ویژوال استودیو برای مک منتشر شد

جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت امسال در مراسم کانکت، آپدیت‌ها و امکانات مختلفی را برای ویژوال استودیو، SQL Server و آژور به نمایش گذاشت.
تبلیغات

مراسم کانکت ۲۰۱۶ در شهر نیویورک برگزار شد و کمپانی مایکروسافت در آن اخبار مهمی از همکاری‌های جدید خود را با رسانه‌ها در میان گذاشت. از جمله‌‌ی این همکاری‌ها، اضافه شدن گوگل به بنیاد دات نت،‌ ملحق شدن مایکروسافت به بنیاد لینوکس و در نهایت معرفی پیش‌نمایش شرکت سامسونگ از ابزار ویژوال استودیو برای تایزن است. در کنار این، آپدیت‌های بسیار مهمی برای ویژوال استودیو و SQL سرور به شکل پیش‌نمایش ارائه شد. از جمله می‌توان به ویژوال استودیو برای سیستم‌عامل مک، ورژن جدید SQL سرور و پشتیبانی سرویس اپ آژور برای کانتِینرها اشاره کرد.

نایب‌رئیس مایکروسافت در زمینه‌ی رایانش ابری، اسکات گاتری، در بیانیه‌ی خود می‌گوید:

مایکروسافت به دنبال کمک به توسعه‌دهندگان در مسیر موفقیت است تا با داشتن حق انتخاب بین پلتفرم‌ها و ابزارهای مورد نظر خود از چرخش صنعت تکنولوژی به سمت کلود و تلفن‌های همراه بیشترین بهره را ببرند. با همکاری با جامعه‌ی فناوری، مایکروسافت به توسعه‌دهندگان ابزارهایی باز، انعطاف‌پذیر و هوشمند ارائه می‌کند؛ تا به این ترتیب فضایی ایده‌آل برای نوآوری پیش روی آن‌ها بگذارد.

ویژوال استودیو

آوردن IDE مایکروسافت به پلتفرم مک، می‌تواند مهم‌ترین خبر باشد. با این وجود یک پیش‌نمایش از ویژوال استودیو برای مک (برای ورژن OS X El Capitan 10.11 و بالاتر) هم‌اکنون در دسترس است. این نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپ‌های کلاد، موبایل و سیستم‌عامل مک را با استفاده از دات نت و سی‌شارپ کدنویسی کنند.

این اتفاق بسیار قابل توجه است؛ چرا که مایکروسافت سال‌ها توسعه‌دهندگان خود را به کدنویسی برای ویندوز محدود می‌کرد. هرچند در آوریل ۲۰۱۵ این شرکت با انتشار «ویژوال استودیو کد»، که یک ادیتورِ کراس‌پلتفرم برای ویندوز، مک و لینوکس است، تغییر نگرش خود را آشکار کرد.

حالا مایکروسافت آماده‌ی برداشتن قدم بعدی و انتشار ویژوال استودیو به شکل کراس‌پلتفرم است. همانند زامارین استودیو و ویژوال استودیو در ویندوز، این IDE قرار است توسعه‌‌دهندگان مک و iOS را به استفاده از ابزار مایکروسافت تشویق کند؛ چرا که استفاده از این ابزارها دیگر نیازمند ماشین‌های مجازی و ویندوز نخواهد بود. این محصولات سال آینده‌ی میلادی در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت و پس از آن مایکروسافت به دنبال گسترش زامارین به پلتفرم‌های دیگر خواهد رفت.

در پایین، توضیحات مدیر پروژه‌ی زامارین، میکایلا هاچینسون را درباره‌ی این تغییرات مشاهده می‌کنید:

در ظاهر، ویژوال استودیو برای مک، کپی از نسخه ویندوز این نرم‌افزار برای این سیستم‌عامل است. اگر کاربران از تجربه‌ی کدنویسی در ویژوال استودیو لذت می‌برند اما به دنبال استفاده از مک هستند؛ جای هیچ نگرانی نیست. تجربه‌ی کاربری این نسخه از ویژوال استودیو بر پایه‌ی نمونه‌ی ویندوزی آن است؛ هرچند به شکلی طراحی شده که شبیه ابزاری محلی از سیستم‌عامل مک عمل کند. همچنین مانند نسخه‌ی ویندوز، این نرم‌افزار از امکان ویژوال استودیو کد، برای مواقعی که به IDE دست‌وپا گیر نیازی نیست، برخوردار است.در باطن، ویژوال استودیو برای مک خصوصیات مشابهی با همتایان خود در خانواده‌ی ویژوال استودیو دارد. اینتلی‌سنس و فاکتورگیری مجدد آن از کامپایلرِ روزلین استفاده می‌کند و سیستم پروژه و موتور طراحی آن بر پایه‌ی ام‌اس بیلد طراحی شده است. همچنین ویرایشگر سورس‌کد این نرم‌افزار، دارای قابلیت پشتیبانی از باندلِ تکست‌میت است. موتور دیباگِر آن نیز کارکردی مشابه زامارین و اپ‌های هسته‌ی دات‌نت دارد.قابلیت همخوان‌سازی، یکی از مهم‌ترین نقاط تمرکز ویژوال استودیو در مک است. با این که این محصول به‌تازگی ارائه شده است و از تمامی نسخه‌های پروژه‌ی ویژوال پشتیبانی نمی‌کند و در نسخه‌های قابل پشتیبانی خود از سولوشنِ ام‌اس بیلد و فرمت پروژه‌ی مشابه با آن استفاده می‌کند. اگر اعضای تیم شما بر روی سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز به شکل هم‌زمان کار می‌کنند؛ یا خود شما در هردو پلتفرم فعالیت دارید؛ می‌توانید پروژه‌هایتان را به‌سادگی بین پلتفرم‌ها جابجا کنید. پس دیگر نیازی به کانورت یا مهاجرت‌ با متدهای پیچیده نیست.

نسخه‌ی جدید ویژوال استودیو، از طریق زامارین از ابزارهای توسعه‌ی بومی iOS، اندروید و مک بهره می‌برد و توسعه‌ی سرور خود را بر ادغام دات‌نت و آژور پایه‌گذاری کرده است. مطابق انتظار زبان C# - مجهز به آخرین ابزارهای افزایش بهره‌وری خود در C# 7 - در نسخه‌ی جدید نیز قابل استفاده است. همچنین زبان F# کامپایلری مشابه ویژوال استودیو در ویندوز خواهد داشت.

همچنین در دنیای ویندوز، ویژوال استودیو ۲۰۱۷ به مرحله‌ی «کاندید انتشار» رسیده است. محصولی که پیش از این با نام‌های ویژوال استودیو ۱۵ و ویژوال استودیو نِکست از آن یاد می‌شد و اوایل سال ۲۰۱۷ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

هرچند این تمام اخبار ویژوال استودیو نیست. نات فریدمن، یکی از مؤسسان زامارین، برخی از دست‌آوردهای مهم مایکروسافت را با ما در میان گذاشت.

ویژوال استودیو ۲۰۱۵، از مرز ۲۰ میلیون نصب گذشته است، که ۱۴ میلیون از آن مربوط به نسخه‌ی free community خواهد بود. همچنین ویژوال استودیو کد، از مرز ۳.۵ میلیون نصب و یک میلیون کاربر فعال ماهانه عبور کرده است. آماری که در ماه آوریل کمی بیشتر از ۵۰۰ هزار بود.

در کنار این، محصول جدیدی به نام ویژوال استودیو موبایل سنتر نیز به نمایش در‌آمده است که ابزار کنترل مأموریتی برای توسعه‌دهندگان اپ‌های موبایل خواهد بود. این محصول برای تمامی اپ‌ها - بدون توجه به زبان برنامه‌نویسی‌شان - کارآمد است. جالب‌تر آنکه نسخه‌ی اندروید و iOS آن امروز منتشر خواهد شد. هرچند نسخه‌ی ویندوز «به زودی» به انتشار می‌رسد.

SQL Server

مایکروسافت، همچنین پیش‌نمایش عمومی آخرین نسخه‌ی SQL Server را منتشر کرد که برای اولین بار در کنار ویندوز، بر روی پلتفرم لینوکس نیز قابل استفاده خواهد بود. این ورژن جدید به کاربران امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را با استفاده از لینوکس سرور بر روی پلتفرم‌های لینوکس، ویندوز، داکر و مک (از طریق داکر) توسعه دهند و سپس آن را بر ویندوز، لینوکس یا داکر - به‌صورت نزدیک یا از طریق کلاد - پیاده‌سازی کنند.

به این ترتیب تمامی امکانات این موتور دیتابیس ارتباطی، به‌زودی روی لینوکس در دسترس خواهد بود. نصب لینوکسی آن، به‌زودی به همراه پکیج‌های RPM و APT بر روی نسخه‌های رِد هت، اوبونتو و SUSE منتشر خواهد شد. پیش‌نمایش عمومی این امکانات نیز به‌زودی از طریق پلتفرم‌های ویندوز، لیونکس، Azure Virtual Machines و داکر هاب در دسترس خواهند بود.

در کنار این، سرویس‌های R - که داخل SQL تعبیه شده‌اند - از این پس به توابع یادگیری ماشین مجهز خواهند شد. امکاناتی که خود تیم مایکروسافت نیز از آن‌ها بهره می‌برد. با افزوده شدن این توابع می‌توان انتظار داشت شبکه‌های عصبی عمیق با سرعت و کارکرد بیشتر و در ابعاد بزرگ‌تر در دسترس استفاده‌کنندگان قرار گیرند. این امکانات برای استفاده در حجم بالای دیتاهای متنی و دیتاهای دسته‌بندی‌شده و چندبعدی مناسب هستند.

مایکروسافت، همچنین SQL Server 2016 SP1 را معرفی کرد که با سرویس‌پک‌های معمول این شرکت تفاوت دارد. روهان کومار، مدیرکل این پروژه، توضیح می‌دهد: «تمامی امکاناتی که در نسخه‌های تجاری برای توسعه‌دهندگان تعبیه شده بود، از این به بعد در تمامی نسخه‌ها به‌صورت رایگان در دسترس خواهد بود.» به این ترتیب تفاوت نسخه‌های مختلف، تنها در ابعاد و حجم کارکرد آن‌ها خلاصه می‌شود. با توجه به تغییرات این سرویس‌پک، کاربران نسخه‌های مختلف SQL Server از استانداردهای مشابهی بهره‌مند خواهند بود. پس برنامه‌هایی که با استفاده از امکانات قدرتمندی مانند OLTP درون‌حافظه‌ای، آنالیز ستونی و پارتیشن‌بندی نوشته شده‌اند، در تمامی نسخه‌ها قابل استفاده هستند. از این به بعد می‌توان در عین پشتیبانی از نسخه‌های مختلف SQL Server، از امکانات پیشرفته‌‌‌ی آن در تمام ادیشن‌ها استفاده کرد.

آژور

همچنین؛ مایکروسافت در این مراسم، Azure Data Lake Analytics و Azure Data Lake Store را در دسترس عموم قرار داد. امکان نخست، یک سرویس آنالیز ابری است که به شما اجازه‌ی تبدیل‌ها و پردازش دیتا را در برنامه‌های مختلف بر پایه‌ی U-SQL، R، پایتون و دات نت می‌دهد. این سرویس چندین پتابایت دیتا را با چند خط کد، آنالیز و پردازش خواهد کرد. محصول دوم یک «دریاچه‌ی آنالیز» ابری برای شرکت‌ها است که به شکلی امن و مناسب برای ابعاد بزرگ طراحی شده است. این سرویس همچنین از استاندارد HDFS پشتیبانی می‌کند.

باید اشاره کرد که مایکروسافت، تکنولوژی Cognitive Service API را نیز به شکل مستقیم در U-SQL جاگذاری کرده است. پس از این به بعد امکان پردازش هر میزان از دیتای بدون ساختار و یافتن احساسات، سن و سایر امکانات شناختی، با استفاده از Azure Data Lake ممکن خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید جستارهای خود را بر اساس محتوای مورد نظر اعمال کنید.

مایکروسافت همچنین پیش‌نمایش عمومی DocumentDB Emulator را معرفی کرد که کدنویسی محلی را در Azure DocumentDB ممکن می‌کند. با استفاده از این مقلد، می‌توانید اپلیکیشن‌های خود را بدون دسترسی به اینترنت، عضویت در آژور یا هر هزینه‌ی اضافی دیگری، طراحی و تست کنید. این تحولی بسیار مهم برای مایکروسافت به‌حساب می‌آید. از آن جهت که سایر دیتابیس‌های NoSQL که در زیرساخت‌های کلود عمومی یافت می‌شوند، اکثرا متن‌باز هستند. که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی به شکل محلی استفاده کرد.

در آخر؛ پشتیبانی از هسته‌ی دات نت نیز به DocumentDB اضافه شده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد، اپلیکیشن‌های کراس‌پلتفرم خود را با استفاده از DocumentDB API طراحی کنند. مایکروسافت همچنین سه خبر کوچک دیگر را اعلام کرد: در دسترس بودن R سرور برای Azure HDInsight، پیش‌نمایش عمومی «کافکا» برای HDInsight و در نهایت در دسترس بودن آنالیز عملیاتی برای Azure SQL Database.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات