IBM ادعا می کند که مهاجرت به مک موجب کاهش هزینه ها شده است

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
IBM اعلام کرده که روی آوردن این کمپانی به استفاده از رایانه‌های مک، موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی آن نسبت به زمان استفاده از ویندوز شده است.
تبلیغات

IBM اخیرا در گزارشی جالب اعلام کرده است که با جایگزین کردن رایانه‌های مک به جای رایانه‌های شخصی IBM توانسته است مبلغی بین ۲۷۳ تا ۵۴۳ دلار به ازای هرکدام از کارکنانش صرفه‌جویی کند. فلچر پروین (Previn) معاون Workplace (یکی از سرویس‌های IBM) در کنفرانس Jamf Nation به سخنرانی پرداخته و برخی از داده‌ها و معیارهای کمپانی را با دیگران به اشتراک گذاشت. Jamf به صورت اختصاصی برای حمایت از محصولات اپل طرح‌ریزی شده است. همین موجب می‌شود که نتوان به آن به عنوان یک منبع بی‌طرف استناد کرد. اما بدون شک IBM دلیلی برای دروغ گفتن در مورد آمار و ارقام و هزینه‌های صرفه‌جویی شده اش ندارد.

پروین می‌گوید این کمپانی از سال ۲۰۱۵ به کارکنان خود اجازه داده است که بین ویندوز و مک یکی را انتخاب کنند. او در این مورد می‌گوید: «هدف ما دادن حق انتخاب به کارکنان و تلاش برای رسیدن به بهترین برنامه‌ی مک بود.» صرفه‌جویی‌های بین ۲۷۳ تا ۵۴۳ دلار نیز مقادیر مورد انتظار برای ۴ سال در مقایسه با استفاده از کامپیوترهای ویندوزی معمولی است. پروین می‌گوید: «این آمار سودمندتر از بهترین قیمت‌گذاری‌هایی است که تاکنون از مایکروسافت داشته‌ایم.»

تخمین زده می‌شود که IBM در حال حاضر از حدودا ۹۰ هزار دستگاه مک استفاده کند، و بدین ترتیب می‌توان این کمپانی را بزرگ‌ترین کسب و کار مشتری سخت‌افزارهای اپل به حساب آورد. اگرچه ما هنوز شک داریم که کسی در دنیای فناوری اطلاعات بتواند به همین راحتی به چنین صرفه‌جویی‌های خیره‌کننده‌ای یعنی کسب ۵۴۳ دلار در ۴ سال به ازای ۹۰ هزار کاربر دست یابد، اما از طرفی هم باید گفت که این میزان پول برای کسب و کاری که در رده‌ی ۵۰۰ شرکت ثروتمند دنیا قرار دارد مبلغ زیادی نیست. شنیدن این خبر که محصولات اپل می‌توانند تا این حد موجب صرفه‌جویی اقتصادی شوند نیز در نوع خود جالب است. اما هنوز یک سوال اساسی وجود دارد که هیچ‌کس تاکنون نپرسیده است: «چرا مهاجرت IBM‌ به رایانه‌های اپل موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های این کمپانی شده است؟»

رایانه اپل

سال گذشته پروین جزییاتی در این مورد فاش کرد که تایید می‌کرد ۴۰ درصد از کاربران رایانه‌های شخصی ویندوزی با مرکز کمک‌های رایانه‌ای IBM یعنی IBM Help Desk‌ تماس گرفته‌اند، در حالی که تنها ۵ درصد از کاربران مک چنین تماس‌هایی برقرار کرده‌اند. این خبر برای مایکروسافت بسیار ناراحت‌کننده است، اما از طرفی شاخص‌های این بررسی نیز مبهم هستند و دلیل اصلی این مشکلات هنوز بیان نشده‌اند. آیا IBM‌ نسبت به کاربران PC های ویندوزی، برای کاربران اپل خود مستندات قوی‌تری دارد؟ چند درصد از تماس‌های برقرار شده با IBM Help Desk‌ مربوط به اعلانیه‌های به روز رسانی ویندوز ۱۰ و سایر مشکلات مرتبط با این سیستم‌عامل بوده‌اند؟ آیا بازوهای مک و ویندوزی IBM‌ از بسته‌های نرم‌افزاری یا سیستم‌های جداگانه و متفاوتی استفاده می‌کنند؟ آیا پیکربندی نسخه‌های مک نسبت به ویندوز آسان‌تر است؟ آیا سخت‌افزار در لپتاپ‌های ویندوزی نسبت به مک‌ها سریع‌تر خراب می‌شود و اگر این گونه است کدام سیستم‌ها بیشتر تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته‌اند؟

اگر سوالات بالا را از هر کدام از ۵۰۰ شرکت ثروتمند دنیا بپرسید معمولا به راحتی جواب خواهند داد. این کمپانی‌ها عملا تنها کسب و کارهایی هستند که به دلیل دسترسی به نمونه‌های بسیار زیاد، می‌توانند جدا از تولیدکنندگان محصولات به بررسی و تعیین علل بالا بودن نرخ خرابی سیستم‌ها و قطعات آن‌ها بپردازند. یکی از بزرگترین سوالاتی که خوانندگان همواره از می‌پرسند این است که کدام سازنده بهترین و مورد اعتمادترین لپ‌تاپ‌ها (یا در برخی موارد بهترین رایانه‌های رومیزی) را می‌سازد؟ پاسخ صادقانه‌ی ما این است که ما هم جوابی بهتر از غالب پاسخ‌های کاربران دیگر نداریم!

شرکتی همچون SquareTrade سال‌ها پیش آمارهایی از نرخ خرابی لپتاپ‌های گوناگون ارائه می‌داد، آما آخرین باری که این کمپانی آماری ارائه داد سال ۲۰۰۹ بود! مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ آماری در مورد نرخ خرابی قطعات منتشر کرد. کمپانی Backblaze نیز اطلاعاتی ویژه در مورد هارد دیسک‌ها منتشر کرد، اما هیچ‌کدام از موارد فوق را نمی‌توان مقایسه‌ای جامع بین اکوسیستم‌های مک و ویندوز به حساب آورد. شاید بتوان نزدیک‌ترین مورد را نظرسنجی سالانه‌ی انتخاب دستگاه‌ها توسط کاربران در وبسایت PCMag دانست. در این نظرسنجی بخشی برای لپتاپ و رایانه‌های دسکتاپ وجود دارد.

این تمایزات اهمیت به سزایی دارند. اگر دلیل این که تنها ۵ درصد از کاربران مک با IBM help desk تماس می‌گیرند این باشد که دستگاه‌های ویندوزی ۸ برابر احتمال خرابی قطعات بیشتری داشته باشند، این اطلاعات برای کاربرانی که می‌خواهند برای خرید لپتاپ خود هزینه کنند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از سویی دیگر اگر دلیل این که تنها ۵ درصد از کاربران مک با IBM help desk تماس می‌گیرند این باشد که یکی از بسته‌های نرم‌افزاری که IBM برای ویندوز استفاده می‌کند نسبت به نسخه‌ی مک دارای پایداری کمتری باشد، این مورد نیازمند بررسی و توجه IBM خواهد بود، اما برای من و شما اهمیتی ندارد.

نظر شما در مورد ادعاهای جدید IBM چیست؟ شما بین مک و ویندوز کدام یک را بر دیگری ترجیح می‌دهید و چرا؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات