کوالکام با اتهام دروغگویی از اپل شکایت کرد

دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دعوای حقوقی اپل و کوالکام که تقریبا به یک جنگ جهانی تبدیل شده است، با شکایت کوالکام از اپل وارد مرحله جدیدی می‌شود.
تبلیغات

کوالکام، اپل را متهم کرد که با دروغگویی قصد دارد رگولاتورها را به تحقیق درباره این شرکت تحریک کند و بر استفاده از برخی قطعات نامرغوب در آیفون سرپوش بگذارد. کوالکام که در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده چیپ‌های موبایل است، در جواب شکایت اپل که در ژانویه ۲۰۱۷ تسلیم دادگاه‌ها شد، با تنظیم شکایتی اپل را متهم به نقض تعهدات قرارداد، تحریف توافق و بد تفسیر کردن حقایق متهم کرد. دان رازنبرگ، مشاور ارشد حقوقی کوالکام در این باره می‌گوید:

ما واقعا از برخی چیزهایی که در شکایت آن‌ها عنوان شده است، شگفت‌زده شده‌ایم. این تلاشی از سوی ما برای جواب ‌دادن به برخی از عناصر آزاردهنده شکایت آن‌ها است.

مسئله اصلی در این شکایت که روزبه‌روز بدتر نیز می‌شود، این است که کوالکام چگونه باید از سازندگان گوشی هوشمند که از تکنولوژی‌های این شرکت استفاده می‌کنند - فارغ از اینکه آیا از چیپ‌های این شرکت استفاده می‌کنند یا نه -  پول دریافت کند. کوالکام که مقر آن در سن‌دیگو کالیفرنیا قرار دارد، بیشتر سود خود را از دریافت مبالغی بابت تکنولوژی‌های بنیادی که در تمام گوشی‌های امروزی استفاده می‌شود، به دست می‌آورد. از ۲۰ ژانویه امسال که اپل شکایت خود را تسلیم دادگا‌ه‌ها کرد، سهام کوالکام ۱۲ درصد افت داشت و سهم بازار این شرکت، ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

جاش رازنستاک، سخنگوی اپل از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد و تنها به گفتن این نکته که موضع اپل در شکایتش مشخص شده است، اکتفا کرد. اپل در شکایت ۱۰ ژانویه خود می‌گوید:

ما شدیدا از نحوه تجارت کوالکام با خودمان ناامید شده‌ایم و متأسفانه پس از سال‌ها مذاکره درباره اینکه میزان پرداختی عادلانه و معقول چه اندازه باید باشد، به دادگاه روی آورده‌ایم.

اپل تنها شرکتی است که حق و حقوق کوالکام را به‌صورت مستقیم پرداخت نمی‌کند و از طریق سازندگان آسیایی که ساخت آیفون را بر عهده دارند، این حق امتیاز را پرداخت می‌کند. حال اپل در شکایت بین کوالکام و تأمین‌کنندگان آسیایی همچون فاکسکان دخالت کرده است و قصد دارد با فشار آوردن به کوالکام، قرارداد‌هایی بهتر برای حق امتیاز تنظیم کند.

بر اساس گفته‌های کوالکام، اپل در پشت پرده تحقیقات رگولاتورها در سراسر دنیا از این شرکت قرار دارد. به گفته رازنبرگ، اپل با ادعاهای غلط و گمراه‌کننده، سعی دارد رگولاتورها را علیه کوالکام تحریک و منافع اقتصادی خودش را تأمین کند.

در دسامبر ۲۰۱۶، مقامات ضد انحصار کره جنوبی کوالکام را به دلیل نقض قوانین ضد انحصار ۹۰۲ میلیون دلار جریمه کردند. در ماه ژانویه، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده این شرکت را با شکایت اپل تحت پیگرد قانونی قرار داد. شکایت‌هایی در تایوان و اروپا نیز علیه کوالکام در جریان هستند.

اپل شکایت خود را ۲۰ ژانویه به دادگاه شهر سن‌دیگو ارائه داد و این شرکت را متهم کرد که تلاش دارد به‌طور غیرقانونی بازار را کنترل کند و همچنین به دلیل شکایت اپل در کره جنوبی، یک میلیارد دلار از تخفیف اپل را پرداخت نکرده است. اپل تلاش کرد که شکایت خود در این شهر را با شکایتش در کالیفرنیای شمالی ادغام کند. درخواست اپل در ۵ آوریل رد شد. کمیسیون تجارت فدرال نیز کوالکام را متهم کرده است که انحصار خود را بر چیپ‌های موبایل به‌طور غیرقانونی حفظ کرده است. کوالکام تلاش دارد شکایت کمیسیون تجارت فدرال را خنثی کند.

اپل علاوه بر اینکه قصد دارد تخفیف خود را دریافت کند، تصمیم دارد میلیاردها دلار بابت حق امتیازهایی که قبلا پرداخت کرده است، دریافت کند و در عین حال می‌خواهد کوالکام در آینده حق امتیاز کمتری دریافت کند.

کوالکام مدعی است که اپل یک دهه همکاری این دو شرکت را مخدوش و کوالکام را تهدید کرده است تا در مورد عملکرد آیفون ۷ چیزی نگوید. برخی از مدل‌های آیفون ۷ از مودم‌های اینتل استفاده می‌کنند و بنا بر گفته‌های کوالکام، مودم‌های اینتل به‌خوبی مودم‌های این شرکت نیستند. رازنبرگ می‌گوید:

ما این جنگ را نمی‌خواستیم. اپل مشتری ما است. البته که ما دوست داریم و می‌خواهیم تجارت با اپل را ادامه دهیم.

رازنبرگ می‌گوید اگرچه آیفون با طراحی شیک و اپلیکیشن‌های کاربرپسند، صنعت موبایل را متحول کرد؛ اما بدون تکنولوژی‌های بنیادی کوالکام و دیگر شرکت‌ها هرگز قادر به انجام آن نبود. رازنبرگ حق امتیاز دریافتی کوالکام از آیفون را ناچیز می‌داند. کوالکام ادعا می‌کند که سهمی بزرگ در تمام تکنولوژٰی‌های استاندارد ارتباطات مدرن دارد. تمام شرکت‌هایی که تکنولوژی‌های استاندارد را توسعه می‌دهند، باید تکنولوژی خود را با مفاد عادلانه، معقول و غیر تبعیض‌آمیز در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهند.

رگولاتورها و دادگاه در تفسیر این بند دچار سردرگمی هستند. به‌عنوان مثال، نحوه محاسبه حق امتیاز و حقوق پدیدآورنده اولیه زمانی که سازندگان سرسخت، تکنولوژی خود را توسعه دادند، هنوز محل اختلاف بسیاری است.

کوالکام به دنبال آن است که اثبات کند به تعهدات خود عمل کرده است و در قراردادهایش با دیگر شرکت‌ها، به تعهدات مجوز وفادار است. این شرکت همچنین می‌خواهد ثابت کند که این اپل بوده که قرارداد را نقض کرده و رقابت ناسالمی به وجود آورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات