پشتیبانی از افزونه های گوگل داکز به نسخه اندرویدی آن اضافه شد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پشتیبانی از افزونه‌ها از امروز به نسخه اندرویدی گوگل داکز نیز اضافه شده است. بدین طریق می‌توان امکانات بیشتری را به دو اپلیکیشن Docs و Sheets اضافه کرد. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از سرویس گوگل داکز استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد با افزونه‌های این سرویس نیز آشنایی دارید. افزونه‌ها در واقع، اضافات نرم‌افزاری شخص ثالثی هستند که امکانات بیشتری را به گوگل داکز افزوده و در نتیجه در انجام کارها به شما کمک می‌کند. اما تنها مشکلی که در بخش افزونه‌های سرویس مورد بحث وجود دارد چیست؟ تا به این لحظه مشکل این بود که کاربران نمی‌توانستند در نسخه اندرویدی ابزارهای گوگل‌ داکز، از افزونه‌های موجود استفاده کنند، اما این مشکل از همین حالا رفع شده است. چرا که نسخه اندرویدی این سرویس نیز بنا به اعلام گوگل از افزونه‌های شخص‌ثالث پشتیبانی می‌کند. تا کنون نسخه اندرویدی دو اپلیکیشن Docs و Sheets از مجموعه گوگل داکز از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کنند.

روش کارکرد این افزونه‌های نرم‌افزاری در نسخه اندروید دقیقا شبیه به نسخه دسکتاپ گوگل داکز است. در نسخه‌های جدید Docs و Sheets منویی وجود دارد که از طریق آن می‌توان به بخش جدیدی که مخصوص افزونه‌های این دو اپلیکیشن در فروشگاه گوگل‌پلی‌استور ایجاد شده است، دسترسی یافت. برای نصب این افزونه‌ها باید دقیقا آن‌ها را شبیه به اپلیکیشن‌های معمولی دیگر نصب کرده و سپس موارد نصب شده به صورت خودکار به Docs و Sheets اضافه خواهند شد.

افزونه نسخه اندرویدی گوگل داکز

لازم به ذکر است که فعلا تمام افزونه‌هایی که برای نسخه دسکتاپ گوگل داکز ایجاد شده‌اند برای نسخه اندروید در دسترس نیستند، اما گوگل تیمی از توسعه‌دهندگان منتخب را آماده کرده تا این افزونه‌ها را به طور کامل برای پلتفرم اندروید نیز آماده کنند. از جمله افزونه‌های موجود می‌توان به DocuSign اشاره کرد که اپلیکیشنی برای ضمیمه کردن امضای الکترونیکی به اسناد است. از دیگر افزونه‌های جالب توجه می‌توان ProsperWorks را نام برد که یک ابزار به منظور مدیریت گزارش‌های تولید شده توسط مشتریان تولید می‌شود. AppSheet نیز از دیگر افزونه‌های محبوب گوگل داکز است و در واقع ابزاری است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا آمار تعداد انتخاب‌هایی که در هنگام استفاده از گوگل داکز بر روی موبایل انجام می‌دهید را داشته باشید. Scanbot نیز افزونه‌ای است که می‌تواند متون را از کارت‌های اداری تشخیص داده و آن‌ها را به صورت متن خام و قابل ویرایش در گوگل داکز درآورد. PandaDoc, ZohoCRM, Teacher Aide, EasyBib و پلتفرم آموزشی گوگل موسوم به Classroom از جمله دیگر افزونه‌های گوگل داکز هستند.

از همین حالا بخش افزونه‌های گوگل‌داکز اندرویدی، از طریق فروشگاه گوگل‌پلی برای همه کاربران در دسترس قرار گرفته است.

افزونه های گوگل داکز اندرویدی

امکان پشتیبانی از افزونه‌های شخص ثالث برای نسخه تحت وب گوگل داکز از حدود دو سال پیش ایجاد شده است. در هنگام معرفی این ویژگی، تعداد ۶۰ پلاگین در دسترس کاربران قرار گرفته بود که حالا تعداد این پلاگین‌ها به ۱۰۰ عدد افزایش یافته است.

این ویژگی در حالی معرفی شد که برخی اعلام کردند گوگل به منظور ایجاد رقیبی برای سرویس‌های آفیس مایکروسافت در آن زمان این اقدام را انجام داده است. مایکروسافت نیز اپلیکیشن‌هایی برای آفیس ایجاد کرد که در واقع همان حکم افزونه‌های گوگل داکز را دارند. لازم به ذکر است که این سرویس مایکروسافت ابتدا برای آیپد در دسترس قرار گرفت اما  در نسخه اندرویدی یا نسخه مخصوص به آیفون نمی‌شد از اپلیکیشن‌های اضافه شوند به آفیس (مثل پلاگین‌های گوگل داکز) بهره برد. اما مایکروسافت سریعا به فکر رفع این مشکل افتاد و در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود موسوم به BUILD که در ماه آوریل برگزار شد، اعلام کرد که در حال کار بر روی اضافه شدن پشتیبانی نسخه‌‌ی اندرویدی آفیس از اپلیکیشن‌های اضافه است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات