کوالکام پیش‌بینی درآمد زمستان ۲۰۱۷ را به دلیل اقدامات اپل کاهش داد

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام پیش‌بینی خود از درآمدش در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ را به دلیل پرداخت نشدن حق و حقوقش از سوی اپل کاهش داده است.
تبلیغات

نزاع دو کمپانی اپل و کوالکام در ماه‌های اخیر ابعادی بسیار گسترده پیدا کرده است. ژانویه سال جاری میلادی، اپل کمپانی کوالکام را با ادعای در پیش گرفتن سیاست‌های نامتعارف به‌منظور دریافت مبالغی بیشتر برای فناوری‌هایش تحت تعقیب قرار داد و درخواست دریافت غرامت یک میلیارد دلاری به دادگاه ارائه کرد؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد؛ چراکه کوالکام در پاسخ، شکایتی با موضوع دروغ‌پراکنی اپل در دادگاه مطرح کرد. در ماه‌های اخیر همواره شاهد شکایات متعدد دو کمپانی علیه یکدیگر در دادگاه‌های سراسر جهان بوده‌ایم. حال کوالکام با انتشار گزارش جدیدی اعلام کرد که پیش‌بینی خود از درآمد کسب‌شده برای زمستان سال ۲۰۱۷ را به دلیل پرداخت نشدن حق پتنت‌هایش توسط اپل کاهش داده است.

کوالکام در بیانیه‌ی خود اعلام کرد اخیرا اپل به این کمپانی اطلاع داده است که از کمپانی‌های مونتاژ کننده‌ی آیفون خواسته تا حق پتنت‌های کوالکام را پرداخت نکنند و فعلا به حالت تعلیق درآورند. اپل اعلام کرده است که این سیاست را تا زمانی که اختلافات با کوالکام حل نشود، ادامه خواهد داد. اپل به‌صورت مستقیم حق پتنت به کوالکام پرداخت نمی‌کند و در عوض شرکای سخت‌افزاری اپل که مسئولیت تولید آیفون را بر عهده دارند،بر اساس توافقات صورت گرفته مبالغی در اختیار کوالکام می‌گذارند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط کوالکام، اپل به مفاد قرارداد بلندمدت خود در ازای استفاده از پتنت‌های کوالکام اعتراض دارد و در پی تغییر شرایط قرارداد است. کوالکام مدعی است که اپل به‌صورت یک‌طرفه درصدد تغییر شرایط توافق دو کمپانی بوده و این مسئله‌ای است که پس از گذشت مدت طولانی از اجرایی شدن قرارداد و استفاده از آن در آیفون‌ها و آیپد‌های متعدد اپل اتفاق افتاده است.

کوالکام در پیش‌بینی جدید خود اعلام کرده که در برآوردهای جدیدش کلا پرداخت‌های احتمالی اپل را نیز در نظر نگرفته است و در واقع در صورت پرداخت حق پتنت‌های این کمپانی، آن را در پیش‌بینی خود محاسبه نکرده است. پس از انتشار پیش‌بینی جدید کوالکام در مورد کاهش درآمدهایش به‌موجب پرداخت نشدن حق پتنت‌ توسط اپل، ارزش سهام این کمپانی حدود ۲.۷۴ درصد سقوط کرد.

یکی دیگر از مواردی که منجر به سقوط هرچه بیشتر ارزش سهام کوالکام شده، انتشار گزارشی است که حکایت از کنار گذاشتن مودم LTE کوالکام در آیفون ۸ اپل دارد. استفاده نکردن از مودم ال‌تی‌ای کوالکام در آیفون ۸ را می‌توان به‌عنوان نقطه‌ضعفی برای این گوشی هوشمند در برابر گلکسی اس ۸ خواند. اپل سال گذشته نیز در آیفون‌هایش  از ترکیب مودم‌های اینتل و کوالکام استفاده کرد؛ هر چند بررسی‌ها نشان از ظرفیت پایین‌تر مودم‌های ال‌تی‌ای اینتل در برابر کوالکام دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات