مدال های المپیک 2020 توکیو از بازیافت گوشی های هوشمند ساخته می‌شوند

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
المپیک تابستانی ریو به طور رسمی به کار خود پایان داد و حالا نگاه تمامی علاقمندان ورزش به المپیک بعدی یعنی المپیک ۲۰۲۰ توکیو است. یکی از خبرهایی که به تازگی در مورد المپیک بعدی منتشر شده، استفاده‌ی برگزارکنندگان از گوشی‌های هوشمند بازیافتی برای تولید مدال‌ها است که ایده‌ای جالب و در جهت حفظ محیط زیست است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از پایان المپیک ۲۰۱۶ ریو، همه‌ی نگاه‌ها به شهر توکیو و کشور ژاپن است که المپیک تابستانی ۲۰۲۰ را میزبانی خواهد کرد. هنوز ۴ سال تا این مراسم زمان باقی است اما مقامات ورزشی توکیو و همچنین مقامات کشور ژاپن، مدتی است که ساخت و ساز و برنامه‌ریزی برای این مراسم را شروع کرده‌اند.خبری که به تازگی منتشر شده و المپیک ۲۰۲۰ را به تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند متصل می‌کند، استفاده از گوشی‌های هوشمند بازیافتی برای تولید مدال‌های این المپیک است. با وجود تعداد بالای گوشی‌های هوشمندی که روزانه از چرخه‌ی استفاده‌ی کاربران خارج می‌شوند، انتظار می‌رود مقامات برگزارکننده مشکلی برای تامین مواد خود نداشته باشند.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن برای تولید مدال‌ها به حدود ۹.۵ کیلوگرم طلا، ۱۲۱۰ کیلوگرم نقره و ۷۰۰ کیلوگرم مس نیاز بود. فراهم کردن این مقدار از مواد اولیه برای ژاپنی‌ها کار سختی نیست. آنها در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴۳ کیلوگرم طلا، ۱۵۶۶ کیلوگرم نقره و ۵۰۴ کیلوگرم مس را به کمک بازیافت محصولات الکترونیکی به دست آوردند. در کشور ژاپن، سالانه ۶۵۰ هزار تن قطعه‌ی الکترونیکی از چرخه‌ی مصرف خارج می‌شود و دولت تنها ۱۰۰ هزار تن از آن را بازیافت کرده و اکثر آن را برای تولید دوباره‌ی قطعات استفاده می‌کند.

مواد اولیه برای ساخت مدال‌های المپیک، معمولا توسط معادن این مواد به شهر برگزارکننده‌ی مراسم اهدا می‌شوند. اگر خبر فوق صحت داشته و عملی شود، این اولین بار است که شهر برگزارکننده‌ی مراسم به صورت خودکفا از مواد بازیافتی برای ساخت مدال‌ها استفاده می‌کند. به هر حال در صورت اجرای این طرح که ایده‌ی آن در جلسه‌ای در ژوئن سال جاری مطرح شده، می‌توانیم شاهد استفاده از آن در المپیک‌های بعدی نیز باشیم که علاوه بر صرفه‌جویی، تبلیغی برای بازیافت نیز خواهد بود که یک استراتژی برد-برد در تعامل با طبیعت و محیط زیست است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات