گوگل درصدد سرمایه‌گذاری بزرگ در کمپانی Magic Leap و فناوری Cinematic Reality این کمپانی است

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی گوگل درصدد انجام یک سرمایه‌گذاری بزرگ روی کمپانی Magic Leap است. این کمپانی در حال توسعه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزاری است که تحت نام Cinematic Reality روانه‌ی بازار خواهد شد. منابع آگاه وعده‌ی یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را داده‌اند. دلیل علاقه‌ی گوگل را می‌توان Cinematic Reality خواند که یک محصول جالب توجه و انقلابی به نظر می‌رسد.
تبلیغات

 Magic Leap ابتدای سال جاری میلادی اقدام به جذب سرمایه‌ای ۵۰ میلیون دلاری کرده بود. در کنار گوگل، Andreessen Horowitz هم شاید یکی دیگر از سرمایه‌گذاران بر روی این پروژه باشد. منابع مختلف حکایت از تحقق یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در مجیک‌لیپ دارند.

گوگل، اندرسن هورویتز و مجیک‌لیپ در این مورد اظهارنظری انجام نداده‌اند. مجیک‌‌لیپ به‌جز انجام چندین مصاحبه‌ی غیرواضح و ارائه‌ی اطلاعات کلی در مورد فعالیت‌های خود، چیز بیشتری نگفته است و همچنان به‌عنوان یک کمپانی ناشناخته به فعالیت ادامه می‌دهد. با این حال این کمپانی، اخیرا توجه فعالان در هالیوود و دره‌ی سیلیکون را به خود جلب کرده است. رونی آبوویتز، مدیرعامل مجیک‌لیپ که پیش‌تر نیز یک کمپانی فعال در زمینه‌ی تولید روبات‌های پزشکی را بنیان نهاده بود و به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار به فروش رساند. وی در خصوص محصول تولیدی این کمپانی این چنین اظهار نظر کرده است:

به اعتقاد ما، محصولی که توسط مجیک‌لیپ در حال توسعه است، طبیعی‌ترین و بهترین اینترفیس ارتباطی توسعه یافته در جهان فناوری است.

آبوویتز توضیحات مختصری را در مورد محصول تولیدی کمپانی خود داده است. براساس اطلاعات منتشر شده و بنابر ادعای این فرد، مجیک‌لیپ در حال توسعه‌ی یک فناوری برای تجربه‌ی حالت ۳ بعدی است که تجربه‌ای بهتر از فناوری‌هایی چون هدست مجازی آکیولس را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

فناوری‌های بکاررفته در آکیولس و سایر گجت‌ها که در آن‌ها از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده شده، کاربر را از طریق یک اینترفیس ساده یا به بیان بهتر با استفاده از یک صفحه‌ی نمایش در فضای مجازی معلق می‌کنند، اما چیزی که مجیک لیپ در پی عرضه آن است، نمایش اشیا مجازی بصورت سه‌بعدی در دنیای واقعی است.

وی در مورد فناوری‌های موجود چنین اظهار نظر می‌کند:

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در مقایسه با Cinematic Reality یا واقعیت سینمایی قدمت بیشتری داشته و به موجب بهره‌گیری از مختصات خاص قادر به پاسخ‌گویی به انتظارات و برآورده کردن خواسته‌ها بیش از یک میزان خاص نیستند. ما با استفاده از یک ساختار متفاوت که محدودیت‌های پیشین تاثیری روی آن ندارد، مفهومی جدید را در مورد اشیا مجازی رقم می‌زنیم. با مشاهده‌ی این فناوری به این نتیجه خواهید رسید که این فناوری متعلق به ۳۰ تا ۴۰ سال آتی است. با عرضه‌ی این فناوری تعریف انسان بودن نیز تغییر خواهد یافت.

اما Magic Leap در حال توسعه‌ی چه نوع فناوری است و Cinematic Reality یا واقعیت سینمایی به زبان سینمایی به چه معنی است؟ با استفاده از فناوری واقعیت سینمایی تصاویری با رزولوشن بالا پیش روی مخاطب شکل خواهد گرفت که به‌نظر می‌رسد این تصویر بزرگ با انعکاس تصاویر روی چشم کاربران از طریق نوعی پوشش چون عینک صورت انجام می‌شود. تصویری که پیش روی مخاطب نقش خواهد بست، دارای زوایای مختلفی بوده و عمق خواهد داشت. یعنی با تغییر فوکوس، تصویر تغییر خواهد کرد، شاید مثال زدن دوربین‌های لایترو مناسب باشد که می‌توان در آن‌ها فوکوس را تغییر داد.

با استفاده از این فناوری می‌توان اشیا مجازی را با دنیای واقعی پیوند داد، بطوریکه در دنیای واقعی بوده و می‌توان براحتی با این اشیا وارد تعامل شد. حتی می‌توان این اشیا مجازی را با دیگران نیز به اشتراک گذاشت.

مجیک لیپ این اشیا مجازی را مجمسه‌های سه‌بعدی نوری و سفینه‌فضایی مغز می‌نامند.

MagicLeapInt

مجیک لیپ تنها کمپانی نیست که در زمینه‌ی فناوری نور دیجیتال میدانی فعالیت می‌کند، بلکه کمپانی‌های انویدیا و آزمایشگاه MIT هم در این خصوص در حال انجام تحقیقاتی هستند. استارت‌آپ Avegant هم در حال تلاش برای تشکیل تصاویری با رزولوشن بالا با استفاده از پروژکتورهایی است که در قالب گجت‌های پوشیدنی روی صورت کاربران قرار می‌گیرند. هدف از توسعه‌ی این فناوری توسط Avegent تسهیل تماشای فیلم‌ها و ویدئوها بوده و Avegent واقعیت افزوده را هدف قرار نداده است.

اطلاعات چندانی در مورد فرم‌فکتور گجت تولیدی مجیک لیپ که به پنجره‌ای برای ورود اشیا مجازی به دنیای واقعی بدل خواهد شد، ارائه نشده؛ اما معدود گزارش‌های منتشر شده در این خصوص، حکایت از برنامه‌های مجیک لیپ برای عرضه این محصول در قالب عینک دارند. برای مثال باید منتظر محصولی چون گوگل گلس باشیم که فناوری Cinematic Reality در آن به کار برده شده است.

مجیک لیک در سال ۲۰۱۱ میلادی در منطقه‌ی هالیوود بنیان نهاده شده و شامل چندین استودی‌های بازی سازی است و بیش از ۱۰۰ تن از متخصصان از حوزه‌های مختلفی چون یادگیری ماشین، بینایی ماشین، طراحان صنعتی و مهندسان مکانیک در این کمپانی مشغول به‌کار هستند.

در ماه آوریل این کمپانی Brian Wallace را به استخدام خود درآورد. Wallac سابقه‌ی فعالیت در سامسونگ را با راه‌اندازی کمپین Next Big Thing در کارنامه دارد. وی پس از سامسونگ در سال ۲۰۱۲ میلادی روانه‌ی موتورولا شد که زیر پرچم گوگل قرار داشت. Wallac پس از استخدام در مجیک لیپ و مشاهده‌ی پیش‌نمونه‌ی تولیدی محصول، این کمپانی را یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات در زندگی خود خوانده است.

شاید اظهارات یکی دیگر از کارکنان مجیک‌لیپ در مورد اولین رویارویی با پیش‌نمونه‌ی تولیدی این کمپانی به‌اندازه‌ی کافی نشان‌دهنده‌ی جالب توجه بودن ماحصل فعالیت مجیک لیپ باشد. Graeme Devine، در این مورد این چنین اظهار نظر می‌کند:

اولین دیدار من با مدیرعامل کمپانی برای صرف نهار بود که وی با کشیدن اشکالی روی دستمال سعی در توضیح محصول و فناوری توسعه داده شده برای من داشت. در اولین لحظات به این فکر کردم که در حال اتلاف وقت خود بوده و این دیدار آخرین تماس من با کمپانی مجیک لیپ است. اما پس از مراجعه به دفتر و مشاهده‌ی قابلیت‌های فناوری در حال توسعه، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم، بطوریکه در حالی که در اپل مشغول به‌کار بودم، به وجد آمده و در این کمپانی آغاز به کار کردم.

مجیک لیپ با کمپانی نیوزلندی Weta Workshop‌ نیز که در زمینه‌ی جلوه‌های ویژه فعالیت می‌کند نیز در ارتباط است. کمپانی نیوزلندی سابقه ساخت جلوه‌های ویژه‌ی سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها را دارد. ریچارد تیلور، موسس Weta Workdshop یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی مجیک لیپ است.

پتنت ثبت شده برای مجیک لیپ موضوعاتی چون واقعیت سه‌بعدی مجازی و افزوده، هدست‌های قابل پوشیدن، دستکش‌های لمسی، سیستم‌های فشرده‌ی تصویربرداری و مفهوم دنیای دیجیتال قابل کنترل را شامل می‌شود که با استفاده از آن کاربران می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات