شیائومی با ارزش‌ترین کمپانی خصوصی عرصه فناوری می‌شود

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
لِی‌ جون، مدیرعامل شیائومی درصدد افزایش سرمایه‌ی کمپانی به ۴۲ میلیارد دلار و تبدیل آن به با ارزش‌ترین کمپانی خصوصی فعال در زمینه‌ی فناوری است.
تبلیغات

کمپانی چینی شیائومی، تنها پس از چهار سال از شروع تولید گجت‌های هوشمند، به سومین تولیدکننده‌ی تلفن‌هوشمند در جهان تبدیل شده است. این کمپانی درصدد افزایش سرمایه‌‌ی ۴۰ میلیارد دلاری و تبدیل شدن به با ارزش‌ترین کمپانی خصوصی فعال در زمینه‌ی فناوری جهان است.

براساس گزارش منتشر شده توسط فوربس و به نقل از منابع آگاه، شیائومی درصدد افزایش سرمایه‌ی خود است. این منابع، حجم افزایش سرمایه را چهار برابر ارزش کنونی کمپانی که ۱۰ میلیارد دلار است عنوان کرده‌اند. شیائومی در آگوست سال ۲۰۱۳ با افزایش سرمایه، ارزش خود را به ۱۰ میلیارد دلار رساند. پیش از آن نیز در ژوئن ۲۰۱۲، با افزایش سرمایه ارزش خود را از ۲۱۶ میلیون دلار به ۴ میلیارد دلار افزایش داده بود. شیائومی در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس شده است.

در صورتی که این کمپانی چینی بتواند سرمایه‌ی خود را تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش دهد، تبدیل به با ارزش‌ترین کمپانی خصوصی فعال در حوزه‌ی فناوری شده و در میان کمپانی‌های برتر این حوزه جای خواهد گرفت. اگر این موضوع رنگ حقیقت به خود بگیرد، شیائومی از کمپانی‌هایی چون سونی با بازار سرمایه‌ی ۱۹.۵ میلیارد دلاری پیشی گرفته و ارزش آن سه برابر ارزش بخش موبایل لنوو، دیگر غول چینی دنبای فناوری خواهد شد. لنوو در حال حاضر۱۵.۶ میلیارد دلار ارزش دارد. سخن‌گوی شیائومی از صحبت در مورد احتمال افزایش سرمایه‌ی این کمپانی چینی خودداری کرده است.

پنج سال پیش، شیائومی ماهیتی جز یک طرح در ذهن موسس آن، لِی جون، نداشت. لی‌جون یک سرمایه‌گذار ۴۴ ساله‌ی چینی است که در حال حاضر و به واسطه‌ی موفقیت کمپانی تحت تملکش، ثروتی ۹.۱ میلیارد دلاری را در اختیار دارد. بسیاری جون را استیو جابز چین می‌نامند. حتی کمپانی شیائومی نیز راه و روش اپل را در پیش گرفته و رکوردهای ثبت شده توسط این کمپانی بی‌شباهت به اپل نیست. شیائومی در حال حاضر به پرفروش‌ترین تلفن‌هوشمند در کشور چین تبدیل شده است.

لِی در گفتگویی که دو سال پیش با فوربس انجام داد، در مورد استیو جابز گفت:

اگر استیو جابز در چین زندگی می‌کرد، هیچ‌گاه به موفقیت نمی‌رسید. جابز یک انسان کمال‌گرای وسواسی بود، در حالی که فرهنگ غالب در جامعه‌ی چین، طرفدار اعتدال و میانه‌روی است.

شیائومی برای رسیدن به آمار فروش اپل، راه درازی در پیش دارد، اما این کمپانی بازار کشورهایی چون هند و چین را از آن خود کرده و شتاب افزایش فروش تلفن‌های‌هوشمند این کمپانی نیز در مقایسه با رقبا بسیار بالا است. در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۴، شیائومی موفق به فروش ۱۷.۳ میلیون دستگاه تلفن‌هوشمند شد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. برای مقایسه، اپل که به‌عنوان دومین تولید‌کننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند پس از سامسونگ قرار گرفته، ۳۹.۳ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش داشته است. رشد ۲۰۰ درصدی شیائومی، هشت برابر اپل است!

به طور حتم دستیابی به چنین آمار و ارقامی برای یک کمپانی که پنج سال پیش وجود خارجی نداشت، فوق‌العاده است. شیائومی هنوز وارد بازار‌های مهمی چون آمریکای شمالی نشده است. این کمپانی پس از دستیابی به آمار‌ فروش بالا در کشور چین، رفته‌رفته درصدد ورود به بازار سایر کشورها است و این کار را از کشورهایی چون هند و سنگاپور آغاز کرده است. محصولات شیائومی شامل تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید است.

یوری میلنر، از DST Global در مورد لِی جون می‌گوید:

لِی جون موسس کمپانی شیائومی فردی آینده‌نگر است که تمرکز بالایی روی فناوری‌های روز دنیا دارد. وی تیم متخصص و مشاوران بسیار هوشمند را کنار خود دارد. همچنین تیم تولید محصولات شیائومی نیز جزو بهترین‌های حوزه‌ی فناوری هستند.

مطمئنا استخدام هوگو بارا از گوگل، گواهی بر این ادعا است.

DTS Global‌ یکی از چندین سرمایه‌گذار در کمپانی شیائومی است. این گروه سرمایه‌گذاری شامل کمپانی‌هایی چون Temasek Holdings، Qiming Venture Partners و Morningside Ventures است. هنوز مشخص نیست که آیا شیائومی گفتگوها برای جذب سرمایه را آغاز کرده یا خیر؛ اما منابع اطلاعاتی حکایت از این دارند که این کمپانی پیشنهادات قبلی برای افزایش سرمایه‌ تا ۳۰ میلیارد دلار را رد کرده است.

شیائومی فروش نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۴ را ۵.۳۱ میلیارد دلار گزارش کرده که در مقایسه با سال گذشته، ۱۵۰ درصد رشد کرده است. شیائومی انتظار دارد تا پایان سال بتواند به رکورد درآمد ۱۱ میلیارد دلار دست یابد.

سال ۲۰۱۴ میلادی سالی پربار برای دنیای فناوری بود که کمپانی‌های چینی نقش پررنگ‌تری در این بازار داشتند. گروه «علی‌بابا» که یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک است، با عرضه‌ی اولیه سهام به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و همچنین سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری روی استارت‌آپ Uber توجه بسیاری را به خود جلب کرد. Uber که یک سرویس تاکسی است، هم‌اکنون ارزشی برابر ۱۸.۲ میلیارد دلار دارد. در صورتی که شیائومی سرمایه‌ی خود را تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش دهد، به با ارزش‌ترین استارت‌آپ جهان تبدیل می‌شود.

سامسونگ همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند در صدر رده‌بندی قرار دارد. کره‌ای‌ها ۷۸.۱ میلیون دستگاه تلفن‌هوشمند تولید کرده‌اند. اپل و لنوو رتبه‌های دوم و چهارم را در اختیار دارند. لنوو، دیگر غول سیری‌ناپذیر چینی، سال گذشته کمپانی موتورولا را با پرداخت ۲.۹۱ میلیارد دلار از آن خود کرد. با توجه به گزارش‌ مالی سامسونگ و کاهش سود این کمپانی به‌دلیل رشد خیره‌کننده‌ی شرکت‌های چینی، رقابت در سال ۲۰۱۵ بسیار شدیدتر از پیش خواهد شد.

اگر شیائومی وارد بازارهای جهانی شود، قطعا رقبایی چون اپل و سامسونگ با چالشی بزرگ روبرو خواهند شد! نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات