یک سال با آلفابت؛ رشد گوگل و سکون پروژه های خلاقانه

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فعالیت زیر پرچم آلفابت برای گوگل حکم جادو داشته، حال آنکه رشد سایر بخش‌ها، مخصوصا پروژه‌های خلاقانه‌ی گوگل چندان رضایت‌بخش نبوده است.
تبلیغات

بیش از یک سال پیش، موسسان گوگل با اجرای سیاست جدید، ساختار و سازمان دهی کمپانی خود را عوض کردند، بطوریکه گوگل دیگر به عنوان کمپانی مادر میزبان تمام فعالیت‌ها نبود و هلدینگ آلفابت تمام کمپانی‌ها و تیم‌های فعال در گوگل را زیر پرچم خود قرار داده بود. با گذشت یک سال از زمان فعالیت آلفابت، گزارش‌ و آمارهای منتشر شده نشان از این دارد که این سیاست باعث رشدی فوق‌العاده برای گوگل شده، حال آنکه پیشرفت در سایر پروژه‌ها و تیم‌ها نظیر خودروهای هوشمند، بالون گوگل نتوانسته آنچنان که باید رشد کند.

در یک سال اخیر، گوگل به عنوان یکی از کمپانی‌های زیرنظر آلفابت، رشدی خارق‌العاده را تجربه کرده که برای یک کمپانی با این گستردگی بسیار جالب به نظر می‌رسد. رشد و درآمدزایی گوگل از سویی دیگر وابستگی آلفابت به کسب و کار غول جستجو را نمایش می‌دهد که شامل نمایش تبلیغات در کنار سرویس‌هایی نظیر جیمیل و یوتیوب است. با‌وجود افزایش درآمد گوگل پس از تغییرات در این کمپانی و تاسیس آلفابت، این کمپانی از جانب رقبایی نظیر فیسبوک تحت فشار است و در نتیجه قادر نیست تا زیاد با بودجه‌‌ی خود برای بازاریابی بازی کند.

یکی از اهداف اصلی برای تاسیس آلفابت، تسریع فرآیند تجاری سازی و رساندن به مرحله‌ی درآمدزایی پروژه‌هایی است که در فاز تحقیقاتی به سر می‌برند. اغلب پروژه‌های تحقیقاتی در دست گوگل، ماهیتی خلاقانه دارند که می‌توانند تحولاتی بزرگ را در حوزه‌ی فناوری ایجاد کنند. لری پیج، مدیرعامل آلفابت پیش‌بینی کرده بود که در صورت جدا شدن تیم‌های تحقیقاتی که روی این پروژه‌ها کار می‌کنند از بدنه‌ی گوگل می‌تواند متخصصان این بخش‌ها را در فضای بهتری برای پیشرفت قرار دهد. این پیش‌بینی در سال اول فعالیت آلفابت رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

آغاز تغییرات

تا زمانی که لری پیج و سرگئی برین اقدام به تاسیس آلفابت نکرده بودند، بسیاری از سهامداران انتقاداتی را در خصوص هزینه‌های بالای این کمپانی برای پروژه‌هایی که ریسک بالایی داشتند، به گوگل وارد می‌کردند. روث پاروت، مدیر مالی جدید گوگل که از اواسط سال ۲۰۱۵ به این کمپانی پیوست، سعی کرد با مهار مخارج کمپانی‌ها، هزینه‌ها را بیش از پیش با درآمد کمپانی همسان کند.

چند ماه بعد، پیج اعلام کرد که در نظر دارد تا فعالیت گوگل را با سایر کسب و کارهای این کمپانی تفکیک کند. با این تصمیم، تیم‌هایی نظیر نست که در حوزه‌ی تولید گجت‌های مرتبط با اینترنت اشیا فعال است در کنار سایر تیم‌ها نظیر گوگل ایکس، گوگل فایبر و سرویس اینترنت پهنای باند بالای گوگل، از بدنه‌ی غول جستجو جدا شده و بصورت مستقل زیر چتر آلفابت به فعالیت خود ادامه دادند. این تمام کمپانی‌های منفک شده از بدنه‌ی گوگل نبود و می‌توان در کنار موارد ذکر شده به کمپانی‌های دیگری نظیر Verily و Calico نیز اشاره کرد.

پیج در دفاع از سیاست‌ جداسازی کمپانی‌ها با فعالیت‌های مستقل، این عمل را هم‌راستا با افزایش تمرکز گوگل روی کسب و کار اصلی خود عنوان کرد.

موفقیت‌های اصلی

پس از آنکه پیج سیاست‌های تفکیک تیم‌های متصل به گوگل را انجام نداد، نتایج مثبت این تغییرات به زودی خود را نمایش داد، بطوریکه گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم آلفابت نشان از افزایش ۲۲ درصدی درآمد این کمپانی و رسیدن به میزان ۱۷.۵ میلیارد دلار داشت. عملکرد مالی آلفابت از نظر کسب درآمد در چهار سال گذشته بی‌سابقه بود. همین موضوع باعث شد تا ارزش سهام آلفابت رشد خوبی را تجربه کرده و با افزایش ۲۵ درصد ارزش تمام پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان وال استریت را پشت سر بگذارد.

لری پیج

آلفابت اظهار نظری را در خصوص عملکرد یک ساله‌ی گذشته‌ی هلدینگ آلفابت نداشته، حال آنکه ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل که پس از تغییر ساختار به این صندلی تکیه زد، انرژی موجود در کمپانی را پس از تغییرات بسیار بالا توصیف کرده است.

در کنار فعالیت‌هایی که گوگل انجام داده، این کمپانی تلاش‌هایی را نیز در راستای توسعه‌ی هوش مصنوعی به انجام رسانده و امیدوار است با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی، سرویس‌هایی را در اختیار کاربرانش قرار دهد که بتواند نظر آگهی دهندگان را نیز جلب کند.

اهداف دست نیافته

تغییرات انجام شده در راستای نظم بخشیدن به عملکرد مالی سایر تیم‌ها در کنار گوگل، روی دیگری از فعالیت‌ها در حوزه‌های جدید را نمایش داده، بطوریکه تیم‌های جدا شده‌ی گوگل نشان دهنده‌ی از دست دادن چندین میلیون دلار بصورت سالانه است.

ایجاد یک هلدینگ همچنین به عنوان راهکاری برای مدیریت هر چه بهتر خریدهای جدید در نظر گرفته شده بود. بزرگ‌ترین خرید آلفابت در این دوران تصاحب کمپانی Apigee در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزارهای تجاری است که ۶۲۵ میلیون دلار برای آن پرداخت کرده، حال آنکه درآمد سالانه‌ی آن ۹۲ میلیون دلار اعلام شده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده آلفابت در پی تصاحب شبکه‌ی اجتماعی توییتر است که می‌تواند رکوردی در تصاحب سایر کمپانی‌ها برای آلفابت ثبت کند. توییتر را باید معدن دیتای بکری خواند که می‌تواند کسب و کار گوگل را برای مانیتور کردن هر چه بیشتر ترندهای خبری و استفاده از داده‌های موجود برای فروش هر چه بیشتر تبلیغات رونق ببخشد، با تمام این ویژگی‌ها، تصاحب توییتر خرید بسیار گران قیمتی است، چراکه برآوردها ارزش خرید این شبکه‌ی اجتماعی را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار خوانده است.

نگاهی به آینده

گوگل در یک سال اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته، حال آنکه سهامداران روی خوشی به ضررهای مالی سایر تیم‌ها که اغلب در حوزه‌های جدید کار می‌کنند، نشان نمی‌دهند. از میان تمام کمپانی‌های تحت نظر آلفابت، تنها نست، فایبر و وریلی درآمدزایی می‌کنند. در طول ۹ ماه اخیر سایر کسب و کارهای زیر نظر گوگل بیش از ۲.۶ میلیارد دلار را با کسب درآمد ۴۱۰ میلیون دلاری از دست داده‌اند. انتظار می‌رود گوگل بزرگ‌ترین ضرر مالی خود را در تابستان ۲۰۱۶ تجربه کرده باشد که گزارش آن ۱۳ مهرماه منتشر خواهد شد.

کالین گیلس، تحلیل‌گر BGC اعلام کرده که انتظار دارد تا گوگل حداقل یکی از پروژه‌های در دست توسعه‌ی خود را تجاری کرده و از وابستگی مطلق به گوگل رهایی یابد.

با وجود عملکرد خوب گوگل، پیش‌بینی می‌شود در صورت عرضه‌ نشدن یک محصول جدید از جانب سایر کسب و کارها، آلفابت از سوی سهامداران تحت فشار قرار گیرد.

نظر شما در مورد عملکرد آلفابت در یک سال اخیر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات