انویدیا بصورت مستقل بهینه ترین ابررایانه جهان را معرفی کرد

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا سوپرکامپیوتر جدیدی با نام DGX SaturnV به‌صورت مستقل توسعه داده که به ادعای این کمپانی بهینه‌ترین ابررایانه‌ی موجود در لیست ۵۰۰ سوپرکامپیوتر قدرتمند جهان است.
تبلیغات

تیم تهیه‌کننده‌ی لیست TOP500 هر ۶ ماه یک‌بار نتیجه رده‌بندی قوی‌ترین ابررایانه‌های توسعه‌یافته توسط کمپانی‌ها و نهادهای دولتی مختلف را با توجه به نتایج بنچمارک Linpack منتشر می‌کند. اغلب ابررایانه‌ها تحت مالکیت نهادهای دولتی هستند و با همکاری کمپانی‌های خصوصی یا مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها توسعه داده می‌شوند که نتیجه‌ی آن تقسیم هزینه‌ی بالای توسعه و تقسیم ساعت‌هایی است که می‌توان از ابررایانه‌های موردنظر استفاده کرد. انویدیا اما سیاست جالبی در پیش گرفته و به‌صورت مستقل و بدون همکاری یک موسسه یا نهاد دولتی به توسعه‌ی ابررایانه‌ی خود اقدام کرده است.

ابررایانه‌ی جدید انویدیا که DGX SaturnV نام دارد از وجود ۶۰,۵۱۲ هسته‌ی پردازشی اینتل زئون E5-2698v4 در کنار حافظه‌ی رم به ظرفیت ۶۳,۴۸۸ گیگابایت بهره می‌برد. در واقع ابررایانه‌ی جدید انویدیا را باید متشکل از ۱۲۵ سوپرکامپیوتر DGX-1 خواند که در کنار هم قرار گرفته‌اند. DGX-1 را باید سوپرکامپیوتری بدانیم که برای اولین بار در آن از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری پاسکال بهره گرفته شده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط انویدیاِ این سوپرکامپیوتر قادر است با مصرف ۲/۳ انرژی کمتر در مقایسه با ابررایانه‌ی مبتنی بر پردازنده‌های زئون فی، عملکرد پردازشی مشابهی ارائه کند. ابررایانه‌ی جدید انویدیا به ازای هر وات ۹.۴۶ گیگافلاپ قدرت پردازشی ارائه می‌کند و ۴۲ درصد بهتر از بهینه‌ترین ابررایانه‌ای است که ماه ژوئن ۲۰۱۶ رونمایی شد. معماری و نحوه‌ی قرار دادن واحدهای پردازشی در کنار یکدیگر و همچنین ارتباطات داخلی بین واحدهای پردازشی گرافیکی و اصلی در کنار نحوه‌ی تبادل اطلاعات با حافظه‌ی رم به‌تنهایی می‌تواند تفاوت زیادی در مصرف انرژی ایجاد کند.

انویدیا

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده می‌توان عملکرد پردازشی ابررایانه‌ی انویدیا را -با توجه به عملکرد نسبت به وات مصرفی برای پردازنده‌های گرافیکی پاسکال- فوق‌العاده خواند، حال آنکه باید پتانسیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط پردازنده‌های زئون فی را در شرایط مساوی مورد مطالعه قرار داد. یکی از نکات جالب‌توجه در مورد ابررایانه‌ی انویدیا استفاده از پردازنده‌های سری زئون توسط این کمپانی به جای بهره‌گیری از واحد پردازشی OpenPOWER است. انویدیا را باید یکی از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران OpenPOWER و NVLink خواند.

انویدیا در این خصوص چنین اظهارنظر کرده است:

ما برای بهینه ساختن و سرعت بخشیدن هر چه بیشتر به ابررایانه‌ها از شبکه‌های عصبی کمک می‌گیریم. ما شبکه‌های عصبی را آموزش می‌دهیم تا ساختار تراشه‌ها را فراگرفته تا بتوانیم از اطلاعات برگرفته از شبکه‌های عصبی در کنار دانش فنی مهندسان خود برای طراحی ابررایانه‌ها در گستره‌ی وسیع‌تری کمک بگیریم. ما از پردازنده‌های گرافیکی خود برای طراحی پردازنده‌های گرافیکی جدید بهره می‌بریم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات