مایکروسافت معتقد است به زودی اپل را در بازار کامپیوتر و لپ تاپ شکست می دهد

شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با عرضه لپ تاپ قدرتمند سرفیس بوک و کامپیوتر حرفه‌ای سرفیس استودیو، رقابتی جدی با اپل آغاز کرده و تقریبا در آن موفق بوده است.
تبلیغات

مدیر مالی مایکروسافت، ایمی هود معتقد است کامپیوترهای خانگی ویندوزی، به‌زودی سلطه‌ی اپل بر بازار محصولات گران‌قیمت را از بین می‌برند. او این اظهار نظر را در جلسه‌ای در مورد گزارش مالی این شرکت بیان کرده است.

تجارت مایکروسافت در بخش اعطای لایسنس ویندوز به تولیدکنندگان کامپیوتر، در سه‌ماهه‌ی گذشته با رشد ۵ درصدی مواجه بوده است. این رشد در هر دو بخش کامپیوترهای شخصی و تجاری به‌ دست آمده است. هود در سخنان خود عنوان کرده است که در بخش کامپیوترهای غیر حرفه‌ای (برای کاربران معمولی)، با وجود کاهش فروش در صنعت کامپیوترهای خانگی، تجارت این شرکت با رشد ۵ درصدی همراه بوده است. او دلیل این افزایش فروش را رشد اکوسیستم شرکای تجاری مایکروسافت در بخش دستگاه‌های حرفه‌ای ویندوزی می‌داند.

مایکروسافت، دستگاه‌هایی را که قیمتی بیش از ۹۰۰ دلار دارند، حرفه‌ای یا پرمیوم می‌نامد. این بخش از بازار برای مدت‌های طولانی در اختیار اپل است. این شرکت با محصولات حرفه‌ای iMac و MacBook توانسته است مشتریان این نوع محصولات را راضی نگه دارد. علاوه بر آن، اپل با شعار کاربری آسان محصولات خود، توانسته است کاربران را از سیستم‌عامل ویندوز به سمت اکوسیستم اختصاصی خودش جذب کند.

amy hood microsoft

به همین دلیل، شرکای مایکروسافت در زمینه‌ی تولید کامپیوترهای شخصی، در چند سال گذشته تمرکز خود را بر بخش پایین‌رده تا میان‌رده‌ی بازار گذاشته‌اند و بر خلاف اپل، از سود بالا صرف‌نظر کرده و افزایش فروش را به‌عنوان هدف در نظر گرفته‌اند. در همین زمان، اپل فاصله‌ی خود را با دیگران افزایش داده و خود را به‌عنوان تولیدکننده‌ی کامپیوتر برای کاربران حرفه‌ای در بازار ثبت کرده است.

اما وقتی مایکروسافت لپ تاپ سرفیس بوک خود را در پاییز سال ۲۰۱۵ معرفی کرد، به‌روشنی نشان داد که دوران فرمانروایی اپل در حال تمام شدن است. آن‌ها لپ‌ تاپ خود را به‌خوبی به‌عنوان جایگزینی عالی و حرفه‌ای‌تر نسبت به مک‌ بوک پرو اپل معرفی کردند. هدف اصلی مایکروسافت از عرضه‌ی چنین محصولی، نشان دادن ظرفیت‌های عالی این بخش از بازار به تولیدکنندگان کامپیوتر بود.

در همین زمان، افزایش تقاضا برای لپ تاپ/تبلت‌های هیبریدی مانند سرفیس پرو ۴ و ظهور تدریجی دستگاه‌های واقعیت مجازی مانند Oculus Rift (که به دستگاه‌های حرفه‌ای گیمینگ برای اجرا نیاز دارند)، تقاضا برای دستگاه‌های ویندوزی قدرتمند را افزایش داده است. به همین دلیل، شرکت‌هایی مانند دل، ایسوس، لنوو و اچ‌پی در حال تولید محصولاتی از این دست هستند.

محصول حرفه‌ای دیگر مایکروسافت که در ماه‌های اخیر معرفی شده است، ترکیبی حرفه‌ای از تبلت و کامپیوتر رومیزی است که با نام سرفیس استودیو به بازار عرضه شده و قصد رقابت با iMac اپل دارد. اگرچه این محصول با قیمت ۲۹۹۹ دلاری یک گجت فوق‌العاده گران محسوب می‌شود،  کارشناسان فروش آن را بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ها گزارش داده‌اند.

نکته‌ی دیگر که نشان‌دهنده‌ی رقابت جدی مایکروسافت با اپل است و نزدیک شدن آن‌ها به یکدیگر را نشان می‌دهد، ادعای مایکروسافت مبنی بر کاهش علاقه به خرید مک‌ بوک پرو است. این شرکت مشکلات زیاد محصول جدید اپل را دلیل این افت علاقه عنوان کرده و ادعا کرده است کاربران در تعطیلات عید کریسمس، تمایل بیشتری به خرید سرفیس‌ داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات