ژاپن در آستانه المپیک ۲۰۱۶ از پخش تلویزیونی با رزولوشن 8K رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
روز دوشنبه، شبکه‌ی NHK ژاپن، پخش تلویزیونی با رزولوشن 8K را به طور رسمی رونمایی کرد. این رونمایی دقیقا ۵ روز قبل از افتتاحیه‌ی المپیک ریو انجام شده است. امکانات دریافت تصاویر با این کیفیت هنوز برای کاربران میسر نیست و شبکه‌ی NHK برای پخش تصاویر، مکان‌هایی عمومی برای مشاهده‌ی مسابقات المپیک فراهم کرده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ژاپن به عنوان اولین کشور جهان، پخش تلویزیونی با رزولوشن 8K را رونمایی کرد. این رونمایی دقیقا ۵ روز قبل از شروع مراسم المپیک ریو انجام شده است. کیفیت 8K به معنای رزولوشن ۴۳۲۰ در ۷۶۸۰ پیکسل است. این رزولوشن ۱۶ برابر رزولوشن فول اچ‌دی و ۴ برابر استاندارد 4K است. استاندارد 4K تنها در چند کشور جهان به طور محدود در حال گسترش است.

8k

فرمت این تصاویر معرفی شده که توسط شبکه‌ی NHK استفاده خواهند شد، از صدای فراگیر ۲۲.۲ کانال نیز پشتیبانی می‌کند. NHK به کمک آزمایشگاه تحقیق و توسعه‌ی خود، به منظور پخش این تصاویر، یک شبکه‌ی ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده که ترکیبی از تصاویر 8K و 4K را پخش خواهد کرد. این شبکه تا زمان المپیک توکیو ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد و در آن زمان تنها تصاویر 8K پخش خواهد کرد. در حال حاضر این شبکه از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی تا ۵ بعدازظهر فعال خواهد بود و در زمان مسابقات المپیک ریو، این ساعات افزایش پیدا خواهند کرد.

در مراسم رونمایی از این پخش جدید، تمرکز برنامه‌های این شبکه مانند اکثر شبکه‌های اچ‌دی جهان، بر برنامه‌های هنری، ورزشی، موسیقی و مستند عنوان شده است.

چالش‌های مهندسی زیادی برای پخش تصاویر 8K وجود دارند. دوربین، وسایل ضبط و میکس، صفحات نمایش و دیگر وسایل استودیویی باید برای این پخش آماده شوند تا بتوان تصاویر فشرده نشده‌ی 8K را پخش کرد. پس از آن، تجهیزات فشرده‌سازی باید آماده شوند تا سیگنال فرستاده شده برای پخش عمومی بهینه شود. سیگنال‌های ماهواره‌ای فرستاده شده، ده‌ها برابر مقیاس مگابیت بر ثانیه حجم دارند و گیرنده‌های دیجیتال یا تلویزیون‌ها برای کدگشایی آنها مورد نیاز است.

8k

در حال حاضر، تجهیزات کاربری مورد نیاز برای پخش این تصاویر وجود ندارد و تلویزیون NHK مکان‌هایی عمومی برای پخش مسابقات المپیک در نظر گرفته است. این شرکت امیدوار است که این نوع از پخش تلویزیونی تا سال ۲۰۱۸ فراگیر شده و برای مسابقات المپیک ۲۰۲۰ آماده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات