گوگل تولید اپلیکیشن های جذاب را برای عموم تسهیل می‌کند

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل قصد دارد به زودی با ارائه‌ی ابزارهایی، مسیر توسعه‌ی اپلیکیشن‌های جذاب را برای عموم هموار کند.
تبلیغات

گوگل قصد دارد با ارائه‌ی چند ابزارهای خاص، موجبات همکاری هرچه بیشتر طراحان اپلیکیشن و توسعه‌دهندگان را فراهم آورد. این ابزارها در واقع تلاشی در راستای توسعه‌ی طراحی متریال این کمپانی است که سال گذشته و به عنوان «بازنگری در نحوه‌ی طراحی نرم‌افزارها برای صفحات نمایش لمسی» ابداع شد. اما اکنون برای گوگل، طراحی متریال (به گونه‌ای که ماتیاس دوآرته، نایب رییس بخش طراحی گوگل بدان اشاره می‌کند) بیش از چگونگی کارکرد، به معنای نحوه‌ی تعامل است. گوگل تلاش می‌کند آموزش‌های خود را در مورد چگونگی کارکرد «متریال» توسعه داده و شماری ابزار ویژه‌ی همکاری ایجاد کند که حتی اگر به فلسفه‌ی طراحی متریال این کمپانی نیز علاقه‌مند نباشید برای شما کاربردی خواهند بود.

نخستین مورد گالری نام دارد که متشکل از چند ابزار بوده و در مجموع برای طراحان مشابه GitHub عمل می‌کند. با استفاده از این ابزار، آپلود، به اشتراک‌گذاری و ثبت نظر در زیر طراحی‌ها برای افراد بسیار راحت خواهد شد. این ابزار به نوعی دارای کنترل نسخه نیز خواهد بود. بنابراین می‌توانید ورژن‌هایی تکراری از آنچه که در حال کار با آن هستید را ایجاد کرده و در حال کار به تمامی آن‌ها دسترسی داشته باشید. این ابزار همچنین دارای یک لایه‌ی اجرایی است که می‌توانید به جای استفاده از پی‌دی‌اف‌های گوناگون یا پوشه‌های دراپ باکس یا هر چیز دیگر، از لینک‌های مختلف استفاده کنید.

این ابزار را باید جذاب‌ترین ابزاری دانست که گوگل در حال کار بر روی آن است، چرا که کار آن گرفتن ابزارها و ایده‌هایی که مهندسین عادت داشته‌اند در کارهایشان به کرات استفاده کنند و قرار دادن آن‌ها در اختیار افراد خلاق‌تر است. دوآرته معتقد است که این ابزار ممکن است تا حدودی موجب تسهیل فرایند مدرن‌سازی و تجدید برند گوگل شود.

در کنار گالری باید از ابزار دیگری به نام Remixer یاد کرد. این ابزار به طراحان اجازه می‌دهد که نمونه‌هایی پیش‌ساخته و دارای قابلیت تعامل از برنامه‌ها بسازند. بنابراین می‌توانید طراحی اپ را به صورت اولیه انجام داده و هر لحظه آن را روی همان دستگاه خود یا از طریق یک وبسایت تغییر دهید. یکی دیگر از ابزارهای این بسته، استیج نام دارد که فرایند طراحی نمونه‌ی اولیه را تسریع کرده و به سازندگان برنامه اجازه می‌دهد که برنامه‌ را تست کرده و در نخستین مراحل تغییراتی در آن ایجاد کنند.

طراحی متریال

ایده‌ی جدید گوگل بسیار جالب است. جذابیت آن هم بدان دلیل است که به طراحان و سازندگان اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد به بررسی در این مورد بپردازند که پروژه‌ی آن‌ها در نهایت چه شکلی به خود خواهد گرفت و چگونه کار خواهد کرد. پس نباید این ابزارها را تنها مختص افرادی دانست که قصد دارند با طراحی متریال کار کنند، چرا که این افراد پیش‌تر به اندازه‌ی کافی از فلسفه‌ی این نوع طراحی آگاه شده‌اند.

ایده‌ی تجمیع حس و عملکرد برنامه‌ها در ابتدای فرایند طراحی، از ضروریات طراحی متریال بوده و شاید دلیل نشان داده شدن ابزارهای فوق در وبسایت Material.io نیز همین ضرورت است. گوگل وبسایت مذکور را مخصوص طراحی متریال راه‌اندازی کرده است. تمامی چیزهایی که از ابتدا از طراحی متریال انتظار داشته‌ایم در این سایت یافت می‌شوند. دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی ایجاد دکمه‌ها و زبانه‌ها و سایه‌ها و ... در آن‌جا قابل دسترسی هستند. دوآرته تمایل دارد به گونه‌ای در مورد طراحی نرم‌افزار صحبت کند که در نهایت موجب رسیدن به چگونگی طراحی ظاهر و نحوه‌ی تعامل و عملکرد آن شود. طراحی متریال برای او بدین معناست که ببینیم کدام نرم‌افزار موجودی تقریبا فیزیکی و قابل تعامل است. اشیایی دیجیتال که از قوانین فیزیکی پیروی می‌کنند، اما قوانینی که برای محیط دیجیتال بومی‌سازی شده‌اند. درست همان‌طور که استیو جابز گفته است:

طراحی فقط این نیست که ببینیم یک محصول چگونه به نظر می‌رسد و چه حسی دارد، طراحی یعنی محصول مورد نظر چگونه کار می‌کند.

البته شما مجبور نیستید برای استفاده از ابزارهای جدیدی که گوگل ساخته است، به فلسفه‌ی طراحی متریال آن اعتقاد کامل داشته باشید. در عوض می‌توانید به سایت جدید Materials.io مراجعه کرده و عضو آن شوید تا تمامی ابزارهای جدید گفته شده را امتحان کنید. ضمنا فراموش نکنید که اغلب این ابزارها برای شروع در حالت بتای محدود هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات