مایکروسافت پتنت تبلت مجهز به صفحه e-ink ثبت کرد

چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی مایکروسافت اخیرا پتنتی ثبت کرده که مربوط به یک تبلت است. این تبلت از یک صفحه‌ی e-ink بهره می‌برد که می‌تواند نقش کاور و صفحه‌کلید را ایفا کند.
تبلیغات

ظاهرا شرکت‌های مختلف در حال تغییر طرز تفکر خود در مورد صفحه‌کلید‌ هستند و این موضوع به‌خصوص زمانی که صحبت در مورد دستگاه‌های قابل حمل از جمله تبلت‌ و لپ‌تاپ‌ باشد، بیشتر محسوس است. مایکروسافت این تغییر را با تولید کاور/صفحه‌کلید سرفیس آغاز کرد و اپل هم پس از مدتی کوتاه با صفحه‌کلید خود موسوم به اسمارت‌کیبورد پا به این عرصه گذاشت. پس از آن شرکت لنوو با معرفی یوگابوک و صفحه‌کلید «هِیلو کیبورد» این محصول به جمع کمپانی‌های مورد اشاره پیوست. حالا به نظر می‌رسد مایکروسافت احتمالا در حال نزدیک شدن به یک نوآوری جدید است که با بهره گرفتن از این ایده‌ی جدید، در واقع چند مورد از ایده‌های قبلی را در قالب یک کاور/کیبورد از نوع e-ink به‌صورت یکجا ارائه خواهد کرد.

مایکروسافت پتنت جدید خود را در سپتامبر سال گذشته ثبت کرد. این پتنت در مورد دستگاهی همانند یک تبلت معمولی است که یک نمایشگر بزرگ دارد و علاوه بر آن به یک صفحه از جنس کاغذ الکترونیکی (e-paper یا e-ink) مجهز شده است. این صفحه‌ی دوم می‌تواند نقش کاور را برای نمایشگر اصلی نیز ایفا کند. البته این دو بخش به‌صورت جداگانه از قبل در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما اینکه مایکروسافت چگونه آن‌ها را در کنار هم قرار خواهد داد و تعامل این دو بخش با یکدیگر چطور صورت خواهد گرفت، نکته‌ای جالب است.

قابلیت‌های نمایشگر e-ink تقریبا شبیه به کیبوردی است که لنوو در یوگابوک خود ارائه داده است و بدین ترتیب، این صفحه می‌تواند محتوایی مشابه یک صفحه‌کلید نمایش دهد؛ اما تفاوت این صفحه در این است که محتوای آن دائمی نیست و همانند سایر صفحه‌های e-ink، می‌توان آن را تغییر داد. در واقع باید گفت صفحه‌ی e-ink در پتنت مایکروسافت می‌تواند علاوه بر کیبورد به‌عنوان یک ورودی لمسی نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ به عبارت دیگر، این ویژگی باعث می‌شود یکی از نقاط ضعفی که صفحه‌کلید غیرقابل تغییر یوگابوک ارائه می‌دهد، در محصول مایکروسافت کاملا برطرف شود.

اما این تمام قابلیت‌های ارائه‌شده در پتنت مورد اشاره نیست. نمایشگر اصلی که یک صفحه‌نمایش معمولی است، در ارتباط با صفحه‌ی e-ink می‌تواند بخشی را به نمایش کنترل‌های مورد نیاز کاربران اختصاص دهد و در واقع ابزارهای کنترلی را با توجه به نیاز کاربر در اختیار وی قرار دهد. در واقع شاید بتوان عملکرد این بخش را چیزی شبیه به عملکرد بخش تاچ‌بار مک‌بوک‌ پرو جدید کمپانی اپل دانست. برای یادآوری باید اشاره کنیم که هدف اصلی تاچ‌بار ارائه‌ی کنترل‌های مخصوص به اپلیکیشن‌های مختلف برای دسترسی راحت‌تر کاربران به ابزار نرم‌افزارهای مختلف است؛ بنابراین با توجه به اینکه افراد از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند، بخش تاچ‌بار کنترل‌هایی مخصوص آن نرم‌افزار را نشان می‌دهد. البته نباید فراموش کنیم که عملکرد تاچ‌بار نیز به پشتیبانی نرم‌افزار از این قابلیت سخت‌افزاری وابسته است. اما تفاوت این بخش در پتنت مایکروسافت این است که نوار کنترلی لمسی به‌جای اینکه بالای صفحه‌کلید قرار داشته باشد زیر نمایشگر اصلی تعبیه شده است.

البته این فقط یک پتنت است و بنابراین تضمینی وجود ندارد که در واقعیت نیز شاهد ساخت چنین محصولی باشیم. درهرحال این نیاز وجود دارد که بسیاری از فناوری‌های کنونی با تکنولوژی‌های دیگر ترکیب شوند و این ترکیب حتی می‌تواند استفاده از یک کاغذ الکترونیکی حساس به لمس در کنار یک صفحه‌نمایش معمولی باشد. اگر مایکروسافت موفق شود این ایده را عملی سازد؛ به لطف تولید محصولاتی چون یوگابوک لنوو، یکی از رؤیاهای گذشته‌ و لغو شده‌ی ردموندی‌ها به حقیقت خواهد پیوست.

نظر شما در مورد این پتنت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات