AMD: ال جی و ویزیو پتنت های گرافیکی را نقض کرده‌اند

سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا تأیید کرده است که در مورد نقض حقوق پتنت کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی تحقیق خواهد کرد.
تبلیغات

ای‌ام‌دی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فعال در زمینه پردازنده‌های گرافیکی دانست. این کمپانی در حال حاضر وظیفه ساخت پردازنده‌های گرافیکی کنسول‌های خانگی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان را بر عهده دارد و برای رایانه‌های شخصی نیز کارت‌های گرافیکی در رده‌های مختلف تولید می‌کند. این کمپانی تلاش می‌کند جایگاه فعلی خود را در بازارهای جهانی حفظ کند و پیشرفت هم داشته باشد.

کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است در مورد نقض حق پتنت کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی توسط کمپانی‌هایی مانند ال‌جی، مدیاتک، سیگما دیزاین و ویزیو تحقیق کند. طبق گفته‌ها، در محصولات این کمپانی‌ها که شامل تلفن‌های هوشمند، پردازنده‌های مخصوص دستگاه‌های قابل حمل و تلویزیون‌های هوشمند می‌شود، از تکنولوژی‌های ای‌ام‌دی استفاده شده است. ای‌ام‌دی نیز به دنبال صدور حکمی است تا فروش این محصولات که پتنت‌های ای‌ام‌دیی در آن‌ها نقض شده است، متوقف شود.

در حقیقت، شکایتی را که ای‌ام‌دی کرده است، می‌توان یک جنگ نیابتی علیه کمپانی‌های مانند ARM و Imagination Technologies خواند. هر دو کمپانی در زمینه طراحی هسته‌های گرافیکی کار می‌کنند؛ اما وظیفه ساخت این هسته‌ها را بر عهده ندارند. همین امر سبب می‌شود کمپانی‌های سخت‌افزار هدف قرار گیرند؛ زیرا آن‌ها هستند که محصولات را تولید می‌کنند و می‌فروشند.

البته ای‌ام‌دی می‌تواند از این موضوع به‌عنوان یک فرصت استفاده کند و با فروش حق استفاده از پتنت‌های خود به سود قابل توجهی برسد. این کار بسیار راحت‌تر از شکایت و دعوای حقوقی است. کمپانی‌هایی نیز مانند سامسونگ و گلوبال فاندرز وجود دارند که در حال حاضر اجازه استفاده از پتنت‌های ای‌ام‌دی را خریداری  کرده‌اند.

کمپانی ای‌ام‌دی هنوز پاسخی در مورد تحقیقات به رسانه‌ها نداده است. البته این موضوع کاملا منطقی است؛ زیرا پروسه دعواهای حقوقی می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد و در بهترین شرایط ۱۵ ماه طول بکشد. این زمان به‌قدری زیاد است که ممکن است محصولات مدنظر پس از گذر این زمان دیگر فروخته نشوند و محصولات جدیدتری جایگزین آن‌ها شده باشد.

این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در نسل جدید چیپ‌ ARM از معماری Bifrost استفاده می‌شود که شکایت ای‌ام‌دی می‌تواند تأثیر بسیار کمی بر این محصول داشته باشد. البته باید گفت در صورت پیروزی ای‌ام‌دی، کمپانی‌هایی مانند ال‌جی و ویزیو با ضرر روبه‌رو خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات