اولین قدم آمازون برای ورود به خاورمیانه با خرید Souq.com

سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت آمازون خرید Souq.com از فعالان بازار خرده‌فروشی آنلاین در خاورمیانه را در دستور کار قرار داده است.
تبلیغات

با طرح پیشنهاد آمازون برای خرید ۱۰۰ درصد سهام خرده‌فروش آنلاین فعال در خاورمیانه به نام سوق (Souq.com)، حالا مسئولان هر دو شرکت تأیید کرده‌اند که Souq پس از نهایی شدن این قرارداد، تعداد نیروهای کاری و همچنین دامنه فعالیت‌های خود را افزایش خواهد داد.

مسئولان آمازون و Souq.com در حالی امروز بر سر عقد قرارداد فروش این خرده‌فروش خاورمیانه‌ای به غول آمریکایی دنیای تجارت الکترونیکی به توافق رسیدند که گروه تجاری اعمار متعلق به یک میلیاردر اماراتی به نام محمد العبار نیز پیشنهادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای خرید Souq.com مطرح کرده بود. مدیران اجرایی و مقام‌های مسئول هیچ‌یک از دو شرکت طرف قرارداد حاضر به افشای رقم این قرارداد نشدند؛ اما Goldman Sachs، شرکت فعال در سرمایه‌گذاری‌های جهانی، مدعی شده این قرارداد، بزرگ‌ترین معامله ادغام و خرید (M&A) در حوزه تکنولوژی دنیای عرب است. این در حالی است که منابع آگاه از مفاد این قرارداد مدعی شده‌اند مبلغ پیشنهادی آمازون، به‌مراتب کمتر از پیشنهاد اعمار بوده است. یک منبع آگاه هم مدعی شده در صورت قبول پیشنهاد اعمار توسط مسئولان Souq.com، آمازون توافقات خود با این خرده‌فروش آنلاین را منتفی می‌کرده است.

رونالدو مشحور مؤسس و مدیر اجرایی Souq.com در گفتگو با رویترز، این‌چنین به قرارداد منعقدشده واکنش نشان داده است:

اهداف آمازون مطابقت و هم‌خوانی ویژه‌ای با اهداف ما دارد. ما اهداف و ارزش‌های مشترک زیادی با هم داریم و انعقاد این قرارداد، مطمئنا در جهت بهبود نوآوری، توسعه تکنولوژی و ارتقاء تجربه کاربران خواهد بود. مواردی که متصوریم آمازون تبحر ویژه‌ای در ارائه آن‌ها به مطلوب‌ترین شکل ممکن دارد.

Souq.com در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و در حال حاضر ۸.۵ میلیون کالای مختلف را در وب‌سایت خود در معرض فروش قرار داده است. تعداد بازدیدهای ماهیانه این خرده‌فروش آنلاین به ۵۰ میلیون می‌رسد. سرویس‌های این خرده‌فروش آنلاین در شش کشور حوزه خلیج فارس و همچنین مصر پیش روی خریداران و کاربران قرار گرفته است.

مشحور اعلام کرده است در پرتو همکاری با آمازون، قصد دارد با توسعه تجارت Souq.com تعداد نیروهای کاری این شرکت را از سقف فعلی ۳۰۰۰ نفر افزایش دهد. البته این مقام مسئول اشاره‌ای به تعداد دقیق نیروهایی که به بخش‌های کاری مختلف اضافه خواهند شد، نداشته است.

نکته‌ قابل توجه اینکه در بازار خاورمیانه با وجود جمعیت جوان و مشتاق تکنولوژی، خریداران همچنان ترجیح می‌دهند در فروشگاه‌های فیزیکی خرید کنند. همین امر باعث شده است خرده‌فروش‌های آنلاین این منطقه، تنها یک درصد از مجموع فروش به ثبت رسیده در خاورمیانه را به خود اختصاص دهند.

راس گرندینتی، مدیر ارشد آمازون، در واکنش به عقد این قرارداد این‌چنین اظهارنظر کرده است:

ما به دنبال راهکاری برای رشد تیم‌های کاری خود در این منطقه هستیم. اگر به دنبال رشد کسب و کارمان هستیم، مجبوریم در بخش تدارکات و همچنین بخش‌های فنی رشد و پیشرفت به ثبت برسانیم.

گلدمن معتقد است خرید Souq.com، ورود آمازون را به بازار جذاب خاورمیانه تسریع خواهد کرد. موضوعی که در نهایت امر می‌تواند رشد چشمگیر فعالیت‌های غول دنیای خرده‌فروشی آنلاین را در این حوزه به همراه داشته باشد.

پس از نهایی شدن قرارداد خرید Souq.com توسط آمازون، کاربران خاورمیانه‌ای نیز امکان خرید محصولاتی را که در وب‌سایت آمازون یافت می‌شود، از طریق Souq.com خواهند داشت. علاوه بر این، شعبه‌های خاورمیانه‌ای خرده‌فروش‌های آنلاین نیز از طریق شبکه گسترده آمازون می‌توانند به بازاری به‌مراتب گسترده‌تر دسترسی داشته باشند. انتظار می‌رود این قرارداد تا پایان سال جاری میلادی به مراحل نهایی برسد.

در حال حاضر در لیست اسامی سهامداران Souq.com نام شرکت‌ آفریقایی نپستر و همچنین Tiger Global Management به چشم می‌خورد. این در حالی است که در طرف مقابل، دولت دوبی که تمرکز ویژه‌ای بر بهره‌برداری از راهکاری تکنولوژیک دارد، با آغوش باز به استقبال این قرارداد رفته است. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، این قرارداد را نمایشی از جایگاه این شهر به‌عنوان قطب منطقه‌ای و جهانی برای فعالیت بزرگ‌ترین و پیشتازترین سازمان‌های جهان عنوان کرده است.

خرید Souq.com توسط آمازون، بازخوردهای مثبت دیگری نیز از سوی فعالان بازار به همراه داشته است. فادی غندور، مؤسس شرکت لجستیکی Aramex ARMX.DU و یکی از سرمایه‌گذاران فعال در خاورمیانه، به این قرارداد این‌چنین واکنش داده است:

بدون شک، این قرارداد نمایشی از اعتماد به فضای تجارت الکترونیک خاورمیانه است؛ نمایشی که در قالب آن، یک شرکت آمریکایی مطرح، ادغام با یک شرکت فعال در حوزه دیجیتال خاورمیانه را هدف گرفته است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات