ورود گوگل به حوزه سخت افزار تهدیدی برای شرکت های دیگر

سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوشی‌های پیکسل گوگل نشان دادند غول جستجو به‌صورت جدی درصدد ورود به حوزه‌ی سخت‌افزار است، حال آنکه این تصمیم نگرانی‌هایی را بین رقبا و شرکای  گوگل ایجاد کرده است.
تبلیغات

گوگل بر خلاف همیشه با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند پیکسل نشان داد خط مشی متفاوتی در مقایسه با محصولات سری نکسوس در پیش گرفته است. برخلاف سال‌های پیش که غول جستجو طراحی و تولید گوشی‌ها و تبلت‌های سری نکسوس را به شریک سخت‌افزاری خود واگذار می‌کرد؛ در مورد پیکسل، شرایط کاملا متفاوت بود. گوگل بدون کمک گرفتن از کمپانی‌ دیگری اقدام به طراحی گوشی هوشمند خود کرد و تنها تولید آن را به اچ‌تی‌سی سپرد. در واقع اچ‌تی‌سی دخالتی در فرآیند طراحی پیکسل و پیکسل ایکس ال نداشت و این خود گوگل بود که محصول خود را از صفر تا صد شکل داد. همین استراتژی در کنار عرضه‌ی سایر محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر پلتفرم اندروید، سؤالاتی مطرح کرده است که پاسخ آن‌ها چندان به مذاق رقبا و حتی دوستان گوگل خوشایند نیست.

اولین تلاش گوگل برای ورود جدی به حوزه‌ی سخت‌افزار در سال ۲۰۱۱ با تصاحب کمپانی موتورولا رقم خورد. غول جستجو در قبال تصاحب موتورولا که یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان گوشی در دنیا است، ۱۲.۵ میلیارد دلار پرداخت. ورود کمپانی عظیمی چون گوگل در آن زمان نیز گمانه‌هایی در بین سایر کمپانی‌ها مطرح کرد، به‌طوری‌که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند این حرکت گوگل را به‌عنوان تهدیدی علیه خود می‌دیدند، اما عدم موفقیت گوگل در پیاده‌کردن استراتژی‌ها با خرید موتورولا، به فروش این کمپانی در ازای ۳ میلیارد دلار به لنوو منتهی شد، البته گوگل مجموعه‌ی عظیم پتنت‌های موتورولا را نفروخت و این گنجینه را برای خود نگه داشت.

با وجود اینکه در سال‌های گذشته گوگل به‌صورت مستقیم دستی در چرخه‌ی تولید سخت‌افزار نداشته است، اما تأثیری انکار نشدنی در دنیای سخت‌افزار دارد. استفاده‌ی چندین کمپانی از پلتفرم گوگل در محصولات سخت‌افزاری، مخصوصا گوشی‌های هوشمند باعث شده است پلتفرم اندروید به اصلی‌ترین رقیب iOS اپل تبدیل شود. به دلیل قدرت اندروید، این سیستم‌عامل به بهترین گزینه برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است.

با وجود اقتدار اندروید در دنیای گوشی‌های هوشمند، ورود گوگل به‌صورت جدی با عرضه‌ی محصولات سری پیکسل، دوباره نگرانی‌ها را در میان رقبا و دوستان گوگل تشدید کرده است. پیکسل و پیکسل ایکس ال گوگل در یکی از بهترین شرایط بازار، عرضه شدند، چراکه در زمان عرضه این دو گوشی، سامسونگ با مشکلات ناشی از انفجار گلکسی نوت ۷ دست به گریبان بود و اپل نیز با ارائه‌ی آیفون ۷ که تغییرات جزئی در آن چندان چنگی به دل نمی‌زد، به فکر عرضه‌ی آیفون ۸ به مناسبت دهمین سالگرد عرضه آیفون به بازار بود. مجموع شرایط باعث شده است پیکسل به‌عنوان یک ستاره‌ی جوان در دنیای گوشی‌های هوشمند بدرخشد، به‌طوری‌که این گوشی نظر مثبت منتقدان را نیز به خود جلب کرد.

پیکسل ایکس ال گوگل

گوگل را باید یکه‌تاز دنیای پلتفرم‌های توسعه‌یافته برای گوشی‌های هوشمند نامید؛ چراکه بر اساس آخرین آمارهای ارائه‌شده توسط IDC، اندروید بیش از ۸۸ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد همان‌طور که گوگل در حوزه‌ی جستجو رقبا را از پای درآورد، درصدد کنار زدن رقبا در حوزه‌ی سخت‌افزار است.

کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، هواوی و بسیاری از تولیدکنندگان چینی که از اندروید در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند، به‌یک‌باره خود را در وضعیت متزلزلی خواهند یافت. به‌طور حتم تولیدکنندگان گجت‌های اندرویدی راهی برای رقابت با گوگل نخواهند داشت، اگر غول جستجو از اندروید برای برتری جستن در برابر رقبا در حوزه‌ی سخت‌افزار استفاده کند. این برتری را می‌توان در ارائه‌ی سریع بروزرسانی‌های نرم‌افزاری در کنار امکان استفاده از ویژگی‌هایی از اندروید که به محصولات گوگل محدود شده‌اند، عنوان کرد. پس از آنکه گوگل در سال ۲۰۱۱ میلادی کمپانی موتورولا را تصاحب کرد، سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند اقداماتی در راستای توسعه‌ی پلتفرم اختصاصی خود (تایزن) کلید زد، هرچند کره‌ای‌ها تا به امروز موفقیت خاصی در زمینه‌ی توسعه این پلتفرم به دست نیاورده‌‌اند.

مجموعه‌ی عوامل کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در کنار ورود جدی گوگل به این حوزه، راهی برای کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و ال‌جی به‌منظور افزایش تمرکز بر حوزه‌های دیگر کسب‌وکار باقی نمی‌گذارد. اچ‌تی‌سی به‌عنوان تولیدکننده‌ی پیکسل‌های گوگل با درک این موضوع، تغییر سیاست‌هایش را در پیش گرفته و از ماه‌ها پیش سرمایه‌گذاری در واقعیت مجازی و عرضه‌ی محصولات در این حوزه را در دستور کار قرار داده است.

محصولات گوگل تفاوت دیگری هم با رقبا دارند که شکاف موجود را بیش از پیش عمیق‌ می‌کند. گوگل اقیانوسی از اطلاعات در کنار ابزار‌های مورد نیاز در اختیار دارد که کفه‌ی ترازو را به نفع این کمپانی سنگین‌تر می‌کند. ترکیب هوش مصنوعی و داده‌های بیکران، قابلیتی در اختیار گوگل قرار داده است که هیچ یک از رقبا آن را در اختیار ندارد. دستیار صوتی هوشمند گوگل با نام Google Assistant با استفاده از داده‌های هر یک از کاربران (برگرفته از حساب کاربری آن‌ها در گوگل)، قابلیت شخصی‌سازی را به اندازه‌‌ای افزایش داده است که این دستیار صوتی هوشمند به‌راحتی سیری اپل و کورتانای مایکروسافت را از این نظر پشت سر می‌گذارد. گوگل به اطلاعات چند میلیارد کاربری دسترسی دارد که از چندین سرویس این کمپانی استفاده می‌کنند و همین موضوع دلیل برتری گوگل در برابر رقبا است.

البته شماری از تحلیل‌گران ورود گوگل به حوزه‌ی سخت‌افزار و تولید گوشی‌های هوشمند را یک اقدام زودگذر و شکست مایکروسافت و آمازون را در ورود به این حوزه، دلیلی بر ادعای خود می‌خوانند. همچنین باید به گروهی از کاربران اشاره کرد که از رشد روزافزون گوگل و دسترسی این سرویس به ابعاد مختلف حریم خصوصی کاربران، نگران هستند. به نظر کارشناسان؛ واکنش کاربران زودتر از آنچه تصور می‌شود، تلاش گوگل را با شکست روبرو خواهد کرد.

گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل را باید بخشی از طیف محصولاتی خواند که گوگل در نظر دارد با عرضه‌ی آن‌ها به حوزه‌ی سخت‌افزار وارد شود و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. برای مثال می‌توان به بلندگوی هوشمند Google Home اشاره کرد که برای رقابت با بلندگوی اکوی آمازون راهی بازار خواهد شد. Google Wifi برای رقابت با سایر روترهای اینترنت موجود در بازار توسعه یافته است. همچنین باید به پلتفرم DayDream اشاره کرد که در کنار هدست واقعیت مجازی دی‌دریم، بازار هدست‌های واقعیت مجازی را هدف قرار داده است.

البته در این بین کمپانی‌های نوپا و استارتاپ‌ها می‌توانند با تمرکز بر محصولات خود به رقابت با گوگل بپردازند. ثبت پتنت فناوری‌های توسعه‌یافته در کنار کاهش وابستگی به سرویس‌های گوگل، می‌تواند تا حدودی رقابت با این غول فناوری را آسان‌ کند. برای مثال بسیاری از کمپانی‌های فناوری نظیر سامسونگ، اچ‌تی‌سی، هواوی و ال‌جی ترجیح داده‌اند به‌جای توسعه‌ی سیستم‌عامل خود، به سراغ استفاده از اندروید بروند که مطمئنا راهکار بسیار ساده‌تری است. همچنین باید توسعه‌ی سرویس‌های اختصاصی را نیز جدی گرفت؛ چراکه گوگل سرویس‌های متعددی نظیر یوتیوب، جی‌میل و سرویس جستجو دارد که با استفاده از آن‌ها کاربران را به سمت خود می‌کشاند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات