اسپیس ایکس هلیوم مایع را دلیل انفجار فالکون 9 عنوان کرد

یک‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج اولیه تحقیقات اسپیس ایکس نشان از این دارد که احتمالا هلیوم مایع باعث انفجار راکت فالکون ۹ این کمپانی شده است.
تبلیغات

اسپیس ایکس نتایج اولیه‌ی تحقیقاتش در رابطه با دلیل انفجار موشک فالکون ۹ که طی آن ماهواره‌ی آموس ۶ نیز از بین رفت، منتشر کرده است. هرچند هنوز نمی‌توان به طور قطع در مورد علت انفجار سخن گفت، اما اسپیس ایکس با بررسی گزینه‌های مختلف، هلیوم را به عنوان سوخت موتورهای پرتاب مرحله‌ی دوم را دلیل احتمالی انفجار خوانده است.

فالکون ۹ زمانی غرق در شعله‌ها شد که این موشک روی زمین بوده و مهندسان در حال سوختگیری موشک برای روشن کردن موتور مرحله‌ی اول پرتاب موسوم به Merlin بودند، حال آنکه پیش از آغاز به کار آزمایشی موتورهای مرحله‌ی اول، فالکون ۹ منفجر شد. پس از گذشته سه هفته از انفجار فالکون ۹، اسپیس ایکس در کنار تیم‌هایی از نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا، کارشناسان هوا و فضا و ناسا بیش از  ۳۰۰۰ کانال اطلاعاتی شامل انواع ویدیوها و تصاویر و دیتای موشک را جمع آوری کرده است.

پس از آنکه فالکون ۹ منفجر شد، اسپیس ایکس در توییتر از تمام افرادی که صحنه‌ی انفجار را با دوربین‌های خود شکار کرده بودند، خواست تا اطلاعاتی از قبیل تصویر، ویدیو یا صدای ضبط شده را در اختیار اسپیس ایکس قرار دهند، چراکه این کمپانی دوربینی را در لحظه‌ی وقوع حادثه در اختیار نداشته است.

براساس اطلاعات اسپیس ایکس حادثه‌ی انفجار در متر از ۲۳ میلی ثانیه روی داده و سیستم‌های هشدار دهنده این موضوع را گزارش نکرده‌اند. همچنین سکوی پرتاب نیز به شدت آسیب دیده است.

اسپیس ایکس جزئیات مربوط به نحوه‌‌ی آغاز آتش از طریق هلیوم را ارائه نکرده است. موتورهای مرحله‌ی دوم فالکون ۹ از راکت‌های بهبود یافته‌ی Merlin برای کار در خارج از جو زمین استفاده می‌کنند. ارتفاع این بخش از راکت ۱۳.۸ متر و قطر آن ۳.۶۶ متر است.

براساس نتایج تحقیقات، احتمالا دریچه‌ی یکی از مخازن هلیوم مایع دچار مشکل شده و نشت این مایع به بیرون باعث تغییر ماهیت آن به گاز و ترکیب آن با محتویات تانکر اکسیژن مایع و در نتیجه افزایش فاش رده است. افزایش فشار داخلی در کنار ایجاد جرقه‌ای احتمالی انفجار را شکل داده و پس از این مرحله سرازیر شدن سوخت باعث شده تا آتش شعله‌ورتر شود.

انفجار رخ داده مشکلات زیادی را برای اسپیس ایکس ایجاد خواهد کرد، بطوریکه سوالات بسیاری در خصوص امنیت این موشک‌ها برای انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی و به طور کلی خارج از جو زمین مطرح شده است. با توجه به عقب بودن فعالیت‌های دو کمپانی اسپیس ایکس و بوئینگ برای انتقال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی، انتظار می‌رود این مشکل اسپیس ایکس را بیش از پیش از برنامه‌ی تعیین شده دور کند.

اسپیس ایکس اعلام کرده که این کمپانی در کنار انجام تحقیقات برای یافتن دلایل اصلی انفجار همچنان به روند پیشین در رابطه با ساخت راکت ادامه می‌دهد. اسپیس ایکس علام کرده تا در تلاش است پرتاب بعدی خود را طبق برنامه در نوامبر سال جاری انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات