تیم کوک واقعیت افزوده را بسیار کاربردی تر از واقعیت مجازی می‌داند

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک واقعیت افزوده را گزینه‌ی بهتری در مقایسه با واقعیت مجازی خوانده که نشان از فعالیت‌های اپل در حوزه‌ی واقعیت افزوده دارد.
تبلیغات

با وجود اینکه کمپانی‌هایی نظیر گوگل و مایکروسافت به عنوان رقبای اپل در زمینه‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بسیار فعال بوده و حتی محصولاتی را نیز رونمایی و راهی بازار کرده‌اند، اما اپل در این زمینه به ظاهر تلاش‌هایی را در دست انجام ندارد، حال آنکه مصاحبه با تیم کوک، مدیرعامل اپل نشان از این دارد که اپل نیز فعالیت‌هایی را در این خصوص انجام می‌دهد. تیم کوک طی سفری که به توکیوی ژاپن داشته، در گفتگو با BuzzFeed تا حدودی به تشریح وضعیت اپل در این دو حوزه پرداخت. براساس اطلاعات ارائه شده اپل بیشتر به واقعیت افزوده علاقمند است، چراکه به نظر کاپرتینویی‌ها واقعیت افزوده می‌تواند تجربه‌ی انسان در تعامل با محیط را بهبود داده و جالب‌تر از پیش کند.

تیم کوک در این خصوص می‌گوید:

جایگزینی برای تعاملات انسانی وجود ندارد، از این‌رو بشر به فناوری نیاز دارد تا روش تعاملات انسان را بهبود بخشد. من معتقدم واقعیت افزوده اتفاق بسیار بزرگی در دنیای فناوری بوده و تغییرات شگرفی را ایجاد خواهد کرد.

این اولین باری نیست که تیم کوک از مزایای واقعیت افزوده می‌گوید و از این‌رو انتظار می‌رود این کمپانی محصولاتی را در این خصوص راهی بازار کند. موفقیت بازی پوکمون گو را باید دلیل محکم برای استقبال از واقعیت افزوده و پرطرفدار بودن این فناوری خواند.

پتنت اپل برای واقعیت مجازی

اقدامات اپل در تصاحب کمپانی‌ها را باید دلیلی برای تصدیق اظهارات تیم‌کوک خواند. در سال ۲۰۱۳، اپل کمپانی PrimeSense را مال خود کرد که تولید سنسور‌های شناسایی حرکت مورد استفاده در کینکت مایکروسافت را در کارنامه دارند. اپل همچنین در می ۲۰۱۵ کمپانی Metaio آلمانی را که در زمینه‌ی واقعیت مجازی فعالیت می‌کند، مال خود کرده است. چند ماه بعد کاپرتینویی‌ها Faceshift را نیز تصاحب کردند. این کمپانی همکاری در تولید فیلم جنگ ستارگان را در رزومه خود دارد. از جمله‌ی متخصصان واقعیت مجازی که به استخدام اپل درآمده‌اند باید به یوری پتروف از آکیولس و زیو لی از مجیک لیپ اشاره کرد. مجیک لیپ خود از جمله‌ کمپانی‌هایی است که فناوری جدید و جالبی را در حوزه‌ای که ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است، توسعه می‌دهد. علاوه بر تصاحب کمپانی‌های متعدد و استخدام کارشناسان در حوزه‌ی واقعیت مجازی، اپل پتنت‌هایی را نیز در این مورد به ثبت رسانده است که شامل هدستی است که نمایشگری را پیش چشم کاربر قرار می‌دهد. 

گوشی‌های هوشمند جدید اپل نیز دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توان‌ آن‌ها را اضافه شدن پشتیبانی از واقعیت افزوده در آینده‌ی نزدیک ترجمه کرد. برای مثال می‌توان به تراشه‌ی قدرتمند A10 Fusion، نمایشگر با وضوح بالا و توانایی نمایش طیف گسترده‌ رنگ‌ها و همچنین دوربین دوگانه با قابلیت ثبت اطلاعات عمق تصویر نیز اشاره کرد. اضافه شدن ایرپادهای بی‌سیم در کنار سنسور جی‌پی‌اس و شتاب‌سنج به اپل واچ شواهد دیگری است که نشان از حرکت آهسته‌ی اپل به سمت استفاده از واقعیت افزوده دارد. نکته‌ی جالب توجه در مورد ایرپادهای اپل قرار گرفتن دو تراشه‌ی پردازشی W1 در کنار سنسور اپتیکال و سنسور شتاب‌سنج است.

ایرپاد بی سیم اپل

به نظر می‌رسد تمام مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم قطعات پازلی است که با به هم پیوستن آن‌ها اپل سرویس‌هایی در حوزه‌ی واقعیت افزوده را در اختیار کاربرانش قرار خواهد داد. کوک به این موضوع اشاره می‌کند که واقعیت مجازی فناوری بسیار جالب توجهی است، حال آنکه از نظر کوک واقعیت مجازی نمی‌تواند کاربردی گسترده به اندازه‌ی واقعیت افزوده داشته باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات