بزرگ ترین افشاگری ویکی لیکس علیه سیا و ابزار جاسوسی آیفون ها و گوشی های اندرویدی

سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ویکی لیکس با انتشار مدارک طبقه‌بندی شده‌ای از سازمان اطلاعات آمریکا، بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ را علیه‌ سیا انجام داد.
تبلیغات

ویکی لیکس دقایقی پیش اسناد محرمانه‌ای متعلق به سازمان اطلاعات آمریکا یا همان سیا را منتشر کرد که بزرگ‌ترین افشاگری تاریخ علیه این سازمان اطلاعاتی است.

اطلاعات جدید فاش شده را باید در ادامه‌ی اسنادی خواند که این وب‌سایت تحت اسناد سری Vault 7 منتشر کرده بود. این اسناد در رابطه با عملیات داخلی سیا همچون پروتکل‌های جاسوسی و روش‌های به‌کاررفته برای هک و سرقت اطلاعاتی است که سیا آن‌ها را مورد استفاده قرار داده است.

جولیان آسانژ، گرداننده‌ی ویکی‌لیکس با انتشار پستی در اولین ساعات روز گذشته، اعلام کرده بود که امروز اطلاعات جدید را طی یک کنفرانس خبری منتشر خواهد کرد. این کنفرانس ساعاتی پیش به دلیل اختلال ایجادشده در صفحه‌ی رسمی فیسبوک و پریسکوپ به زمان دیگر موکول شد.

NOTICE: As Mr. Assange's Perscipe+Facebook video stream links are under attack his video press conference will be rescheduled.— WikiLeaks (@wikileaks) March 7, 2017

هرچند این موضوع از طریق انتشار توییت ویکی‌لیکس اعلام شد، ولی مشکل ایجادشده در پی حمله به فیسبوک و پریسکوپ آسانژ نتوانست خللی در برنامه‌ی تعیین‌شده برای انتشار اطلاعات جدید ایجاد کند. ویکی لیکس بر اساس برنامه‌ی از پیش اعلام‌شده به افشای اطلاعات جدید پرداخت که شامل بیش از ۸۷۰۰ سند متعلق به CIA است.

اولین سری از اطلاعات فاش شده مربوط به برنامه‌های داخلی سیا به‌منظور شنود اطلاعات جهانی و تاکتیک‌های مورد استفاده توسط نیروی هک سایبری این نهاد امنیتی است.

RELEASE: Vault 7 Part 1 "Year Zero": Inside the CIA's global hacking force https://wikileaks.org/ciav7p1/ pic.twitter.com/N2lxyHH9jp— WikiLeaks (@wikileaks) March 7, 2017

ویکی لیکس در بیانیه‌ی خود در رابطه با اطلاعاتی که افشا کرده، چنین گفته است:

اولین سری از اطلاعات افشاشده با نام Year Zero شناخته می‌شود و مشتمل بر ۸۷۶۱ سند و فایل برگرفته از یک سرور ایزوله با امنیت بالا است که در مرکز جاسوسی سایبری سیا در Langley ویرجینیا قرار دارد. این اطلاعات در ابتدا به بررسی مقدماتی افشای اطلاعاتی می‌پردازد که احزاب فرانسه و کاندیداهای این احزاب را در انتخابات سال ۲۰۱۲ هدف قرار داده بود.اخیرا سیا کنترل بخش بزرگی از تکنولوژی‌های هک خود شامل انواع بدافزار، ویروس، تروجان، روزنه‌های امنیتی، بدافزار‌های ریموت کنترل برای نفوذ به سیستم‌ها و سایر اسناد را از دست داده بود. این مجموعه‌ی باارزش که بالغ بر هزاران میلیون خط کد می‌شود، پتانسیل کامل استفاده از ظرفیت هک سیا را در اختیار فردی قرار داده که به این کدها دسترسی پیدا کرده است.پروژه‌ی Year Zero نشان می‌دهد که سیا با چه گستره‌ی جهانی و در چه مواردی اقدام به هک و سرقت اطلاعات کرده است. سیا با استفاده از انواع بدافزار‌ها و روزنه‌های امنیتی موجود، اقدام به سرقت اطلاعات از طریق انواع محصولات آمریکایی و اروپایی کرده است که شامل محصولاتی نظیر آیفون اپل، گوشی‌های مبتنی بر اندروید گوگل و همچنین ویندوزفون مایکروسافت می‌شود. روش‌های به‌کاررفته توسط سیا به اندازه‌ای گسترده و جامع بوده‌اند که حتی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ نیز قابل دسترسی و جاسوسی بودند و این امکان را در اختیار سیا قرار داده‌اند تا از این تلویزیون‌ها به‌عنوان میکروفون استفاده کند.این اسناد علاوه بر اینکه نشان می‌دهند سیا چگونه قادر به جاسوسی از طریق انواع گوشی‌های هوشمند و گجت‌های موبایل است، این موضوع را نیز نمایان ساخته‌اند که آژانس جاسوسی آمریکا به فناوری‌هایی دست یافته که قادر است با استفاده از آن انواع وسایل نقلیه‌ی هوایی و زمینی و حتی تجهیزات پزشکی را کنترل کند.

برای درک بهتر حجم گسترده‌ی افشاگری ویکی لیکس، بهتر است بدانید که تعداد صفحات اسناد منتشرشده از پروژه‌ی Vault 7 بیش از اسنادی است که ادوارد اسنودن در سه سال ابتدایی افشاگری خود منتشر کرد.

این اسناد متعلق به فعالیت‌های سیا در بازه‌ی زمانی بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ است که البته بخش اول به فعالیت‌های اخیر سیا اشاره دارد.

CIA has tools to remote control chips in cars, trucks, planes, medical devices and hospital tech with assassination potential. pic.twitter.com/RvFonUphUg— Kim Dotcom (@KimDotcom) March 7, 2017

ویکی لیکس به منابعی که این اسناد را در اختیار گرفته، اشاره نکرده است. این آژانس افشاگری اعلام کرده که اعتبار این اسناد باید توسط کارشناسان و متخصصان امر تأیید شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات