با ۶ مهاجر مسلمانی که در آمریکا میلیاردر شدند، آشنا شوید

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از لغو اولین فرمان اجرایی مهاجرت ترامپ، در آستانه امضای فرمان جدید مهاجرتی توسط رئیس جمهور آمریکا نگاهی خواهیم داشت به ۶ مهاجر مسلمان که در آمریکا میلیاردر شدند.
تبلیغات

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده‌ی آمریکا سکان هدایت این کشور را در دست گرفت، فرمان مهاجرتی جدیدی صادر کرد که بر اساس آن، اتباع هفت کشور مسلمان با وجود داشتن مدارک حقوقی لازم قادر نبودند تا ۱ ماه به خاک آمریکا وارد شوند. این موضوع جنگ‌زدگان سوری را نیز شامل می‌شد که ورود آن‌ها به خاک آمریکا را تا ۱۲۰ روز به تعویق می‌انداخت. هرچند رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی خود را ضامن افزایش امنیت در خاک آمریکا اعلام می‌کرد، اما اعتراضات گسترده‌ی شهروندان آمریکایی و هرج و مرج در فرودگاه‌های این کشور، بینش متفاوتی را نشان می‌داد.

گسترش اعتراضات به فرمان مهاجرتی ترامپ با رأی قاضی دادگاه ایالات واشنگتن و شهر سیاتل همراه شد که فرمان ریاست جمهوری را برنتابید و آن را منقضی اعلام کرد. اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در نظر دارد فرمان جدید مهاجرتی خود را که موارد مطرح‌شده در حکم قاضی دادگاه سیاتل نیز در آن رعایت شده است، در هفته‌ی آینده به امضا برساند. بنا بر شنیده‌ها، این فرمان در حالی دوباره با سر و شکلی جدید به امضا خواهد رسید که به گفته‌ی منابع نزدیک، همچنان نام هفت کشور جدید در آن مشاهده می‌شود. وب‌سایت فوربز به همین بهانه مقاله‌ای منتشر کرده و در آن به معرفی هفت مهاجر مسلمانی پرداخته است که پس از ترک کشور خود و ورود به آمریکا، میلیاردر شده‌‌اند. فوربز در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که با وجود اثبات دست داشتن اتباع عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر، خبری از نام این کشور در میان کشورهای منع شده از سفر به آمریکا نیست.

سیلیکون ولی را باید از جمله‌ی اصلی‌ترین حامیان تغییرات در قوانین مهاجرتی ایالات متحده‌ی آمریکا خواند. مارک زاکربرگ و سایر رهبران حوزه‌ی فناوری با شکل دادن FWD.us در سال‌های اخیر در حال تشکیل لابی برای ایجاد تغییرات و گسترش ویزای نوع H-1B هستند تا از این طریق بتوانند متخصصان نخبه را جذب کنند. این کمپانی‌ها در پی آن هستند تا افراد بیشتری را به سمت آمریکا جذب کنند که البته افراد مدنظر این کمپانی متخصصانی هستند که سابقه‌ی درخشانی در حوزه‌‌های تخصصی دارند. البته لابی متشکل از کمپانی‌های فناوری نتوانسته است تعداد ورود متخصصان به کشور آمریکا را از ۸۵ هزار نفر افزایش دهد.

نگرانی این افراد تنها محدود به متخصصانی نیست که با حضور در آمریکا می‌توانند به کمپانی‌های پیشرفته کمک کنند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط National Foundation for American Policy، حدود ۵۱ درصد از استارتاپ‌هایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند، حداقل دارای یک مؤسس غیر آمریکایی هستند. مدیران عامل دو کمپانی مایکروسافت و گوگل (بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی هلدینگ آلفابت) یعنی ساتیا نادلا و ساندار پیچای از جمله‌ی افرادی هستند که پس از مهاجرت به آمریکا موفق شده‌اند پیشرفت کنند و بالاترین سمت در کمپانی‌های فناوری تکیه بزنند.

البته فناوری تنها کسب و کاری نیست که مسلمانان مهاجر موفق شده‌اند دستاوردهای بزرگی در آن به دست بیاورند. در ادامه نگاهی به لیست افرادی خواهیم داشت که متولد آمریکا نیستند و غالبا از کشورهایی با دارا بودن اکثریت جمعیت مسلمان راهی آمریکا شده‌اندو توانستهاند نام خود را در لیست میلیاردرهای این کشور ثبت کنند.

شهید خان

ملیت: پاکستانی

دارایی: ۷.۵ میلیارد دلار

این کارآفرین پاکستانی علاوه بر داشتن کمپانی تولید قطعات خودرو با نام Flex-N-Gate، تیم Jacksonville Jaquars در لیگ NFL و همچنین تیم فوتبال فولام در لیگ برتر بریتانیا را در اختیار دارد.

حَیِم سابان

ملیت: مصری

دارایی: ۳.۰ میلیارد دلار

سابان ثروت خود را از صنعت سرگرمی و همچنین تولید مدیا به دست آورده است. وی تولید مجموعه‌ی تلویزیونی Mighty Morphin Power Rangers را بر عهده دارد.

حمدی اولوکایا

ملیت: ترک

دارایی: ۱.۹ میلیارد دلار

اولوکایا مؤسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی کمپانی چوبانی است که معروف‌ترین برند ماست یونانی در ایالات متحده‌ی آمریکا را در اختیار دارد.

مارک لاسری

ملیت: مراکشی

دارایی: ۱.۶ میلیارد دلار

مارک لاسری مدیر مالی، مؤسس و مدیرعامل کمپانی Avenue Capital Grouo است. وی همچنین بخشی از مالکیت باشگاه بسکتبال میلواکی باکس را نیز در اختیار دارد.

 فائز ساروفیم

ملیت: مصری

دارایی: ۱.۶ میلیارد دلار

ساروفیم مصری به‌عنوان یکی از وراث دارایی خانواده‌ی خود، مدیر مالی مؤسسه‌ی مالی و اعتباری Dreyfus است. همچنین وی اصلی‌ترین و دومین سهامدار Kinder Morgan است. تیم هیوستون تگزاس در لیگ NFL نیز ساروفیم را به‌عنوان یک سهامدار اصلی می‌بیند.

دیوید هینداوی

ملیت: عراقی

دارایی: یک میلیارد دلار

هینداوی در سال ۲۰۰۷ با کمک پسرش مؤسسه‌ی امنیت سایبری Tanium را تأسیس کرده است.

باید دید  واکنش‌ها در برابر فرمان جدید مهاجرت ترامپ به چه شکل خواهد بود؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات