ورتو را یک تاجر ترک ۶۱ میلیون دلار خرید

سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی بریتانیایی ورتو برای سومین بار از سال ۲۰۱۲ مالک جدیدی پیدا کرده و این بار یک تاجر ترک‌ تبار تبعیدی، این کمپانی را با پرداخت ۶۱ میلیون دلار تصاحب کرده است.
تبلیغات

کمپانی بریتانیایی ورتو که در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند لوکس فعالیت می‌کند، مالک جدیدی پیدا کرده است. این کمپانی برای سومین بار پس از واگذاری توسط نوکیا در سال ۲۰۱۲، به فروش رفته و بر اساس گزارش تلگراف، یک تاجر ترک‌ تبار که در تبعید به سر می‌برد، کمپانی ورتو را در ازای پرداخت ۶۱ میلیون دلار تصاحب کرده است. هاکان اوزان نام فردی است که کمپانی تحت تملکش ورتو را تصاحب کرده است.

هاکان اوزان یکی از اعضای خانواده‌ی اوزان است که سال‌ها پیش بانک، نیروگاه‌های تولید انرژی، چند کمپانی تلویزیونی و یک اپراتور مخابراتی با نام Telsim را در اختیار داشتند. تلسیم در سال ۱۹۹۴ با کمک کمپانی‌های موتورولا و نوکیا تأسیس شد؛ اما در دوران رکود دات‌کام، این کمپانی نیز با بدهی ۲.۷ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۰۱ گزارش شد، منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن خانواده‌ی اوزان شد و از این‌رو این خانواده میلیارد‌ها دلار جریمه پرداخت کردند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که مشکلات تلسیم تنها آغازی بر افول خانواده‌ی اوزان بود؛ چراکه در سال ۲۰۰۴، دولت ترکیه بیش از ۲۰۰ کمپانی متعلق به این خانواده را تحت تعقیب قرار داد. پس از ضبط این ۲۰۰ کمپانی، دولت ترکیه مدعی شد خانواده‌ی اوزان باید بدهی ۵.۷ میلیارد دلاری ایجادشده توسط Imar Bank را پرداخت کنند. بسیاری از اعضای خانواده که دستی در تجارت داشتند، در پی این اقدامات از کشور ترکیه گریختند و مدعی شدند که اقدامات دولت ترکیه بیشتر آمیخته به تصمیمات سیاسی است. اعضای خانواده‌ی اوزان پس از ترک ترکیه، از فرانسه پناهندگی سیاسی دریافت کردند ولی محل زندگی آن‌ها مشخص نیست.

کمپانی ورتو که اکنون تحت مالکیت خانواده‌ی اوزان قرار دارد، در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند لوکس و گران‌قیمت مبتنی بر اندروید فعالیت می‌کند. در آخرین گزارش مالی منتشرشده توسط ورتو که متعلق به سال ۲۰۱۴ است، ورتو ضرری ۵۳ میلیون پوندی را متحمل شده است که حاصل فروش ۱۱۰ میلیون پوندی بود. در سال ۲۰۱۵، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان از فروش ۴۵۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند ورتو داشت. میانگین قیمت فروش گوشی‌های هوشمند ورتو در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۰۰۰ دلار گزارش شده است. این کمپانی مقر خود را در بریتانیا حفظ کرده و شماری از فروشگاه‌های آن در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند.

در سال ۲۰۱۲، نوکیا در ازای دریافت ۱۷۵ میلیون پوند ورتو را به کمپانی خصوصی EQT VI سوئد واگذار کرد. در همان سال این شرکت به کمپانی Godin Holdings واقع در هنگ‌کنگ واگذار شد. مبلغ این انتقال هنوز مشخص نشده است.

هاکان اوزان از طریق سخنگوی خود در مورد خرید ورتو چنین اظهار نظر کرده است:

ورتو برند بسیار قدرتمندی است که فلسفه‌ی بازار را به‌خوبی می‌شناسد. من در پی آن هستم تا با تیم ورتو همکاری کنم و برای استفاده از پتانسیل بالای این کمپانی سرمایه‌گذاری‌هایی در ورتو انجام دهم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات