائه نکرده و از همان چیپ‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند در این محصولات نیز استفاده می‌شود.

Qualcomtoq

این شرکت همچنین در اقدامی مشابه به دنیای خودروسازی نیز وارد شده است. در حال حاضر چیپ‌های ساخت این شرکت ماشین‌ها را به سرویس‌هایی مانند OnStar  متصل می‌کنند اما کوالکام به دنبال پیشرفته‌تر کردن داشبورد خودروها و امکانات سرگرمی برای صندلی‌های عقب خودرو است.

ScreenShot2014-11-26at10.24.14AM

شرکت کوالکام در تحول واقعیت مجازی نیز با همکاری با Oculus VR و سامسونگ نقش کلیدی ایفا کرده است.به کمک کوالکام، سامسونگ در Gear VR به فریم ریت روان 60 فریم در ثانیه رسیده و مصرف انرژی را نیز بهینه‌تر کرده است.

علاوه بر موارد فوق، در شرایطی که اقدامات کوالکام برای ورود به بازار چیپ‌های سرورها به طور مستقیم مشتریان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اما یک قدم بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شود. برای اولین بار کوالکام وارد بازاری می‌شود که در اختیار اینتل است، کاری که پیش از این توسط اینتل انجام شده بود. البته ورود کوالکام به این بازار خبر خوشی برای ادمین سرورها است که مشتاقانه در انتظار سرورهای مبتنی بر ARM هستند. این امر می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری نیز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات