چه انتظاری از کنفرانس ۱۳ مهر گوگل داریم؟

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
زمان زیادی تا برگزاری کنفرانس گوگل باقی نمانده که اخبار و شایعاتی در مورد محصولات مورد انتظار این کمپانی منتشر شده است.
تبلیغات

تنها چند روز تا برگزاری کنفرانس گوگل برای رونمایی از محصولات جدیدش باقی مانده است. در صورتی که تمام شایعات مطرح شده در مورد این کنفرانس رنگ واقعیت به خود بگیرد، با کنفرانسی متفاوت و هیجان‌انگیز از سوی گوگل روبرو خواهیم شد. به نظر می‌رسد گوگل درصدد ایجاد یک انقلاب در طیف محصولات سخت‌افزاری خود است. این انقلاب تنها محدود به گوشی‌های هوشمند گوگل نشده و باید در انتظار رونمایی از لپ‌تاپ و گجت‌های استریم ویدیو نیز باشیم. در ادامه به بررسی شایعاتی خواهیم پرداخت که احتمالا در جریان برگزاری کنفرانس گوگل با واقعیت پیوند خواهند خورد.

گوشی‌های جدید گوگل که نکسوس نام نخواهند داشت

مرسدس بنز

تا چند هفته پیش کسی انتظار تغییر اسم گوشی‌های هوشمند گوگل را نداشت. انتظار می‌رود گوگل در جریان برگزاری کنفرانس خود از انتخاب نام دیگری برای گوشی‌های هوشمندش پرده برداشته و به خانواده‌ی محصولات نکسوس پایان دهد. البته این موضوع به معنای پایان دوران عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند محبوب و در عین حال جذاب گوگل نیست، بلکه غول جستجو پرچمداران جدید خود را با نام پیکسل و پیکسل ایکس ال راهی بازار خواهد کرد که به ترتیب گوشی‌های هوشمند ۵ و ۵.۵ اینچی هستند.

در طول هفته‌های اخیر شایعات متعددی در رابطه با گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل منتشر شده است که شامل انتشار مطالبی در مورد تغییر نام احتمالی و سپس افشای لانچر پیکسل گوگل در اینترنت بوده است. براساس اطلاعات ارائه شده این گوشی‌های هوشمند در بازه‌ی قیمت ۶۵۰ دلاری راهی بازار خواهند شد که بسیار بالاتر از قیمتی است که برای نکسوس‌های گوگل در نظر گرفته می‌شد.

با توجه به انتشار اخباری در رابطه با قیمت نسبتا بالای این گوشی‌های هوشمند در مقایسه با نسل‌های پیش، انتظار می‌رود گوگل رقیبی برای محصولاتی چون گلکسی اس ۷ سامسونگ و آیفون ۷ راهی بازار کند. نگاهی به مشخصات فنی این دو گوشی هوشمند مبارزه در حوزه‌ی محصولات بالارده را پیشنهاد می‌دهد. از جمله‌ی مشخصات فنی این دو گوشی هوشمند می‌توان به سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در کنار پشتیبانی از شارژ سریع اشاره کرد.

Google Home، رقیب اکو آمازون در راه است

گوگل هوم

گوگل هوم را باید اصلی‌ترین رقیب اکوی آمازون خواند. هوم، اسپیکری هوشمند است که از وجود دستیار صوتی هوشمند گوگل با نام Google Assistant بهره می‌برد. البته از نظر سایز، محصول گوگل جثه‌ی کوچک‌تری در مقایسه با بلندگوی آمازون دارد، حال آنکه کاربری مشابهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل به شباهت محصول کمپانی تحت مدیریتش با آنچه که آمازون راهی بازار کرده، اذعان کرد.

هوم در کنار بلندگوهای همراه و همچنین یک دریافت کننده‌ی وای-فای و میکروفونی با قدرت دریافت صوت از فاصله‌ی دور راهی بازار خواهد شد. با استفاده از این محصول کاربران قادر خواهند بود تا تمام گجت‌های اینترنت اشیا نظیر لامپ‌های هوشمند و ترموستات‌ها را از طریق صوت کنترل کنند، حال آنکه امکان پخش موزیک نیز از طریق دستورات صوتی وجود دارد.

یکی از دلایلی که بسیاری را برای مشاهده‌ی گوگل هوم هیجان زده کرده و آن را بهتر از اکوی آمازون جلوه می‌دهد، سهولت هر چه بیشتر جستجو در گوگل با استفاده از این گجت است. در حال حاضر اسپیکر هوشمند اکوی آمازون قادر به جستجو در گوگل نیست که همین موضوع پاشنه‌ی آشیل اکو در برابر هوم گوگل است. برای استفاده از قابلیت جستجوی صوتی در گوگل هوم کافی است تا کاربران جمله‌ی جستجوی خود را با عبارت OK Google آغاز کرده و از جستجوی قدرتمند گوگل استفاده کنند.

همانطور که اشاره کردیم، گوگل هوم علاوه بر داشتن قدرت پاسخگویی به سوالاتی در حوزه‌‌ی برنامه‌های تلویزیونی، علوم، ورزش و هرآنچه که می‌توان در گوگل جستجو کرد، قادر است تا به عنوان هابی برای گجت‌های اینترنت اشیا در منزل انجام وظیفه کند. البته استفاده از هوم گوگل با عبارتی نظیر "OK Google, turn my kitchen Lights" در حال حاضر برای لامپ‌های هوشمند مشخصی قابل استفاده خواهد بود، حال آنکه لیست گجت‌هایی که می‌توان از آن‌ها در گوگل هوم استفاده کرد، در حال افزایش است.

آندرومدا، سیستم عامل هیبریدی جدید گوگل

سیستم عامل اندرومدا

رونمایی از سیستم عامل آندرومدا که ترکیب سیستم عامل کروم با اندروید است، یکی از جذاب‌ترین شایعاتی است که پیش از مراسم گوگل شنیده‌ایم. انتظار می‌رود گوگل در جریان برگزاری کنفرانس خود، سیستم عامل اندرومدا را رونمایی کند.

هنوز جزئیات زیادی در مورد این سیستم عامل ارائه نشده، حال آنکه 9to5Google با اشاره به بخشی از کدهای موجود در اندروید ۷ نوقا به شماری از قابلیت‌های آندرومدا اشاره کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده، آندرومدا نسخه‌ای بهینه شده از اندروید برای استفاده روی لپ‌تاپ‌ها و گجت‌های هیبریدی است. در این سیستم عامل امکان تغییر سایز پنجره‌های باز شده وجود دارد و می‌توان هر پنجره‌ را در اندازه‌ی دلخواه تنظیم کرد. همچنین باید به وجود یک تستر عملکرد گرافیکی در اندروید نوقا اشاره کرد که نشان از نیاز برای قدرت دو برابری پردازنده‌ی گرافیکی برای استفاده از اندرومدا در مقایسه با گوشی‌های هوشمند دارد. وال استریت ژورنال نیز سال گذشته با انتشار گزارشی، ترکیب دو سیستم‌عامل اندروید و کروم را در سال ۲۰۱۷ وعده داده بود. در روزهای اخیر توییت هیروشی لاکهایمر، مدیر ارشد اندروید، کروم و گوگل پلی نیز به افزایش احتمال رونمایی از اندرومدا دامن زده است. وی در توییت خود به این موضوع اشاره کرده که اندروید ۸ سال پیش رونمایی شد و مراسم ۴ اکتبر گوگل نیز به رویدادی تبدیل خواهد شد که هشت سال دیگر از آن یاد خواهد شد.

هدست واقعیت مجازی DayDream

هدست Daydream

گوگل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان خود از پلتفرم جدیدی برای واقعیت مجازی با عنوان Daydream رونمایی کرد. Daydream مجموعه‌ای از راهکارها برای توسعه‌ی محتوای واقعیت مجازی برای پلتفرم اندروید است.

به نظر می‌رسد گوگل در جریان برگزاری کنفرانس خود از هدست واقعیت مجازی خود برای Daydream رونمایی خواهد کرد.

کروم کست اولترا و روتر وای فای

کروم کست اولترا

در کنار انواع گوشی‌های هوشمند، بلندگوی مجهز به هوش مصنوعی گوگل و هدست واقعیت مجازی، انتظار می‌رود گوگل در جریان مراسم خود، نسل جدیدی از محصولات سخت‌افزاری نظیر کروم کست به همراه روتر وای-فای جدیدی را رونمایی کند.

یکی از محصولاتی که به احتمال زیاد شاهد رونمایی از آن باشیم، کروم کست اولترا است. براساس اطلاعات ارائه شده این دانگل قادر است تا ویدیوهایی با رزولوشن 4K را استریم کند. براساس گمانه‌های موجود این دانگل با قیمت ۹۱ دلار در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت که در مقایسه با نمونه‌ی اصلی با قیمت ۴۶ دلار بسیار گران‌تر است.

همچنین باید به احتمال عرضه‌ی یک روتر توسط گوگل نیز اشاره کرد که گوگل وای-فای نام خواهد داشت. انتظار می‌رود این روتر با قیمت ۱۶۹ دلار راهی بازار شده و قابلیت‌های هوشمندی نظیر آنچه که در Google OnHub مشاهده کردیم، در آن وجود داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات