اپل، بوئینگ و صنایع خودروسازی آمریکا در صورت اشتباه ترامپ، مورد غضب چینی ها قرار می گیرند

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
چینی‌ها با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، تهدید ایجاد جنگ تجاری با این کشور را یک اقدام احمقانه خوانده و کمپانی‌های آمریکایی را تهدید کردند.
تبلیغات

روزنامه‌ی وابسته به حزب کمونیست چین با انتشار مقاله‌ای ایجاد جنگ تجاری بین چین و آمریکا توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را یک «حرکت احمقانه» خوانده است.

دونالد ترامپ، در جریان رقابت برای رسیدن به کاخ سفید، سیاست‌های تجاری میان آمریکا و چین را به باد انتقاد گرفته و اعلام کرده بود که برای مجازات چینی‌ها، تعرفه‌ی واردات ۴۵ درصدی را اعمال خواهد کرد. وی همچنین سیاست در پیش گرفته شده توسط دولتمردان چینی برای کاهش ارزش پول ملی چین در برابر دلار را مورد انتقاد قرار داده است.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات خود در سخنانی اعلام کرد که چینی‌ها باید شاهد پایان دوران کلاه‌برداری خود باشند. وی چینی‌ها را بزرگ‌ترین سارقان تاریخ نامیده است.

روزنامه‌ی Global Times متعلق به حزب کمونیست چین ۲۴ آبان ماه با انتشار گزارشی اقدامات احتمالی ترامپ را -که در رقابت‌ها به آن‌ها اشاره کرده- یک اشتباه بزرگ خوانده است. چینی‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت اعمال تعرفه‌های جدید، بیکار ننشسته و سیاست‌های متقابلی برای مقابله با قوانین تجاری جدید آمریکا به کار خواهند بست. در این گزارش به شماری از اقدامات اشاره شده است:

سفارش‌های ثبت‌شده برای هواپیماهای بوئینگ باطل شده و نمونه‌های ساخت ایرباس جایگزین خواهند شد. صنایع خودروسازی آمریکا و آیفون‌های اپل با اعمال سیاست‌های جدید اجازه‌ی ورود به چین داشته و همچنین واردات ذرت و سویا از آمریکا به‌صورت کامل متوقف خواهد شد. چین همچنین می‌تواند تعداد دانشجویانی را که در آمریکا مشغول به تحصیل هستند، محدود کند. سخت کردن اوضاع برای چین از نظر سیاسی پیامد مثبتی برای ترامپ نخواهد داشت.

در کنار انتشار این گزارش در روزنامه‌ی چینی، وزیر خارجه‌ی چین از زبان دیپلماتیک‌تری برای بیان مواضع دولت چین در قبال رفتار آینده‌ی ترامپ استفاده کرده است. لو کانگ، وزیر امور خارجه‌ی چین در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

من معتقدم هر سیاستمدار آمریکایی باید با در نظر گرفتن منافع ملی کشور خود، سیاست‌هایی در پیش بگیرد که برای اقتصاد سازنده بوده و خدشه‌ای به روابط تجاری چین و آمریکا وارد نکند.

گزارش روزنامه‌ی چینی ساعاتی پس از گفتگوی ترامپ و ژی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین منتشر شد. ترامپ پس از مکالمه با ژی، از وی به دلیل استقبال از انتخابش و همچنین تبریکات صمیمانه، تشکر کرده بود. ترامپ در بیانیه‌ی خود ضمن تشکر از تبریک رئیس‌جمهور چین، به این نکته اشاره کرده که هر دو طرف برای ایجاد یک رابطه‌ی قوی و صمیمانه بین دو کشور تاکید داشته‌اند.

با وجود تمام این موارد، چینی‌ها همچنان در حال تحلیل و پیش‌بینی اقداماتی هستند که ترامپ پس از تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری در پیش خواهد گرفت. یکی از دیپلمات‌های آمریکایی شاغل در چین به این نکته اشاره کرده که چینی‌ها از بررسی سال‌ها مبارزات انتخاباتی در آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که هر کاندیدایی پس از رسیدن به پست ریاست جمهوری و در دست گرفتن امور، واقع‌نگر شده و رویه پراگماتیک‌تری در پیش می‌گیرد. وی اضافه می‌کند که چینی‌ها در مورد ترامپ نیز امیدوار به در پیش گرفتن چنین استراتژی هستند.

پال هانله، معتقد است که در پیش گرفتن سیاست‌های حمایتی -به تعریفی که ترامپ ارائه کرده- می‌تواند روابط نه‌چندان پایدار چین و آمریکا را دچار مشکل کند. وی در این خصوص می‌گوید:

در صورتی که ترامپ طرح تعرفه‌ی ۴۵ درصدی واردات کالا از چین را عملی کند، منافع خود ما تحت تاثیر قرار گرفته و کمپانی‌ها، اقتصاد و صنایع آمریکایی بیشترین تاثیر را خواهند پذیرفت.

خورخه گواخاردو سفیر سابق مکزیک در چین، با اشاره به پایان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، پیش‌بینی می‌کند که ترامپ رویکرد عمل‌گرایانه‌تر و مدبرانه‌تری در خصوص روابط با چین در پیش بگیرد. وی ترامپ را یک معامله‌گر حرفه‌ای خوانده و چینی‌ها را نیز جزو مشتاق‌ترین افراد برای انجام معامله لقب داده است. گواخادرو پیش‌بینی کرده است که ترامپ و رئیس‌جمهور چین پس از آغاز رسمی دوره‌ی ریاست ترامپ با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات