فناوری جدید بهینه‌سازی مصرف باتری در ویندوز 10

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت جدید ویندوز ۱۰ که هفته گذشته معرفی شد، قادر است مصرف باتری دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل را تا ۱۱ درصد کاهش دهد.
تبلیغات

مایکروسافت هفته‌ی گذشته در پیش‌نمایش اخیر خود از ویندوز ۱۰ یک حالت بهینه‌سازی جدید در مصرف باتری را معرفی کرد. بنا بر ادعای آن‌ها، این فناوری قادر به کاهش ۱۱ درصدی مصرف باتری در نوت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌های نسل جدید است.

این فناوری که موقتا گلوگاه انرژی (Power Throttling) نامیده می‌شود، در تمام نسخه‌های ویندوز ۱۰ با شماره‌ی بیلد اینسایدر ۱۶۱۷۶ که مایکروسافت جمعه‌ی گذشته منتشر کرد، فعال شده است. اینسایدر برنامه‌ی آزمایشی مایکروسافت است که هم برای عاشقان فناوری و هم کاربران تجاری اجرا می‌شود. وظیفه‌ی اعضای این برنامه بررسی بهبود‌های جدید ویندوز ۱۰ و آزمایش این تغییرات، ماه‌ها پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی این سیستم عامل است.

بیل کاراگونیس، مدیرمسئول برنامه‌ی اینسایدر در بلاگ مایکروسافت در این رابطه نوشت:

با استفاده از گلوگاه انرژی، زمانی که فعالیت پس‌زمینه‌ای در حال اجرا است، برای انجام آن به بهترین نحو، ویندوز به‌صورت خودکار پردازنده‌ی سیستم را در بهینه‌ترین حالت‌ پردازش قرار می‌دهد و در عین حال کم‌ترین میزان ممکن از مصرف باتری را نیز به انجام آن فعالیت اختصاص می‌دهد.

گلوگاه پردازنده روی اپلیکیشن‌های مختلف، به‌وسیله‌ی یک سیستم تشخیص خودکار که توسط مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تعبیه شده است، اعمال می‌شود. نظیر دیگر فناوری‌های مشابه، مایکروسافت قصد دارد وظایف پیش‌زمینه، نظیر اپلیکیشن‌های فعال و همچنین اپلیکیشن‌های پایدار نظیر اپلیکیشن‌های استریم موزیک را شناسایی کند تا پس از آن، به آن‌ها دسترسی کامل به پردازنده بدهد. تأثیر دیگر اپلیکیشن‌ها یا حتی پردازش‌های شخصی درون یک اپلیکیشن که به‌عنوان یک پس‌زمینه طبقه‌بندی می‌شوند، در مصرف انرژی پردازنده دچار محدودیت می‌شود. برای مثال به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود افزایش فرکانس به‌منظور استفاده از قدرت بیشتر و مصرف بیشتر باتری را به پردازنده تحمیل کنند.

فناوری گلوگاه انرژی فقط در پردازنده‌های نسل ششم اینتل به بعد، شامل پردازنده‌های اسکای‌لیک و نسل جدید‌تر، کبی‌ لیک اجرا می‌شود.

با توجه به اینکه امروزه اغلب کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ هستند و عمر بیشتر باتری یک عامل اساسی و مهم در بهره‌وری است؛ مایکروسافت به‌صورت فعالانه و مداوم در حال ارتقاء و بهبود مصرف باتری در ویندوز ۱۰، به‌خصوص در مورد مرورگر پیش‌فرض سیستم عامل خود، یعنی اج است.

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که به این مسئله توجه ویژه‌ دارد. دیگر سیستم‌های عامل نیز در حال افزایش عمر باتری‌ از طریق کنترل استفاده از پردازنده هستند. برای مثال سیستم عامل همراه اپل، زمانی که ظرفیت باتری یک آیفون یا آیپد به حدود ۲۰ درصد می‌رسد، حالت بهینه‌ی مصرف را فعال می‌کند. علاوه بر این با توقف فعال‌سازی مجدد اپلیکیشن‌های پس‌زمینه و توقف دریافت خودکار ایمیل‌، سعی در بهبود مصرف باتری دارد.

مایکروسافت فناوری گلوگاه انرژی را ابتدا در ماه ژانویه به ویندوز ۱۰ افزود و در آن زمان اعلام کرد که این قابلیت جدید برای زیرمجموعه‌ای از اعضای برنامه‌ی اینسایدر، به‌عنوان یک ویژگی آزمایشی فعال شده است و ارائه‌ی آن را در قالب یک به‌روزرسانی در اواسط ماه فوریه به کاربران وعده‌ داد. اما از آنجایی که مایکروسافت فناوری گلوگاه انرژی را از آخرین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ یعنی Creators - که در ۱۱ آوریل منتشر شد - خارج کرد، این قابلیت هرگز معرضه نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات