۱۰ گجتی که به خواب شما کمک می‌کنند

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
خواب راحت یکی از نیازهای اولیه‌ی انسان است و فناوری جدید به ما کمک می‌کند تا تجربه‌ی بهتری از رفع این نیاز داشته باشیم.
تبلیغات

سبک زندگی ما به شکلی پیش می‌رود که خواب راحت و مفید از ما گرفته شده است! بیشتر اوقات، مواردی مثل استرس شغلی و نور آبی صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را مقصر این قضیه می‌دانیم. با این حال نتیجه مطالعات دانشمندان نشان داده است که نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها خواب مناسبی ندارند و درصد قابل توجهی از ما از بی‌خوابی مزمن و وقفه‌ی تنفسی در خواب رنج می‌بریم. به همین دلایل به دنبال نسخه‌هایی برای خوب خوابیدن هستیم. ضمن این‌که نبود استراحت شبانه باعث افزایش استرس، کاهش بازدهی و تهدید سلامتی می‌شود.

خبر خوب اینکه تکنولوژی دست روی دست نگذاشته است و از طریق راهکارهای غیر دارویی به کمک ما آمده و تعدادی گجت‌ جدید چون تختخواب هوشمند، پخش‌کننده‌ی رایحه‌های خواب‌آور و لباس‌خواب هوشمند ارائه داده است. در ادامه به معرفی شماری از این نوآوری‌های رؤیایی! که در نمایشگاه اخیر محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس رونمایی شده است، می‌پردازیم:

۱. لباس‌خواب هوشمند

لباس خواب هوشمند

تام برادی که تا‌کنون ۵ بار برنده‌ی رقابت سوپرباول شده است، فقط یک ستاره‌ی مطرح نیست. او توانست الهام‌بخش این لباس هوشمند باشد. به گفته‌ی کوین هیلی، رئیس نوآوری UnderArmour‌، بردی یک روز به او تلفن زد و گفت برای تسکین درد آسیبی که دیده بود از یک ژل مسکن استفاده کرده و دردش ساکت شده است. هیلی به این فکر افتاد که «چرا لباس‌های خود را به این ژل آغشته نمی‌کنی تا تمام بدنت پوشش داده شود؟» دو سال بعد بردی به خواب می‌رود درحالی‌که لباس‌خواب ریکاوری ورزشی خود را پوشیده است. در الیاف این لباس، ماده‌ی تسکین بخشی قرار دارد که حرارت مادون قرمز بدن را جذب می‌کند. قیمت پیراهن‌، شرت‌ و شلوار این محصول از ۸۰ دلار شروع می‌شود.

۲. تنفس هوشمند

هم‌زمان با برپایی CES 2017  دستگاه تنفس هوشمند را در زومیت معرفی کردیم. در این گجت که 2Breathe نام دارد، از یک سنسور تنفسی استفاده شده است که در بند اتصال به قفسه‌ی سینه قرار می‌گیرد. این سنسور با در نظر گرفتن الگوی تنفسی شما و ارسال اطلاعات به اپلیکیشن مخصوص در گوشی هوشمند، موسیقی‌ ملایمی پخش می‌کند. این «هدایتگر تنفس»، تعداد بازدم‌های شما را طولانی‌تر می‌کند و اضطرابتان را کاهش می‌دهد تا در نهایت، سریع‌تر بخوابید. وقتی که ریتم تنفس آهسته‌ی شما نشان داد به خواب رفته‌اید، دستگاه ۱۰ دقیقه بعد به‌طور خودکار خاموش خواهد شد. قیمت این گجت ۱۸۰ دلار است.

۳. رایحه‌های هوشمند

رایحه های هوشمند

فرانسوی‌ها بو را خوب می‌شناسند و این بار این اسپری‌های فرانسوی رایحه‌ای خواب‌آور در هوا منتشر می‌کنند تا در بستر خود به خواب خوش بروید. در کپسول عطر این محصول -که AromaCare نام دارد- از مخلوط‌های ارگانیک اسطوخدوس، نعناع، لیمو، اکالیپتوس، پرتقال شیرین و روغن رزماری استفاده شده است. طرفداران AromaCare می‌گویند این کپسول‌ها می‌توانند باعث بهبود خواب، ایجاد حس آرامش و رفع خستگی شوند. هر کپسول تا ۱۰ مرتبه قابل استفاده است. قیمت این گجت ۸۹ دلار است و برای خرید هر کپسول اضافه باید ۱۰ دلار پرداخت کرد. 

تازه‌وارد دیگری که در این دسته قرار می‌گیرد، محصولی به نام Sensorwake Oria است که از دو عطر مکمل استفاده می‌کند که فرمولاسیون آن‌ها توسط واحد تحقیقات خواب بالینی دانشگاه لافبوروی انگلستان انجام شده است. به این ترتیب که نخست یک ترکیب پودری آرامش‌بخش از گل رز، هلو و گلابی و کمی تالک و مشک ساخته می‌شود. در مرحله‌ی بعد یک رایحه‌ی تازه متشکل از بوی صابون و چوب صندل به آن اضافه می‌شود که در نهایت شما را به خواب عمیقی فرومی‌برد. هر کدام از این کپسول‌ها تا ۶۰ روز قابل استفاده است و این محصول ۱۴۹ دلار قیمت دارد.

۴. موسیقی‌ هوشمند

یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مخصوص خواب ReNu است که از ضربان‌ دو گوشی آرامش‌بخش و صداهای نوروآکوستیک برای تسکین اعصاب و امواج مغزی تتا استفاده می‌کند. این گجت شامل یک هدفون بلوتوث و ماسک چشمی است و در تابستان با قیمت ۸۹ دلار وارد بازار می‌شود.

۵. بالش هوشمند

بالش هوشمند

بالش هوشمند مجهز به سنسورهایی است که حرکات بدن، الگوهای خواب و سر و صدای محیط را ضبط می‌کنند. گجت Advansa 1 X21 کیفیت خواب را شب‌های قبل در نظر می‌گیرد و از طریق یک اپلیکیشن گوشی هوشمند، دستورهای مخصوص را ارائه می‌دهد. ضمن این که این گجت مجهز به زنگ هشدارهای هوشمند مبتنی بر چرخه‌ی خواب است.

۶. ردیاب کوچک خواب

این گجت ردیاب که Motive نام دارد، یک حلقه‌ی تیتانیوم ضد‌آب است و پارامترهایی نظیر ضربان قلب، قدم‌ها، کالری و مسافت را ردیابی می‌کند. Motive با یک اپلیکیشن تلفن همراه همگام‌سازی شده و شامل سنسورهای نوری ضربان قلب و یک باتری منحنی کوچک است که تا ۵ روز قابل استفاده است و با استفاده از یک پایه مغناطیسی شارژ می‌شود. قیمت این گجت ۱۹۹ دلار تعیین شده است.

۷. رزونانس مغناطیسی کل بدن

رزونانس مغناطیسی کل بدن

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که با فعالیت‌هایی نظیر یوگا و مدیتیشن استرس خود را کاهش می‌دهید، خواب شما به خودی خود بهبود پیدا می‌کند و روند این بهبود سریع‌تر است. با این حال، گجت غول‌پیکری به نام Magnesphere ساخته شده است که حلقه‌های عمودی آن ۱.۸ متر طول دارند و بدن شخص را تحت بمباران رزونانس مغناطیسی قرار می‌دهد. آن‌طور که گفته شده است، خاصیت این دستگاه تنوع ضربان قلب شما را بهبود می‌دهد و بین سیستم‌های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک تعادل برقرار می‌کند. تعادل بین این سیستم‌ها یکی از شاخص‌های کلیدی در نحوه‌ی برخورد با استرس است. اعضای تیم فوتبال آمریکایی نیو انگلند پتریوتس از این دستگاه استفاده می‌کنند. قیمت Magnesphere واقعا ارزان نیست و یونیت‌های خانگی آن ۳۰۵۰ دلار قیمت دارند؛ ضمن این‌که هر ماه باید ۸۰ دلار هزینه‌ی اشتراک برای آن داد.

۸. تشک هوشمند

تشک هوشمند

سنسور Emfit QS با قرار گرفتن در زیر تشک، تعداد ضربان قلب و ریتم تنفس را اندازه‌گیری می‌کند و بر اساس آن، تعیین می‌کند آیا شما بی‌قرار هستید یا آرام و خواب شما تا چه اندازه سبک، عمیق یا خیلی عمیق است. این گجت مناسب ورزشکارانی است که تلاش می‌کنند به تمرینات خود نظم دهند. در مرحله‌ی خواب عمیق بدن شما بازیابی می‌شود. حال‌آنکه در مرحله‌ی خواب عمیق‌تر، یعنی REM، ذهن شما تجدید قوا می‌کند. پس از بازیابی، شما می‌توانید تلاش‌های خود را دوباره از سر بگیرید. قیمت این گجت ۲۹۹ دلار برآورد شده است.

۹. تسمه الکتریکی هوشمند

تسمه الکتریکی هوشمند

تسمه‌ی Quell Relief را می‌توان دور ساق پا و زیر زانو بست.؛ چرا که این بخش از بدن سرشار از عصب‌های حسی است و این بند با ایجاد محرک الکتریکی به گیرنده‌های عصبی اپیویید مغز کمک می‌کند مواد تسکین‌بخش طبیعی در سرتاسر بدن آزاد کنند. دکتر شای گزانی، مدیر اجرایی Quell Relief می‌گوید این گجت به کاهش دردهای مزمن در حین خواب کمک می‌کند. همچنین می‌توان تنظیمات دستگاه را به‌صورت یک‌ساعته یا در صورت دریافت فرکانس‌های بالا برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر این، این گجت در زمانی که خواب خوبی ندارید می‌تواند مواردی مانند خواب، میزان فعالیت، قدم زدن و درد را اندازه‌گیری کند. قیمت گجت Quell Relief معادل ۲۴۹ دلار است.

۱۰. تختخواب هوشمند

شما هم در موقع سرما در پاهایتان بیشتر احساس سرما می‌کنید؟ گجت Sleep Number 360 این مشکل را از طریق کویل‌های گرم‌کننده پا که در اطراف تختخواب نصب می‌شود، حل کرده است. علاوه بر این، بخش‌هایی از این گجت به‌طور خودکار مانع خروپف کردن شما می‌شوند؛ ضمن این‌که سنسورهای فشاری به‌کاررفته در تشک با تغییر ثبات خود (از طریق محفظه‌های هوای داخلی) شما را در یک حالت راحت قرار می‌دهند و پس از بیدار شدن، تغییرات تختخواب میزان ضربان قلب در زمان خواب، نرخ تنفس و تعداد دفعات پهلو به پهلو شدن شما را گزارش می‌دهند. قیمت این تختخواب فقط ۴۰۰۰ دلار است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات