نمایشگر الماسی مقاوم‌تر از یاقوت کریستال امسال عرضه می‌شود

دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از عرضه‌ی نمایشگر‌هایی با بهره‌گیری از کریستال یاقوت، حال کمپانی Akhan Semiconductor نمایشگر‌های الماسی را معرفی کرده است که مقاومت بیشتری در مقایسه با کریستال یاقوت دارند.
تبلیغات

در سال‌های اخیر به‌دفعات از گوشی‌های هوشمند و به‌طور کلی گجت‌هایی با نمایشگر‌های کریستال یاقوت شنیده‌ایم که از جمله‌‌‌ی آخرین نمونه‌ها می‌توان به نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی گوشی هوشمند U Ultra ا‌چ‌تی‌سی اشاره کرد. آدام خان، مدیرعامل Akhan Semiconductor است که کسب و کار اصلی آن تولید الماس برای استفاده در گجت‌های الکترونیک و بالاخص نمایشگر‌هایی است که با استفاده از این الماس‌ها تولید می‌شوند. آدام خان مدعی است که نمایشگر‌های الماسی مستحکم‌تر، سخت‌تر و همچنین بسیار تمیز‌تر از سایر نمونه‌های موجود در بازار هستند. وی اعلام کرده است که این نمایشگر‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ راهی بازار خواهند شد.

البته آدام خان به این نکته اشاره کرده است که پس از عرضه‌ی این محصول به بازار، شاهد استفاده از نمایشگر الماسی در تمام گوشی‌های هوشمند موجود در بازار نخواهیم بود چراکه بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، کمپانی آخان در حال مذاکره با چند تولیدکننده است و در نهایت یکی از این کمپانی‌ها برای استفاده از نمایشگر الماسی انتخاب خواهند شد، از این‌رو انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک شاهد عرضه‌ی نمایشگر‌های الماسی برای محصولات محدودی نظیر چند گوشی هوشمند یا گجت پوشیدنی باشیم. محدود کردن عرضه‌ی نمایشگر‌های الماسی را باید به دلیل ناتوانی کمپانی به‌منظور تأمین تقاضا و همچنین برتری این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند محدود در مقایسه با رقبا خواند.

بن استنسون، تحلیل‌گر کانالیس در مورد نمایشگر‌ها می‌گوید:

تکنولوژی‌های مرتبط با نمایشگر‌ها از قدرت بازاریابی زیادی برخوردارند؛ از این‌رو بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز در تلاشند تا وجه تمایزی بین محصولات خود و سایر نمونه‌های موجود در بازار از نظر تکنولوژی نمایشی به‌صورت سخت‌افزاری پیدا کنند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، کمپانی آخان در پی آن است تا پس از افزایش تولید خود، نمایشگر الماسی مورد نیاز برای ۱۰ تا ۳۰ میلیون گوشی هوشمند و کمتر از یک میلیون ساعت و دستبند هوشمند را تأمین کند. برای درک محدودیت تولید برای نمایشگر‌های الماسی، بهتر است بدانید که اپل در پاییز ۲۰۱۶ به‌تنهایی بیش از ۷۸.۳ میلیون دستگاه آیفون راهی بازار کرده است.

با توجه به آمار ارائه‌شده انتظار می‌رود آخان محصول خود را برای عرضه توسط تولیدکنندگانی که تیراژ تولیدی دارند، راهی بازار کنند.

پوشش دوربین از یاقوت الماس

چرا استفاده از نمایشگر الماسی گزینه‌ی مناسبی برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است؟

با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تولید شیشه، همچنان گوشی‌های هوشمند در مواجهه با شرایطی نظیر سقوط روی سطوح سخت یا قرار گرفتن در کنار آلاتی نظیر کلید که ساختاری خراشنده دارند، مقاومت زیادی ندارند.

الماس از جمله‌ی سخت‌ترین موادی است که در سطح کره‌ی زمین وجود دارد. آدام خان مدعی است که الماس در مقایسه با گوریلاگلس یا شیشه‌ی معمولی ۶ برابر قوی‌تر و ۱۰ برابر سخت‌تر است.

سختی ذاتی کریستال الماس باعث می‌شود نمایشگر در برابر انواع شرایط و حتی نفوذ آب نیز مقاومت بالایی داشته باشد. اما سختی و استحکام تنها دو ویژگی کریستال الماس است؛ از جمله‌ی مزایای دیگر کریستال الماس باید به خنک کردن بیشتر این ماده، هم در زمان استفاده روی نمایشگر و هم در نیمه‌هادی‌ها و تراشه‌ها اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط آدام خان، کریستال الماس ۸۰۰ برابر کمتر از مواد معمول مورد استفاده گرم می‌شود و در واقع ۸۰۰ برابر خنک‌تر عمل می‌کند. استفاده از کریستال الماس در ساخت نمایشگر می‌تواند تجربه‌ی استفاده از گجت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را بسیار دلچسب‌تر و بهتر کند.

کریستال الماس در برابر کریستال یاقوت

الماس تنها ماده‌ای نیست که از آن به‌عنوان ماده‌ای سخت برای ساخت انواع گجت‌ها اسم برده می‌شود. کریستال یاقوت تولیدشده در آزمایشگاه نیز که شفاف است و همچون یاقوت رنگ آبی ندارد، از مدت‌ها پیش به‌عنوان ماده‌ای مستحکم در صنایع متعددی نظیر صنایع فضایی، عکاسی و ساعت‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است.

در صورتی که نگاهی به ساعت‌های سنتی گران‌قیمت موجود در بازار داشته باشید، مشاهده می‌کنید که شیشه‌ی این ساعت‌ها از جنس یاقوت کریستال ساخته شده است. با توجه به استحکام بالای این ماده، شماری از سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز به سراغ این ماده رفته‌اند. البته پیش از این اخباری نیز در رابطه با استفاده از کریستال یاقوت در آیفون‌های اپل مطرح شده بود که مشکلات پیش‌آمده برای تولیدکننده، این موضوع را منتفی کرد، با این وجود اپل در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس از کریستال یاقوت برای پوشش لنز دوربین استفاده کرده است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که یاقوت الماس مزایایی نیز به همراه دارد. نانو کریستال‌های الماس شکنندگی کمتری در مقایسه با کریستال یاقوت دارند؛ چراکه به ادعای آدام خان، کریستال الماس قادر است در درجه‌ی حرارت بالا به میزان زیادی در مقایسه با کریستال یاقوت خم شود. همچنین با توجه به اینکه می‌توان یاقوت الماس را در لایه‌های باریک‌تر در مساحت بیشتری تولید کرد، قیمت آن ارزان‌تر تمام می‌شود.

یاقوت الماس

البته نباید انتظار داشت تا تمام تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از کریستال یاقوت یا الماس استفاده کنند.

جف ایوانسون، مدیر ارشد استراتژی کورنینگ، تولیدکننده‌ی شیشه‌های گوریلا گلس در این خصوص می‌گوید:

مشکل کریستال الماس این است که این ماده در حالت معمولی بسیار مقاوم است، اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که ساختار این کریستال به‌صورت ورقه‌ای تولید شود.

وی به آزمایش‌های انجام‌شده در کمپانی کورنینگ در رابطه با استفاده از کریستال یاقوت اشاره کرده و ورقه‌های کریستال یاقوت را در زمان سقوط آسیب‌پذیر خوانده است. کورنینگ از کریستال یاقوت در صنایع فضایی از سال ۱۹۶۰ استفاده می‌کند.

آیا کریستال الماس ارزان و فراوان است؟

به‌طور حتم کریستال الماس هزینه‌ی بیشتری در مقایسه با سایر پوشش‌ها به همراه خواهد داشت، همان‌طور که شیشه‌ی استاندارد نیز در مقایسه با گوریلا گلس هزینه‌ی کمتری دارد. همان‌طور که تولید انبوه کریستال یاقوت برای اپل مشکل‌ساز شد، کریستال الماس نیز می‌تواند مشکلی این‌چنین را در تولید انبوه ایجاد کند.

استنتون در این خصوص می‌گوید:

هر تکنولوژی جدید در حوزه‌ی نمایشگر‌ها باید در بازه‌ی زمانی کوتاه در تیراژ چند هزار میلیون پنلی قابل تولید باشد. این قابلیتی است که کورنینگ از عهده‌ی آن برمی‌آید و می‌تواند شیشه‌های گوریلا گلس را در تیراژ بالا تولید کند، حال آنکه این موضوع برای یک کمپانی کوچک مسئله‌ی بسیار بزرگی است.

قیمت، گزینه‌ی دیگری است که می‌تواند تکنولوژی‌های جدید را برای نمایشگر‌ها با چالش جدی روبه‌رو کند. داشتن قدرت لازم برای پاسخ به تقاضای بازار، موضوعی است که می‌تواند یک کمپانی را تا ورشکستگی پیش ببرد، به‌طوری‌که GT Advanced به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی نیاز اپل به کریستال یاقوت در سال ۲۰۱۴ نتوانست این وظیفه را انجام دهد و از این‌رو در سال ۲۰۱۴ اعلام ورشکستگی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات