9 حقیقتی که باید در مورد ویندوز 10 بدانیم

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
مطالعه 6 دقیقه
شب گذشته ردموندی‌ها پرده از ویندوز ۱۰  برداشت که با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی همراه شده است. نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ از امروز در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت تا درصورت تمایل آن را نصب کرده و مایکروسافت را از نقاط و ضعف و قوت آن مطلع کنند. اما معرفی این ویندوز مخصوصاً با شماره‌ی ۱۰، سوالاتی را ایجاد کرده که در ادامه به بررسی ۹ مورد از این سوالات خواهیم پرداخت.
تبلیغات

ویندوز ۸ را باید یک حرکت پرشتاب از جانب مایکروسافت خواند، چراکه این کمپانی قصد نداشت از جریان پرشتاب مهاجرت به ابزار‌های لمسی جا بماند و از طرف دیگر وجود ریشه‌های عمیق بین ویندوز و پی‌سی‌های مجهز به ماوس و کیبورد، مشکلات عدیده‌ای را برای این کمپانی ایجاد کرد. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت در ویندوز ۱۰ به محصولی دست خواهد یافت که نقشه‌ی آن را از ابتدای انتشار ویندوز ۸ در سر می‌پروراند. مایکروسافت در تلاش است تا با استفاده از ویندوز ۱۰، کاربران پلتفرم‌های مختلف را با خود همراه کند، چراکه انتشار تصاویری از این ویندوز نشان از وجود کورتنا در ویندوز ۱۰ دارد که به واقع برجذابیت‌های سیستم‌عامل جدید مایکروسافت افزوده است. انتشار ویندوز ۱۰ نیز سوالات بسیاری را در ذهن کاربران ایجاد کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. چه زمانی می‌توان سیستم‌عامل خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داد؟ هزینه‌ی این ارتقا چه میزان خواهد بود؟

همانطور که دیشب در زومیت خواندید، انتظار می‌رود مایکروسافت نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ را در سال ۲۰۱۵ میلادی روانه‌ی بازار کند که احتمال عرضه‌ی این نسخه در زمان برگزاری کنفرانس بیلد در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ بسیار زیاد است. برای کار با نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ می‌توان با مراجعه به Windows Insider Program از امروز این نسخه را دریافت و از آن استفاده کرد. مایکروسافت هنوز سخنی از قیمت ویندوز خود به میان نیاورده و در آینده شاهد رونمایی از سیاست‌های مایکروسافت در مورد قیمت‌گذاری خواهیم بود. با این حال یکی از مدیران مایکروسافت در اندولزی گفته بود که ارتقاء به نسخه‌ی جدید ویندوز برای کاربران ویندوز ۸ مجانی خواهد بود.

۲. چرا انتخاب نام ویندوز ۱۰؟ چه اتفاقی برای ویندوز ۹ افتاده است؟

به‌نظر می‌رسد مایکروسافت برای نشان دادن تغییرات بنیادی صورت گرفته در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود، نام ویندوز ۱۰ را برای آن برگزیده است که شاید عدم استفاده از عدد ۹ نیز برای نمایش گستردگی تغییراتی است که در ویندوز ۱۰ شاهد آن خواهیم بود.

Windows10Int 2

۳. آیا ویندوز ۱۰ برای کار روی تمامی فرم‌فکتورها و انواع گجت‌ها توسعه داده شده؟

پاسخ سوال فوق مثبت است. ویندوز ۱۰ فقط برای استفاده در پی‌سی‌ها ساخته نشده و می‌توان از این سیستم‌عامل در تمامی گجت‌ها از پی‌سی‌ها تا تلفن‌های‌هوشمند استفاده کرد و رابط‌کاربری نیز برحسب صفحه‌ی نمایش و گجت مورد استفاده تغییر خواهد کرد. ظاهرا مایکروسافت تمام سیستم‌عامل‌های خانواده ویندوز از جمله ویندوز فون، ویندوز RT و ویندوز نسخه‌ی پرو و حتی سرور را با یکی کرده و در قالب ویندوز ۱۰ ارائه خواهد کرد.

۴. با وجود امکان استفاده از ویندوز ۱۰ در تمامی گجت‌ها، وضعیت اپلیکیشن‌ها چطور خواهد بود؟

اپلیکیشن‌ها نیز از الگوی مشابه سیستم‌عامل پیروی خواهند کرد، اما مایکروسافت هنوز در مورد جزئیات این بخش اطلاعاتی ارائه نکرده است. فقط باید به این نکته اشاره کرد که کاربران قادر خواهند بود تا اپلیکیشنی را روی تلفن‌هوشمند خود خریداری کنند و امکان استفاده از این اپلیکیشن در سایر گجت‌های ویندوزی از جمله پی‌سی و تبلت را داشته باشند. توسعه‌دهندگان باید اپلیکیشن‌های جامعی را تولید کنند که براساس اندازه‌ی ابزار و مشخصات آن تغییر کند و در تمام ابزارهای مجهز به ویندوز ۱۰ اجرا شوند. انتظار می‌رود مایکروسافت نیز روند توسعه اپلیکیشن‌های سازگار با تمام ابزارها را آسان‌تر کند.

۵. آیا اپلیکیشن‌های محیط مترو همچنان در ویندوز ۱۰ نیز وجود خواهند داشت؟

اپلیکیشن‌های محیط متروِ ویندوز ۸، که بین کاربران سنتی ویندوز چندان محبوب نبودند در نسخه‌ی جدید ویندوز مایکروسافت بصورت اختیاری خواهند بود. برای درک بهتر این قابلیت، بهتر است مثالی از کارکرد این ویژگی بیان کنیم. برای مثال در گجتی چون سرفیس‌پرو ۳ که یک ابزار هیبریدی که تبلت و لپ‌تاپ را ایفا می‌کند، این ویژگی خودنمایی خواهد کرد. بطوریکه در زمان اتصال کیبورد شاهد نمایش محیط دسکتاپ ویندوز ۱۰ به‌همراه منوی استارت سنتی خواهیم بود، اما زمانی که کیبورد را از این گجت جدا کنیم، منوی مترو که امکان کار با کنترل‌های لمسی در آن بهتر است، برای کاربر نمایش داده می‌شود. البته در هر دو حالت امکان دسترسی به محیط مترو و دسکتاپ نیز وجود دارد.

۶. آیا امکان خرید و استفاده از اپلیکیشن‌های محیط مترو در زمان استفاده با پی‌سی خواهد بود؟

 هنوز مشخص نیست که واکنش کاربران در قبال ویندوز ۱۰ و قابلیت‌های اضافه شدن به آن در مورد اپلیکیشن‌ها چگونه خواهد بود و آیا این توسعه‌دهندگان تمایلی به انتشار نسخه‌ی دسکتاپ اپلیکیشن‌های خود خواهند داشت یا خیر، اما مایکروسافت در جریان معرفی این سیستم‌عامل، برخی از اپلیکیشن‌های فول‌اسکرین محیط مترو را در حالت دسکتاپ نمایش داد.

Windows10Int 6

۷. منوی استارت چگونه تغییر یافته؟

در صورتی که از جمله‌ی کاربرانی بودید که به منوی استارت مدرن تعبیه شده در ویندوز ۸ روی خوشی نشان نداده و از آن استفاده‌ی چندانی نمی‌کردید و در آرزوی استفاده‌ی مجدد از منوی استارت سنتی ویندوز در سمت چپ بودید، باید بدانید که این امکان در ویندوز ۱۰ برای کاربران فراهم شده و حتی کاربران می‌توانند بصورت اختیاری این منو را طوری تنظیم نمایند که کاشی‌های مربوط به اپلیکیشن‌های محیط مترو در قالب منوی استارت سنتی نمایش داده شود.

۸. ویندوز ۱۰ از نظر کاربردی چه تغییراتی به خود دیده است؟

از نظر کارکرد و بهبود عملکرد، ویندوز ۱۰ بهبود‌های زیادی را به خود دیده است. برای مثال می‌توان به قابلیت نمایش ۴ پنجره‌ی همزمان در کنار هم اشاره کرد. قابلیت Snap در ویندوز ۸ نیز وجود داشت که در بروزرسانی ۸.۱ بهبود یافته و در ویندوز ۱۰ به پختگی کامل رسیده و می‌توان ۴ اپلیکیشن را در کنار یکدیگر مشاهده کرد. همچنین کلیدی در نوار ابزار با نام وظیفه (Task) قرار گرفته که با فشردن آن می‌توان نگاهی به فایل‌ها، پنجره‌ها و همچنین دسکتاپ‌های مورد استفاده کرده و از میان موارد نمایش داده شده در قالب پنجره‌های بزرگ در مقایسه با ویندوز ۸، پنجره‌ی مورد نظر را انتخاب کرد.

Windows10Int 8

۹. آیا برای استفاده از ویندوز ۱۰ باید رایانه‌ی خود را ارتقا داد؟

ویندوز ۸.۱ در زمان انتشار با توجه به برخورداری از قابلیت‌ پردازش ۶۴ بیتی شماری از پردازنده‌های قدیمی را از دور خارج کرد، اما برای استفاده از این سیستم‌عامل نیازی به بروزرسانی و تغییرات عمده در سیستم‌هاب قدیمی نبود. هرچند هنوز برای اظهار نظر در این خصوص زود است و برای اطلاع از این موضوع باید تا زمان انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ به انتظار بنشینیم.

نظر شما در خصوص ویندوز ۱۰ مایکروسافت چیست؟ آیا عرضه‌ی این ویندوز می‌تواند به اقتدار ردموندی‌ها در دنیای پی‌سی ادامه داده و ضلع سوم پلتفرم‌های دنیای موبایل را بیش از پیش قدرتمندتر نماید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات