هرآنچه که لازم است در خصوص مراسم ۱۸ شهریور اپل بدانید

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
مطالعه 6 دقیقه
برای دو هفته‌ی آینده، تمام چشم‌ها به اپل خیره خواهد شد. اپل چند روز پیش دعوتنامه‌های مربوط به مراسم رسانه‌ای ۱۸ شهریور خود را که مدت‌ها بود همگان انتظارش را می‌کشیدند ارسال کرد که انتظار می‌رود در آن شاهد مدل یا مدل‌های جدید آیفون و حتی ابزار پوشیدنی این شرکت باشیم. در ادامه با زومیت همراه باشید تا انتظارات مربوط به این رخداد را با یکدیگر مرور کنیم.
تبلیغات

 باید در نظر داشت که این مراسم وجه تمایز خاصی دارد و ادی کو، رئیس بخش iTunes و iCloud اپل در کنفرانس Code ماه می گفته بود که محصولات پیش‌ روی اپل که در سال 2014 معرفی خواهند شد، در نوع خود بهترین محصولات ۲۵ سال گذشته خواهند بود. این رخداد مقارن است با زمانی که به نظر می‌رسد خیزش اندروید برای افزایش سهم خود از بازار دستگاه‌های هوشمند غیرقابل توقف است، ابزارهای پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند سرانجام برای مصرف‌کنندگان عادی آماده شده‌اند و سرمایه‌گذاران اپل در خصوص کاهش سرعت فروش آیپد ابراز نگرانی کرده‌اند.

پس نیازی به گفتن نیست که اپل باید مانور بسیار خوبی بر روی محصولاتی که در ۱۸ شهریور رونمایی خواهد کرد داشته باشد. درست همانند چند سال گذشته، شایعات فراوانی در خصوص محصولات و مسائل جدیدی که به مراسم بزرگ اپل ختم خواهند شد داشته‌ایم. با ذکر تمامی این پیش‌زمینه‌ها و نگاهی به جمع‌بندی مربوط به شایعات، می‌توانیم چشم‌انداز بهتری از آنچه که اپل احتمالا در مراسم پیش روی خود معرفی خواهد کرد بدست آوریم.

دو مدل بزرگ‌تر برای آیفون

iPhone 5s

با توجه به اینکه آیفون 5s سال پیش تنها یک ارتقا جزئی از نسخه 5 محسوب می‌شد، احتمالا اپل تغییرات بزرگی را برای آنچه که آیفون 6 نامیده می‌شود برنامه‌ریزی کرده است. از سال پیش حرف و حدیث‌ها در خصوص تلاش کوپرتینو نشینان برای انتخاب یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر برای آیفون به گوش می‌رسید.

با در نظر گرفتن هرآنچه که تا کنون شنیده‌ایم، انتظار می‌رود اپل دو گوشی با صفحه‌نمایش 4.7 و 5.5 اینچ را بعنوان آیفون 6 معرفی کند. یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی یک ارتقا اساسی از صفحه‌ی 4 اینچی آیفون 5s محسوب می‌شود و بالاخره به اپل قدرت رقابت مستقیم با پرچمداران بزرگ اندرویدی که از صفحه‌ی حدودا 5 اینچی بهره برده و بازار را تا حد زیادی در چنگ گرفته‌اند را خواهد داد. این اندازه‌ی صفحه که پیش‌تر در Moto X موتورولا نیز شاهدش بودیم، تعادل مناسبی میان قابلیت حمل و بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش ایجاد خواهد کرد.

در نقطه‌ی مقابل، آیفون 5.5 اینچی قدرت رقابت و پاسخگویی به محبوبیت‌ روزافزون فبلت‌هایی نظیر سری گلکسی نوت سامسونگ را به اپل خواهد داد. فبلت‌ها گوشی‌های هوشمندی هستند که اندازه‌ی صفحه‌نمایش آن‌ها به تبلت‌ها نزدیک شده و چیزی میان تلفن و تبلت محسوب می‌شوند. اپل بصورت تاریخی فشاری در زمینه‌ی سایز صفحه‌نمایش برای رقابت با سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند احساس نمی‌کرده؛ اما همانطور که گفته شد این بار شرایط به گونه‌ای بسیار متفاوت در حال پیشروی است.

ورورد iWatch

toddham iwatch all

این احتمال با درجه‌های مختلفی وجود دارد که اپل در مراسم ۱۸ شهریور سرانجام از ساعت هوشمند خود نیز رونمایی کند. بنا بر گزارش فایننشال تایمز، ممکن است به کلی این ساعت هوشمند iWatch نامیده نشود. کلمه iWatch از مدت‌ها پیش توسط رسانه‌ها برای اشاره به ابزار پوشیدنی اپل به کار گرفته شده است.

با در نظر گرفتن اینکه اطلاعات بسیار اندکی از ابزار پوشیدنی اپل در اختیار داریم، جدای از اینکه با درجه‌ای از قطعیت می‌دانیم این دستگاه قابلیت تمرکز بر بخش سلامت را خواهد داشت، حدس می‌زنیم اپل هنوز هم در مرحله‌ی نهایی سازی طراحی این دستگاه باشد. اگر این ساعت هوشمند اکنون در خط تولید قرار گرفته بود، مسلما مجموعه عظیمی از تصاویر و اطلاعات فاش شده از آن بدست می‌آمد. همچنین در شایعه‌ای تازه، گفته می‌شود که ساعت اپل چندان ارزان نبوده و حدود ۴۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.

صفحه‌نمایش مقاوم‌تر یاقوت کبود

iphone-6-front-panel

با توجه به کارخانه‌ی تولید سافایر (یاقوت کبود) اپل در آریزونا، پر واضح است که این شرکت در تلاش است این ماده را برای مصارف انبوه آماده کرده و به کار گیرد. اپل هم‌اکنون نیز از یاقوت کبود که سخت‌تر بوده و مقاومت بیشتری نسبت به گوریلا گلس در مقابل خراشیدگی دارد برای پوشاندن لنز دوربین آیفون 5s و نیز محافظت از پنل حسگر TouchID استفاده می‌کند. اما در هر صورت یاقوت کبود ماده‌ای ایده‌آل برای همه‌ی بخش‌ها خصوصا نمایگر گوشی به حساب می‌آید.

شایعات بسیار متفاوتی در خصوص اینکه سرانجام اپل چگونه از سافایر در آیفون بعدی خود بهره خواهد گرفت به گوش می رسد اما آخرین اطلاعات بدست آمده اشاره به استفاده‌ی این ماده در تمام آیفون‌های 5.5 اینچی و نسخه‌ی ویژه و محدود آیفون 4.7 اینچی دارد. همچنین وال‌استریت ژورنال نیز گزارش کرده که یاقوت کبود در مدل‌های گران‌قیمت‌تر آیفون جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سافایر همچنان از نظر تولید انبوه گران‌قیمت بوده و فرآیند ساخت دشواری دارد، بنابراین جای شگفتی نخواهد بود اگر طی سال جاری شاهد محدود بودن مصرف آن توسط اپل باشیم. روز گذشته در مطلبی به مقایسه‌ی مقاومت سافایر با گوریلا گلس پرداختیم که بطور مشخص نشان‌دهنده‌ی برتری سافایر در مقابله با خراشیدگی بود؛ البته این ماده از نظر شکنندگی چندان مقاوم نیست.

طراحی منحنی‌تر آیفون

iphone6rearshell

اپل چند سال گذشته را صرف اعمال بهبودهای جزئی در طراحی سنتی-مدرن آیفون 4 کرده اما ممکن است در آیفون 6 سرانجام شاهد یک تغییر اساسی باشیم. مجموعه گسترده‌ای از تصاویر و اطلاعات فاش شده در خصوص آیفون 6 حکایت از بدنه‌ی تخت‌تر و گوشه‌های منحنی‌تر دارند. این تصاویر همچنان شباهت بسیاری با طراحی که در آیفون 4 تا 5s شاهدش بودیم، دارد. اما مشخص است که گوشه‌های دستگاه بیش از این حالت تیز و تخت نخواهند بود. با در نظر گرفتن اندازه‌ی بزرگ‌تر، احتمالا چنین حالتی موجب می‌شود نگهداری دستگاه برای مدت طولانی در یک دست ساده‌تر شود؛ درست همانگونه که از رویکرد طراحی اچ‌تی‌سی One M8 شاهدش بودیم. مسلما چنین تغییری برای کسانی که علاقه داشتند آیفون خود را بر روی یک لبه ایستاده نگاه دارند ناامید کننده خواهد بود!

NFC و شارژ وایرلس در آیفون

nfc-mobile-payment-stock

بر اساس گزارش یک منبع داخلی که چند ماه پیش بدست آمد، گویا سرانجام اپل آماده‌ی آوردن سیستم برقراری ارتباط حوزه ی نزدیک (NFC) به آیفون است. Wired نیز روز گذشته از طریق منبع اختصاصی خود به اطلاعات مشابهی دست یافت که صحت این ادعا را تقویت می‌کند.

NFC یکی از آن چیزهایی است که تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند طی چند سال گذشته از آن بهرمند شده‌اند. این سیستم امکان اعمال قابلیت‌هایی نظیر پرداخت بی‌سیم و انتقال امن داده‌ها را فراهم می‌کند. اما با در نظر گرفتن فقدان گزینه‌های بسترسازی شده‌ی مناسب برای پرداخت با NFC، تقریبا طی سال‌های گذشته بعنوان یک خصوصیت ناکارآمد تلقی می‌شده است.

اما اگر اپل تلاش دارد از این سیستم در گوشی جدید خود بهره ببرد، تردیدی نیست که این اوضاع رو به تغییر بوده است. گزارشات بدست آمده از ماه گذشته نشان از این دارند که سرانجام برنامه‌ی کیف پول موبایل اپل در حال تکمیل است و این سیستم از آن دست خصوصیاتی است که می‌تواند بر NFC برای اعمال پرداخت‌ها تکیه نماید.

علاوه بر این‌ها انتظار می‌رود آیفون ۶ با سیستم-روی-یک-چیپ جدید این شرکت با نام A8 روانه بازار شود. ظاهرا اپل در این SoC نیز از همان حافظه یک گیگابایتی رم بهره خواهد برد. A8 همچون نسل قبل ۶۴ بیتی است و همچنان به CPU دو هسته‌ای مجهز خواهد شد که البته این بار فرکانس آن نسبت به نسل قبل افزایش یافته است.

نظر شما در خصوص آنچه که در زمان به پایان رسیدن انتظارها خواهیم دید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات