گارتنر: قیمت حافظه RAM و SSD سال ۲۰۱۹ کاهش شدیدی خواهد داشت

دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گارتنر پیش‌بینی کرده است که قیمت حافظه‌ی RAM و SSD به دلیل سقوط قیمت DRAM، در سال ۲۰۱۹ کاهش بسیار زیادی تجربه خواهد کرد.
تبلیغات

این روزها شاهد افزایش قیمت گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و پی‌سی هستیم که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش قیمت ماژول‌های مورد استفاده عنوان می‌شود. کمبود حافظه‌های DRAM، فلش، باتری و نمایشگر باعث شده است گجت‌های دیجیتال با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود قیمت حافظه‌های SSD به دلیل کاهش قیمت حافظه و NAND flash، به نسبت ارزان‌تر شود؛ حال آنکه گمانه‌زنی جان ارنسن از محققان گارتنر نشان از این دارد که در سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش شدید قیمت‌ها خواهیم بود.

با توجه به کاهش احتمالی قیمت‌ حافظه‌ها، انتظار می‌رود این کاهش روی قیمت پی‌سی نیز تأثیرگذار باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز برای صحبت در مورد کاهش قیمت زود است و نمی‌توان به‌طور قطع در مورد کاهش قیمت حافظه‌های NAND و DRAM اظهار نظر کرد.

در صورتی که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند، برای کاربران به‌صرفه است تا با خرید کامپوننت‌های لازم، پی‌سی مطابق با نیازهایشان را خود مونتاژ کنند؛ قیمت رایانه‌های آماده کاملا به سیاست در پیش گرفته‌شده توسط تولیدکنندگان بستگی دارد؛ چراکه تولیدکنندگان باید در چگونگی تأثیر دادن کاهش قیمت روی محصول نهایی خود تصمیم بگیرند.

احتمالا شاهد کاهش محسوس قیمت محصولاتی نظیر پی‌سی و گوشی‌ هوشمند خواهیم بود که در یک دهه‌ی اخیر به روندی همیشگی تبدیل شده است و همواره شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. در این بین کمپانی‌هایی نظیر اپل وجود دارند که سود خود را ترجیح می‌دهند و از این‌رو انتظار نمی‌رود در محصولات این کمپانی‌ها شاهد کاهش قیمت محسوسی باشیم.

اواسط سال ۲۰۱۶ شاهد دو برابر شدن قیمت حافظه‌های DRAM مورد استفاده در‌ پی‌سی‌ هستیم. یک ماژول حافظه‌ی رم با ظرفیت ۴ گیگابایت، قیمتی ۲۵ دلاری دارد؛ حال آنکه پیش از افزایش با پرداخت ۱۲.۵ دلار قابل خرید بود. در مورد حافظه‌های SSD هزینه به ازای هر گیگابایت به دلیل افزایش قیمت حافظه‌های NAND بالا رفته است. گارتنر پیش‌بینی کرده که قیمت حافظه‌های NAND در سه‌ماهه‌ی جاری به بالاترین حد خود خواهد رسید.

پیش‌بینی‌های گارتنر را می‌توان تأییدی برای نگرانی‌های کمپانی چون لنوو خواند که در مورد قیمت محصولات خود به دلیل استفاده از کامپوننت‌های گران‌قیمت تجدید نظر کرده است. اچ‌پی موفق شده افزایش قیمت کامپوننت‌ها را به‌خوبی مدیریت کند؛ چراکه این کمپانی در حال گذار به سمت محصولات رده بالا است.

اما چرا امروزه شاهد افزایش قیمت حافظه‌های DRAM و NAND هستیم؟ اصلی‌ترین دلیل برای بروز چنین مشکلی را باید در تغییر سیاست تولیدکنندگان گجت‌های هوشمند خواند. کمپانی‌هایی نظیر اپل و سامسونگ با توجه به نیاز ایجادشده، ظرفیت حافظه‌ی رم و حافظه‌ی اصلی مورد استفاده در گجت‌های هوشمند خود را افزایش داده‌اند؛ به‌طوری‌که در آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک شاهد به‌کارگیری حافظه‌ی رم بیشتری در کنار بالا رفتن حافظه‌ی اصلی هستیم. سامسونگ در کنار سایر تولیدکنندگان گجت‌های اندروید نیز سیاست مشابهی در پیش گرفته‌اند، به‌طوری‌که این روزها شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند با حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی به بازار هستیم.

نیاز برای پردازش در کاربردهایی چون واقعیت مجازی و اجرای بازی‌ها باعث شده است تقاضا برای حافظه‌های DRAM و SSD بیش از پیش افزایش پیدا کند. تولید اطلاعات از طریق انواع هدست‌، پی‌سی‌ و گجت‌های مرتبط با اینترنت اشیاء باعث افزایش تولید داده‌ شده‌ است و از این‌رو سرورها هم نیاز بیشتری به حافظه دارند و تقاضا در این حوزه بالا رفته است.

افزایش تقاضا باعث کمبود حافظه‌ها شده است و از این‌رو تولیدکنندگان این اجازه را پیدا کرده‌اند تا قیمت را بالا ببرند. اما همیشه وضع به این شکل باقی نخواهد ماند؛ چراکه تولیدکنندگان برای درآمدزایی بیشتر، ظرفیت تولید خود را افزایش خواهند داد، به‌طوری‌که بنا بر پیش‌بینی گارتنر، در سال ۲۰۱۹ شاهد اشباع بازار و سقوط قیمت حافظه‌ها خواهیم بود. البته این چرخه‌ای است که در سال‌های اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم. در سال ۲۰۱۱، قیمت حافظه‌های DRAM به دلیل کاهش تقاضا برای پی‌سی و همچنین اشباع بازار سقوط کرد.

گارتنر پیش‌بینی کرده است که علاقه‌ی چینی‌ها برای ورود به صنعت نیمه‌هادی‌ها می‌تواند یکی دیگر از دلایل کاهش هر چه بیشتر قیمت حافظه باشد. چینی‌ها در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار طی یک دهه‌ی آینده برای افزایش ظرفیت تولید نیمه‌هادی‌ها در کشور چین سرمایه‌گذاری خواهند کرد. موج محصولات چینی می‌تواند بیش از پیش در کاهش قیمت حافظه‌ تأثیرگذار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات