زد تی ای به دلیل فروش محصولاتش به ایران و کره شمالی 1.19 میلیارد دلار جریمه شد

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی چینی زد‌تی‌ای به دلیل فروش برخی محصولات خود به ایران و کره‌ی شمالی مبلغ ۱.۱۹ میلیارد دلار جریمه شد.
تبلیغات

بر اساس قوانین قدرت‌های اقتصادی بین‌المللی، فروش محصولات و سرویس‌های تولید شده در کشور آمریکا به برخی از کشورها از جمله ایران و کره‌ی شمالی ممنوع است. در هر حال شرکت چینی ZTE در سال ۲۰۱۲ متهم به فروش نرم‌افزار و تجهیزات تلکام خود به ایران شده بود. لازم به ذکر است که این نرم‌افزارها و تجهیزات در کشور آمریکا تولید شده‌اند. حال مشخص شده که این شرکت از ژانویه‌ی سال ۲۰۱۰ تا آوریل سال ۲۰۱۶ موارد یاد شده را به ایران عرضه کرده و به همین دلیل مجرم شناخته شده است.

هنگامی که تحقیقات اولیه در این مورد آغاز شده بود، کمپانی زد‌تی‌ای مدعی شده بود که گناهکار نیست. اما پس از تکمیل شدن مراحل تحقیقات مشخص شده که این شرکت چینی موافقت‌نامه‌های مختلفی برای فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار به یکی از اپراتورهای مخابراتی ایران امضا کرده که ارزش آن‌ها چندین میلیون دلار است.

شرکت یاد شده از سال ۲۰۱۰ محصولات و خدمات خود که در کشور آمریکا تولید شده را با ارزش ۳۲ میلیون دلار به طور مستقیم و غیرمستقیم به ایران فروخته و برای این اقدام هیچ لایسنسی برای صادرات از آمریکا تهیه نکرده است. علاوه بر این زد‌تی‌ای در طی تحقیقات فدرال به دروغ اعلام کرده که صادرات محصولات این شرکت به ایران متوقف شده است.

علاوه بر این زدتی‌ای ۲۸۳ مورد از تولیداتش از جمله میکروپردازنده‌، روتر و سرورها را در کره‌ی شمالی عرضه کرده است. قوانین آمریکا امکان فروش این‌ نوع آیتم‌ها را به کشورهایی مثل کره‌ی شمالی ممنوع کرده‌اند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا و وزارت خزانه‌داری این شکور به زد‌تی‌ای دستور داده تا جریمه‌ای به ارزش ۸۹۲ میلیون دلار را برای حل و فصل تخلف این کمپانی از قوانین آمریکا و انتشار بیانه‌ی نادرست پرداخت کند. علاوه بر این زد‌تی‌ای باید مبلغ ۲۹۸ میلیون‌ دلار برای فروش آیتم‌های یاد شده به کره‌ی شمالی به آمریکا پرداخت کند.

در کل این شرکت چینی باید ۱.۱۹ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند که از این میزان، ۶۶۱ میلیون دلار به عنوان هزینه‌ی مجازات به دفتر بازرگانی امنیت صنعت (BIS) تعلق خواهد گرفت و ۳۰۰ میلیون دلار از این مبلغ به صورت معلق باقی خواهد ماند تا مشخص شود که زد‌تی‌ای در طی مدت هفت‌ سال آینده به توفق‌های خود عمل می‌کند یا خیر. این شرکت ۴۳۰ میلیون دلار به عنوان هزینه‌ی جرایم خود پرداخت خواهد کرد. شرکت چینی مورد بحث همچنین باید ۱۰۱ میلیون دلار به دفتر خزانه‌داری و کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) پرداخت کند.

مدیر اجرایی زد‌تی‌ای ژائو ژیامینگ گفته که این شرکت می‌داند مرتکب اشباه شده و مسئولیت این اشتباهات را هم بر عهده می‌گیرد و متعهد می‌شود که تغییرات مثبتی در زدتی‌ای ایجاد شود. از ماه مارس ۲۰۱۶، تامین‌کنندگان برای همکاری با زد‌تی‌ای در آمریکا باید یک لایسنس تهیه کنند. در هر صورت اگر زد‌تی‌ای به توافقات و تعهدات خود پایبند باشد، این مشکل  برای این کمپانی رفع خواهد شد.

زد‌تی‌ای همچنان می‌تواند گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی خود را در آمریکا به فروش برساند اما صدور حکم مورد اشاره مطمئنا می‌تواند بر اعتماد مشتریان این شرکت چینی تاثیر داشته باشد. زدتی‌ای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی در جهان است و علاوه بر این چهارمین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در آمریکا محصوب می‌شود. این کمپانی محصولات خود را از طریق اپراتورهایی چون AT&T، T-Mobile و اسپرینت به فروش می‌رساند. همچنین بد نیست اشاره کنیم زد‌تی‌ای برخی از قطعات مورد نیاز شرکت‌هایی چون کوالکام، مایکروسافت و اینتل را هم تولید می‌کند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات