IBM: تا ۵ سال آینده تصمیمات شما با مشورت هوش مصنوعی واتسون صورت می‌گیرد

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
جینی رومتی، مدیرعامل کمپانی IBM اعلام کرده است که تکنولوژی هوش مصنوعی واتسون تا اواخر امسال در اختیار میلیون‌ها کاربر قرار خواهد گرفت.

چهارشنبه‌ای که گذشت کمپانی IBM کنفرانس خبری به نام دنیای واتسون را برگزار کرد که در این رویداد، جینی رومتی، مدیرعامل کمپانی IBM روی سن رفته و در مورد تکنولوژی جدیدی به نام هوش مصنوعی واتسون صحبت کرد. وی گفته است که در پنج سال آینده تمام تصمیمات کاربران در زمینه‌های مختلف مانند مسائل شخصی یا کسب‌وکار با مشورت هوش مصنوعی واتسون گرفته خواهد شد.

واتسون که سیستمی بر مبنای هوش مصنوعی کمپانی IBM است در زمینه‌هایی مانند سلامت و درمان، امور مالی، تفریح و سرگرمی، ارتباطات آسان‌تر میان کسب‌وکارها با مشتریانشان، کمک به پزشکان برای یافتن درمان بیماری‌ها و زمینه‌های دیگر فعالیت خواهد کرد.

در واقع سیستم واتسون قرار است نحوه کسب‌وکار کاربران و حتی زندگی آنها را دچار تحول سازد. در این زمینه رومتی گفته است:

گفته شده کنفرانس IBM که هفته گذشته برگزار شد توانسته بیش از ۱۷۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشته باشد. بازدیدکنندگان مشاهده کرده‌اند که در بخش‌هایی مانند آموزش، مراکز خرده‌فروشی، دپارتمان منابع انسانی، مراکز مالی و موارد دیگر چطور می‌توانند از هوش مصنوعی واتسون استفاده کرد. تحلیلگری به نام جف کاگان که در کنفرانس حضور داشته گفته است:

در حال حاضر بازار هوش مصنوعی فوق‌العاده جوان بوده و واتسون نام بزرگی برای این بازار خواهد بود که می‌تواند مشتریان و کاربران بزرگی مانند جنرال موتورز، کلینیک کلیولند، استیپلز، انجمن سرطان آمریکا، صنایع دارویی تیوا و گلاکسواسمیت‌کلاین را در بر بگیرد. کاگان در سخنان خود ادامه داده است:

مدیرعامل کمپانی IBM اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۶ شاهد دسترسی صدها میلیون کاربر به تکنولوژی واتسون خواهیم بود. جالب است بدانید در خیلی از مواقع نیز کاربران بدون آنکه مطلع باشند از تکنولوژی واتسون بهره خواهند گرفت. برای مثال ممکن است از واتسون در دستگاه‌های هوشمند Easy Button کمپانی استیپلز استفاده شود یا در خدمات جدید OnStar Go کمپانی جنرال موتورز به کار رود.

مری بارا، مدیرعامل کمپانی جنرال موتورز در روز چهارشنبه روی سن حضور یافت و در مورد همکاری میان کمپانی خودروسازی با IBM صحبت کرد. در این همکاری قرار است عنصر ادراکی نیز به پلتفرم OnStar اضافه شود.

OnStar پلتفرمی است که نزدیک به ۲۰ سال در محصولات جنرال موتورز استفاده شده و امکاناتی مانند راه‌یابی، برقراری تماس با فرمان‌های صوتی، امنیت و تشخیص از راه دور را به راننده می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی واتسون، پلتفرم OnStar Go می‌تواند به راننده کمک کند تا زمانی که خودرو سوخت کمی دارد مسیر بهتری را یافته و در ترافیک محبوس نشود یا به کافه مورد علاقه راننده سفارش یک فنجان قهوه داده تا زمانی که راننده به محل موردنظر رسید سفارش خود را دریافت کند.

طبق سخنان بارا، پلتفرم OnStar Go که مبتنی بر تکنولوژی واتسون خواهد بود از اوایل سال ۲۰۱۷ عرضه شده و در اختیار میلیون‌ها خودرو قرار خواهد گرفت. بارا گفته است:

رومتی همچنین گفت که حوزه سلامت نیز یکی از موضوعاتی است که IBM روی آن تمرکز دارد و به همین منظور ساتورو میانو، یک پروفسور از مرکز ژنوم انسان در بخش علوم پزشکی دانشگاه توکیو را به سن دعوت کرد.

میانو گفت که محققان و پزشکان با اطلاعات زیادی رو به رو می‌شوند. در سال گذشته تنها بیش از ۲۰۰,۰۰۰ صفحه در مورد سرطان منتشر شد. این در حالی است که تاکنون چهار میلیون جهش در مورد سرطان گزارش شده است. وی ادامه داد:

محققان از واتسون برای بررسی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده و می‌توانند به لطف آن جهش‌های مخصوص در ژنوم‌های بیماران را یافته و در نهایت از این تکنولوژی برای درمان بیماری یاری بگیرند.

پروفسور میانو یک پیرزن ۶۶ ساله را مثال زد که از بیماری سرطان خون رنج می‌برد. وی تحت مراقبت‌های استاندارد بود اما وضعیت این پیرزن وخیم‌تر می‌شد. پزشکان نیز نمی‌دانستند علت وخیم‌تر شدن وضعیت وی چه بوده است. به کمک واتسون محققان توانستند تمام اطلاعاتی را که از وضعیت بیمار داشتند طی ۱۰ دقیقه تحلیل کنند. میانو گفت:

رومتی انتظار دارد واتسون بتواند چهره سلامت و درمان را متحول سازد.

مطالب مشابه

نظرات