جایزه ۲۰۰ هزاردلاری برای اثبات کپی شدن کد MS-DOS توسط مایکروسافت

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تا کنون شایعات مختلفی درباره‌ی این که مایکروسافت کد اصلی سیستم‌عامل داس را کپی کرده است، منتشر شده‌اند. البته هیچ یک از شایعات به حقیقت نپیوسته است. اما یکی از کارشناسانی که به دنبال پیگیری این موضوع است، به تازگی جایزه‌ای را برای فرد یا افرادی که بتوانند مدرکی در کدهای این سیستم‌عامل پیدا کنند، تعیین کرده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شایعات زیادی درباره‌ی کپی شدن کد اصلی یا Source Code سیستم‌عامل داس توسط مایکروسافت وجود دارد. این شایعات حاکی از آن هستند که مایکروسافت، کدهای اصلی سیستم‌عامل CP/M را برای تولید اولین نسخه از MS-DOS برای کامپیوترها IBM کپی کرده است. این شایعات تاکنون به دفعات رد شده‌اند اما یک مشاور حقوقی با نام Bob Zeidman هنوز پیگیر این موضوع است. البته خود او هنوز نتوانسته مدرکی قوی برای ادعای خود پیدا کند.

Zeidman در سال ۲۰۱۲ با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی forensic تلاش کرد تا مدرکی دال بر کپی شدن داس پیدا کند. اما او موفق نشد و نتیجه‌ی تحقیقات خود را نیز طی مقاله‌ای با نام "آیا بیل گیتس قلب MS-DOS را دزدیده است؟" منتشر کرد. از آن زمان، مایکروسافت نسخه‌ای از کد اصلی سیستم‌عامل داس را که تا آن زمان در دسترس نبود به موزه‌ی تاریخ کامپیوتر اهدا کرده است. این موزه، تاکنون نسخه‌های کاملی از CP/M را منتشر کرده که برخی افراد معتقدند، هسته‌ی اصلی آن برای ساخت داس استفاده شده است.

Zeidman باز هم تحقیقات خود را ادامه داد و البته مدرکی دال بر کپی شدن داس از CP/M پیدا نکرد. البته او ۲۲ کد System Call در داس پیدا کرد که توابع و شماره‌ی تابع مشترکی با CP/M داشتند. کدهای System Call برای ارسال و دریافت پیام‌های متنی ازطرف پرینتر، تلفن، هارد دیسک و غیره استفاده می‌شوند.

هرچند کدهای پیدا شده، دلایلی منطقی برای کپی شدن نیستند، اما زیدمن جایزه‌ای به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار برای افرادی که بتوانند ارتباطی بین این کدها پیدا کنند تعیین کرده است. ۱۰۰ هزار دلار از این جایزه برای فردی است که با استفاده از ابزارهای استاندارد بتواند ثابت کند که داس کپی شده است. ۱۰۰ هزار دلار دیگر برای فردی است که تابع معروف کپی‌رایت Kildall را در این سیستم‌عامل پیدا کند. طبق شایعات، این تابع در صورت فراخوانده شدن در داس، نام توسعه‌دهنده‌ی CP/M یعنی Gary Kildall را به صورت خروجی نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات