آیا نوکیا در حال تبدیل شدن به یک مدعی در فناوری‌های نوظهور است؟

شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شاید بسیاری از افراد نوکیا را تنها با آوازه آن در تولید گوشی‌های باکیفیت در دهه‌ی گذشته بشناسند؛ اما نوکیا در عرصه‌های دیگر نیز فعال و شناخته شده است.
تبلیغات

۱۰ سال پیش تصور این که شرکتی مانند نوکیا به یکباره از دنیای گوشی‌های هوشمند کنار برود، کمی خنده‌دار به نظر می‌رسید. اما رقابت در دنیای تکنولوژی بی‌رحم‌تر از آن است که به پیشینه شرکت‌ها توجه کند. نوکیا با درس گرفتن از گذشته، بار دیگر قصد ورود به دنیای گوشی‌های هوشمند که روزی فرمانروای آن بوده است، دارد. در مطلب پیش رو به بررسی جنبه‌های دیگر فعالیت این شرکت می‌پردازیم.

۱. فناوری‌های مرتبط با گجت‌های پوشیدنی و ابزار سلامتی

نوکیا سال گذشته و با مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار شرکت Withings را به خدمت گرفت. شرکت فرانسوی Withings‌ در زمینه‌ی فناوری‌های گجت‌های پوشیدنی و سلامتی فعال است. این شرکت طیف وسیعی از محصولات مرتبط با ترازوها، دست‌بندهای سلامتی، دستگاه سنجش فشار خون، دماسنج و دوربین‌های مداربسته تولید می‌کند.

بسیاری از این ابزار پتانسیل استفاده از راه دور دارند. از این‌رو نوکیا به‌عنوان یکی از بزرگان عرصه ارتباطات می‌تواند با پیوند این تکنولوژی‌ها، آینده‌ی این صنعت را در دست بگیرد. از اواسط سال ۲۰۱۷ تمام دستگاه‌های تولیدشده Withings از برند نوکیا استفاده می‌کنند؛ در نتیجه در سال‌های آینده شاهد دستگاه‌های سلامتی نوکیا در بازار خواهیم بود.

پلتفرم سلامتی HIPAA از دیگر برنامه‌های نوکیا در این عرصه است، این پلتفرم برای ارتباط بین بیمار و پزشکان برنامه‌ریزی شده است و به تیم مراقبت و پزشکان این امکان را خواهد داد تا از راه دور و به کمک تجهیزات هوشمند شرایط بیمار را تحت نظر داشته باشند. کارشناسان امیدوارند به لطف این پلتفرم از مراجعات غیر ضروری به محیط‌‌های درمانی کاسته شود. همچنین به‌واسطه کنترل دقیق و مستمر بیمار در این سیستم، می‌توان از بروز شرایط وخیم پزشکی جلوگیری کرد.

این پلتفرم اکنون در انگلستان و روی ۶۹,۰۰۰ فرد مورد آزمایش قرار گرفته است. این تحقیق به‌منظور درک بهتر از فشار خون افراد و نقش نظارتی آن بر کاهش نرخ فشار انجام می‌شود.

راه‌اندازی شبکه اینترنت اشیاء

نوکیا به‌تازگی WING را در قالب یک سرویس در کنگره جهانی موبایل معرفی کرده است. WING‌ مخفف Worldwide IoT Network Grid است و نوکیا با کمک این شبکه جهانی، ارتباط بین اتصالات اینترنت اشیاء و سرویس‌ها را تسهیل می‌کند. به‌عنوان مثال از این شبکه می‌توان برای مدیریت و کنترل ارتباطات بین اتومبیل‌های متصل در سراسر جهان و کانتینرهای حمل بار استفاده کرد. نوکیا همچنین قصد دارد با تولید تجهیزات بی‌سیم برای یکپارچه‌سازی اینترنت اشیاء و شبکه‌های توزیع الکتریسیته، دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

شبکه‌ 5G

راجیو سوری، مدیرعامل نوکیا مدتی پیش 5G First را به‌عنوان جدی‌ترین پروژه نوکیا در بخش شبکه‌ 5G معرفی کرد. 5G First با کمک شبکه دسترسی رادیویی (RAN) ابری و آنتن‌های انطباقی عظیم الجثه MIMO  - که هر دو فناوری در  شبکه AirScale نوکیا مورد استفاده قرار می‌گیرند -  برای باندهای فرکانس‌های ۳.۵، ۴.۵، ۲۸ و ۳۹ گیگاهرتز، نسل جدیدی از انتقال داده را ممکن خواهد ساخت. 5G First به‌زودی آماده استفاده خواهد بود؛ با این حال به نظر نمی‌رسد این شبکه تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت تجاری و گسترده قابل استفاده باشد. راجیو سوری معتقد است غول‌های اینترنتی مانند آمازون و گوگل سریع‌تر از سرویس‌دهندگان مخابراتی ظرفیت‌های خود را با شبکه‌های جدید منطبق خواهند کرد.

به نظر می‌رسد نوکیا به‌خوبی با پتانسیل‌های فناوری‌های جدید آشنا است و برای موفقیت در این بخش سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. مدیرعامل نوکیا معتقد است این شرکت تبدیل به چیزی متفاوت نسبت به گذشته شده؛ اما برای پاسخ به این سؤال که آینده به کام نوکیا خواهد بود یا خیر، هنوز زود است. نظر شما در مورد شانس موفقیت نوکیا در برنامه‌های جدیدش چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات