ارزش سهام گوگل ۱۲ سال پس از عرضه اولیه ۱۸.۵ برابر شد

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
این روزها گوگل یکی از کمپانی‌های قدر و تعیین کننده‌ی دنیای فناوری است. غول جستجو ۱۲ سال پیش سهام خود را برای اولین بار در تالار بورس عرضه کرد. در ادامه به بررسی میزان سودی خواهیم پرداخت که خریداران سهام گوگل در روز عرضه‌ی اولیه تا به امروز کسب کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوگل از جمله‌ی پایه‌گذاران عصر نوین اینترنت است. این کمپانی که کار خود را با جستجو آغاز کرد، این روزها به یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های دنیای فناوری تبدیل شده است. غول جستجو ۱۲ سال پیش برای اولین بار شاهد عرضه‌ی اولیه سهام خود در تالار بورس بود. سهام اولیه گوگل در ۱۹ آگوست ۲۰۰۴ در بورس عرضه شد.

پس از آنکه گوگل سهام خود را عرضه کرد، کارمندان این کمپانی که هر یک بخشی از سهم را در اختیار داشتند، از چک کردن قیمت سهام در محل کار منع شدند، بطوریکه در صورت مشاهده، کسی که در حال چک کردن سهام بود، باید برای فردی که وی را در این وضعیت مشاهده می‌کرد، سهمی را به عنوان جریمه می‌خرید. همچنین کارمندان از خریدن خودروهای گران قیمت با فروش سهام خود منع شده بودند، بطوریکه در صورت فروش سهام و خرید خودرو، شیشه‌ی اتومبیل آن‌ها شکسته می‌شد.

افرادی که سهام گوگل را در ۱۹ آگوست ۲۰۰۴ خریده و آن‌ را تا به امروز نگه داشته‌اند، از خوشبخت‌ترین انسان‌های روی زمین حداقل از منظر اقتصادی هستند، چراکه سهام گوگل از آن روز و پس از رفتن به زیر پرچم هلدینگ آلفابت، همواره روندی صعودی را در پیش گرفته است.

سهام اولیه‌ی گوگل در سال ۲۰۰۴ در زمان عرضه‌ی اولیه ۸۵ دلار بود که امروز این سهم به دو سهم با ارزش ۱٫۵۷۵ دلار تبدیل شده است. گوگل در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را برای تقسیم سهام خود در پیش گرفته است. در واقع سهام گوگل در طول ۱۲ سال اخیر ۱۸.۵ برابر شده یا افزایش ۱٫۷۵۲.۹۴ درصدی را تجربه کرده است.

حال در صورتی که فردی بیش از یک سهم خریده باشد، چه میزان سود کرده است:

در صورت سرمایه‌گذاری ۱٫۰۰۰ دلاری و خرید ۱۱.۷۶ سهم، فرد مورد نظر امروز در صورت فروش سهم خود بیش از ۱۸٫۵۲۲ دلار کسب خواهد کرد.

در صورت سرمایه‌گذاری ۱۰٫۰۰۰ دلاری، فرد مورد نظر امروز سهامی به ارزش ۱۸۵٫۳۸۴.۵۳ دلار را در اختیار دارد که در واقع سودی ۱۷۵٫۳۸۴ دلاری را در صورت فروش به جیب می‌زند.

اما در صورت سرمایه‌گذاری ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری برای خرید سهام در زمان عرضه‌ی اولیه، فرد مورد نظر امروز سهامی به ارزش ۱٫۸۵۳٫۰۲۲.۶۰ را در اختیار دارد.

چندی پیش سران گوگل تغییراتی را در ساختار این کمپانی ایجاد کرده هلدینگ آلفابت را برای تحت پوشش قراردادن تمام فعالیت‌ها تاسیس کردند، بطوریکه بخش‌هایی از بدنه‌ی گوگل جدا شده و زیر پرچم آلفابت قرار گرفتند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات